S hogy Szilvássy Karolának mi köze Bánffyhoz? Minden. „Ötvenöt éves barátság fűz hozzá! 17 éves volt, amikor először láttam, egész életemen át ismertem és becsültem. Az Erdélyi történet Adrienne-jében sok vonást fölhasználtam belőle, egész irodalmi pályámban érvényesült a befolyása, a Naplegendát is neki írtam” – vallotta Bánffy Miklós élete alkonyán. Persze ez volt az évszázad szerelme. Közben mindkettejüknek más volt a házastársa, és lehet, hogy ez így is volt jó, mert két ekkora egyéniség nem is tudott volna egy fedél alatt élni, s Karolához úgyis jobban illett a múzsaszerep, mint a gyűrött feleségé.
A férfiak nehezen tudnak mit kezdeni a varázslatos nőkkel. Három lehetőségük van: kiátkozni, beleszeretni vagy szentté avatni. Szilvássy Karolának mindhárom dologból jutott bőven, de a huszadik század erdélyi nagyasszonyát ez vélhetően szórakoztatta, nemhiába vélekedtek róla úgy, hogy „felhajtásos nő”. A Bánffy Miklós-emlékév alkalmából a lutheránus püspökség Reményik Sándor Galériájában az ő életéről nyílt kiállítás a Bánffy-kutató, Szebeni Zsuzsa színháztörténész kurátorságával.
Mindennap indult többféle városnéző séta az idei augusztusi kolozsvári magyar napokon, például a Házsongárdi temetőbe is, Gergely Erzsébetnek, a nemzeti sírkert őrangyalának vezetésével. Amikor elérkeztünk a gyönyörűen felújított Bánffy-kriptához, megkértem a vezetőnket, mutassa meg Szilvássy Karola (keresztnevének kezdőbetűjét hol K-val írta, hol C-vel) sírját, mert tudtam, hogy a Bánffy-kripta tövében temették el. Benőtték az árnyékliliomok, nem is látszik a felirat. Azt hiszem, a csoport magyarországi tagjai közül nagyon keveseknek volt fogalmuk arról, hogy ki az a hölgy, akinek temetésekor, 1948-ban, zuhogó esőben természetesen, Erdély akkor már százszorosan megszakadt szívű, koldusszegény, ám legragyogóbb elméjű főura, Magyarország egykori külügyminisztere, az operaház intendánsa, az utolsó koronázás rendezője hódolt vörösrózsa-csokorral, tisztelegve a nő előtt, akit egész életében szeretett, és aki a világ előtt soha nem lehetett az övé. Meglehet, hogy a bámészkodók nem olvasták Bánffy Miklós Erdély-trilógiáját, és nem tudták, ki volt a mintája Milóth Adrienne-nek, aki csak annyiban különbözött regénybeli alteregójától, hogy kékeszöld volt a szeme és nem borostyánsárga. A többi: a vadság és a varázslat stimmel.