Magára kötött biztosítást, hogy elkerülje a lefokozást

A Lloyds bank egyik menedzsere lépte ezt meg, mivel olyan nagy volt rajta a nyomás.

Kovács N. László
2013. 12. 11. 21:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az angolul mis-selling, magyarul talán megtévesztő értékesítésként fordítható gyakorlatért rótt ki kemény, 28 millió fontos (10 milliárd forint) büntetést a brit pénzügyi felügyeleti szerv, az FCA a Lloyds csoportra. Ez a fogalom azt az etikailag megkérdőjelezhető gyakorlatot jelenti, amikor egy pénzügyi szolgáltatást megtévesztő tájékoztatással olyan embernek adnak el, akinek egyáltalán nincs szüksége rá: a klasszikus eset egy egyedülálló, eltartottakkal nem rendelkező személy és az életbiztosítás. A Lloyds az FCA szerint épp ezt csinálta különféle bonyolult befektetési tervezetekkel, betegségi- és fizetési biztosításokkal. A 33 százalékban állami tulajdonú pénzintézet 2010 januárja és 2012 márciusa között mintegy 700 ezer ügyféllel kötött szerződést, korai becslések szerint ezeknek a szerződéseknek akár a14 százalékával baj lehet – tehát akár 100 ezer ügyfelet is megkárosítottak, akik most kártérítést követelhetnek.

A 2 milliárd fontos biztosításkötési roham nem véletlen szüleménye: a bank vezetősége mindent megtett, hogy az alkuszok minél több üzletet bonyolítsanak le. Aki jól teljesített, az fejedelmi bónuszokat kapott: volt, aki egyetlen negyedév alatt több jutalmat szakított le, mint amennyit egyébként egész évben keresett, és a teljes összeg akár az évi 70 ezer fontot (25 millió forintot) is elérhette. A Lloyds a bankvilág kapzsiságát parodizáló filmbe illő módokon próbálta minél jobb teljesítményre sarkallni alkalmazottait: aki elérte a kitűzött célokat, az rögtön kapott „egy ezrest a markába” (ahogy a cég fogalmaz), tehát 1000 fontot, a különösen ügyes alkuszok pedig akár fizetésük 35 százalékát elérő „pezsgőpénzt” is hazavittek. A gyengék ezzel szemben nem számíthattak könyörületre: aki nem érte el a kitűzött célok 90 százalékát, azt kegyetlenül lefokozták, így akár fizetése 20 százalékát is elveszthette egy év alatt. Így talán nem csoda, hogy egy szorongatott alkalmazott saját maga, felesége és egy kollégája nevében is biztosítást kötött, csak hogy elkerülje a lefokozást.

A 28 milliós bírság benne van az első tízben, amit az FCA valaha kiszabott, a pénzügyi felügyeleti szerv szerint a jelentős összeghez hozzájárult, hogy a Lloydsot a hatóságok többször is figyelmeztették, hogy változtassa meg árusítási gyakorlatát, ahogy az is, hogy a bank komoly visszaesőnek számít, hiszen tíz éven belül ez a második eset, hogy ugyanebből az okból megbüntetik. Az, hogy pontosan mennyibe fog kerülni a hibás árusítás, még nem derült ki, de ha 100 ezer kárpótolandó ügyféllel számolunk, akkor a maximális összeg olyan 200 millió fontra (71 milliárd forint) jön ki.

A FCA szigorú hangú közleményben verte el a port a bankon, melyben kifejtette, hogy az lenne a kívánatos, ha az alkuszok azért kapnának jutalmakat, ha segítenek az ügyfeleken, nem azért, hogy minél több felesleges terméket adjanak el nekik. „Az emberek joggal várnak el többet az ország vezető pénzintézeteitől” – fogalmazott Tracey McDermott, az FCA vezetője. Ennél is keményebb véleményt közölt Richard Lloyd, a Which? nevű fogyasztóvédelmi szervezet elnöke. Lloyd szerint a bírság azt mutatja, mekkora gondok vannak a bankok gyakorlatával – szerinte a pénzügyi kultúra teljes megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy az ügyfelek biztonságban legyenek.

(The Guardian, guardian.co.uk, The Telegraph, telegraph.co.uk)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.