A kompról a legújabb adat szerint 432 embert mentettek ki hajókkal és helikopterekkel viharos szélben, a háborgó tengeren. A hajótársaság ugyanakkor először azt állította, hogy 478-an voltak a kompon. Egyelőre nem tudni a létszámeltérés okát. Az olasz parti őrség különleges mentőalakulatai tovább kutatnak emberek után a hajó gyomrában. A nyolc halott közül négyet a tengerből emeltek ki, egyet mentőcsónakból. Hogy az újabb három áldozatot hol találták, még nem közölték.
A magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) hétfő délután az MTI-vel közölte, hogy a legutóbbi információk szerint két magyar állampolgár utazott a komphajón. Egyikük biztonságban van, de a másikról nincsenek információk.
Mind a görög, mind az olasz kormányfő háláját fejezte ki a mentőknek és méltatta áldozatos munkájukat, amellyel százak életét mentették meg. Több utas elmondása szerint viszont az akció igencsak zűrzavaros volt.
„Amikor feltűntek a helikopterek, az emberek egymást tiporták, hogy minél előbb feljussanak rájuk – mondta az AP amerikai hírügynökségnek telefonon egy görög teherautó-sofőr, aki egy másik férfival vállvetve megpróbált rendet teremteni. – Először a gyerekek, utánuk a nők, majd a férfiak, üvöltöttük, de a férfiak ütni kezdtek minket, hogy elsőként jussanak fel a helikopterekre. Nem törődtek se a nőkkel, se a gyerekekkel, semmivel” – számolt be a történtekről Krisztosz Perlisz.
Török utasok is a mentés szervezetlenségéről beszéltek a sajtónak, megemlítve, hogy csupán három mentőcsónak volt a kompon. „Mintha csak a Titanicon lettünk volna, azzal a különbséggel, hogy mi nem süllyedtünk el” – mondta egy török nő, Szádet Bajhan az egyik mentőhajón a török NTV televíziónak. Megerősítette, hogy a kompon nem voltak tűzjelzők, a füsttől fuldokló utasok riadóláncszerűen egymást ébresztették. Amikor a fedélzetre értek, nem volt személyzet, amely biztonságosabb helyre irányította volna őket.
Az olasz komphajó rakterében vasárnap hajnalban ütött ki tűz, oka még ismeretlen. Sikerült eloltani, a vízzel megtelt hajótest viszont megdőlt. A kabinsorok alatti raktérben tomboló tűz felforrósította a padlót, amely égette az utasok lábát, a fedélzeten viszont jéghideg eső fogadta őket, és az oltás vízsugaraiból is kijutott nekik. Hamarosan annyira fáztak, hogy inkább közelebb húzódtak a minden bajt okozó tűzhöz.
A hajó a görögországi Patrasz kikötőjéből tartott az olaszországi Anconába, és Othonoi görög szigettől 60 kilométerre északnyugatra adott le vészjelzést.