Brüsszel három nagyprojektet hagyott jóvá

Két vasúti és egy közúti, már folyamatban lévő nagyprojekt finanszírozását hagyta jóvá az Európai Bizottság.

KG
2014. 09. 18. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A finanszírozási döntések több mint 67 milliárd forint uniós támogatást biztosítanak a 87,2 milliárd forint összköltségű beruházások számára. A már zajló kivitelezési munkák eredményeként 21 kilométeren megerősítik és két elkerülő útszakasszal bővítik a 62-es utat, korszerűsítik Vác vasútállomását és a csatlakozó vágányhálózatot, továbbá elkészül a GSM-R vasúti kommunikációs rendszer első üteme.

A közlemény szerint a 62-es út 11,5 tonnás megerősítése javítja a közép-dunántúli régió megközelíthetőségét, a Pentele híd kihasználtságát, növeli a térség versenyképességét, elősegíti a fokozottabb gazdasági növekedést. A 29,5 milliárd forint összértékű beruházás még folyamatban lévő munkálatai a tervezett ütemezés szerint 2015 nyarára befejeződnek.

A váci vasútállomás, amely Magyarországon a negyedik legnagyobb utasforgalmat lebonyolító állomás, teljesen megújul, továbbá korszerűsítenek – az állomási vágányokon túl – mintegy 17 kilométer vasúti pályát, P+R és B+R parkolók épülnek. A 27,7 milliárd forint összköltségű projekt 2015 végéig lezárul.

A GSM-R rendszer beszerzését és telepítését célzó nagyprojekt összesen 30 milliárd forint uniós és hazai támogatással valósul meg. A GSM technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, a szabványos hangalapú összeköttetéseket teszi lehetővé. A rendszert első ütemben 935 kilométeren építik ki a fő nemzetközi folyosók hazai szakaszain a jövő év végéig.

A vasúti fejlesztések a következő, 2014–2020-as uniós fejlesztési időszakban is elsőbbséget élveznek, a modernizációra költött összeg megduplázódik, összesen ezermilliárd forint lesz – ismertette a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára.

Szalóki Flórián a Magyar vasút 2014 konferencián csütörtökön Budapesten közölte: a közlekedésfejlesztésre érkező uniós források a 2004-es csatlakozás óta folyamatosan nőttek, 2007–2013 között összesen 2700 milliárd forintot fizettek ki a Közlekedés Operatív Programban (KÖZOP). Az új, 2014-től induló Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) kerete a hétéves időszakban 1500 milliárd forint lesz, ebből ezermilliárd forintot, a források 75 százalékát vasúti fejlesztésre szánja a kormány – mondta.

 

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában kiemelte: a cégcsoport átalakítása sikeresen lezajlott, 50 helyett 27 leányvállalattal működik. A vállalat 2012-től pozitív eredményt ér el, ami az idén is így lesz az első héthavi adatok alapján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.