Az orosz bejelentés szerint az ezzel kapcsolatos dokumentumokat még hétfőn a nemzetközi szakértők rendelkezésére bocsátják, akárcsak azokat az anyagokat, amelyek szerint – mint Moszkva állítja – a maláj utasszállító közelében, attól 3-5 kilométeres távolságra egy ukrán harci gép repült. Az orosz védelmi tárca erre magyarázatot követelt Kijevtől.
Az orosz légtérellenőrzés most nyilvánosságra hozott adatai szerint a maláj Boeing 777-es utasszállító – miután átrepült Doneck felett – 14 kilométerre eltért a kijelölt útiránytól, majd megpróbált korrigálni – közölte a moszkvai védelmi tárca szituációs központjában tartott sajtóértekezleten Andrej Kartopolov altábornagy, az orosz vezérkar hadműveleti főcsoportfőnökségének vezetője.
Az orosz védelmi tárca hétfői közlése szerint műholdfelvételek bizonyítják, hogy az ukrán hadsereg BUK légvédelmi rakétarendszereket mozgatott a délkelet-ukrajnai „népfelkelők” állásainak körzetében a maláj utasszállító katasztrófáját megelőzően, s annak napján, július 17-én is.
Elindult az oroszbarát szakadárok kezén lévő Torez pályaudvaráról hétfő este a lelőtt maláj utasszállító repülőgép több mint 280 utasának holttestét szállító hűtővonat – jelentette a francia hírügynökségnek egy szemtanú.
A vonat először a kormányerők által ellenőrzött Harkívba megy, ahol a holttesteket megvizsgálják és azonosítják még azelőtt, hogy a hozzátartozóknak átadnák őket.
Andrej Kartopolov altábornagy, az orosz vezérkar hadműveleti főcsoportfőnökségének vezetője a moszkvai védelmi tárca szituációs központjában tartott sajtóértekezleten bemutatott három műholdfelvételt, amelyek szerint a Buk légvédelmi üteg – az önjáró indítóállás és két utántöltő gépjármű – alig nyolc kilométerre északnyugatra Luhanszktól vett fel pozíciót. Doneck mellett ugyanakkor rádiólokációs állomást fedeztek fel a műholdak, s a harmadik orosz felvétel szerint itt komoly légvédelmi erőt, közel 60 harcjárművet és különleges technikát vonultattak fel.
A július 17-én – a katasztrófa napján – az orosz szputnyikok felvételei szerint Luhanszk körzetéből eltűnt a Buk, de az indítóállást felfedezték egy másik képen, Donecktől 50 kilométerre keletre, Sahtyorszktól nyolc kilométerre délre. „Felmerül a kérdés, hogy miért települt át a rakétaüteg közvetlenül a tragédia előtt a népfelkelők által ellenőrzött körzetek közvetlen közelébe? A területről július 18-án készült felvételek már azt mutatják, hogy az üteg elhagyta korábbi pozícióját” – hangoztatta az altábornagy. Kartapolov állítása szerint éppen július 17-én volt észlelhető a Buk légvédelmi rendszerek rádiólokációs tevékenységének megnövekedhetett intenzitása.