Az autóvezetők kanyarodás esetén túl gyakran felejtenek el a válluk felett hátranézni, korlátozott láthatósági viszonyok vagy nem megfelelően vezetett kerékpárutak esetén pedig semmit sem látnak. Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők.
A németországi biztosítótársaságok közös baleseti kutatásokat végeznek, és azok eredményei alapján adnak baleset-megelőzési tanácsokat. Magyarországon mintha ez nem így lenne: itthon a rendőrség és a biztosítócégek is a kerékpáros-balesetek számának növekedésével riogatnak. Szinte kivétel nélkül arra hívják fel a figyelmet, hogy a forgalom gyengébbik résztvevője, a kerékpárt vezető védje magát, de általában egy szó sem esik az erősebbik szereplőről: a gépjárművezetőről, illetve annak felelősségéről.
A német TZ-ben olvasható egy cikk a biztosítótársaságok baleseti kutatásának eredményeiről, melyet most magyar fordításban adott közre a Magyar Kerékpárosklub.
Egy kerékpárral közlekedőnek nincs semmi esélye, ha egy autóvezető kanyarodáskor nem veszi észre. Még 20 kilométeres óránkénti sebességnél is gyakran drámai következményei lehetnek egy ilyen ütközésnek. Csak 2012-ben 400 kerékpáros halt meg a német utakon.
A biztosítótársaságok közös baleseti kutatása (UDV) töréstesztek során vizsgálta a balesetek bekövetkezésének okait és következményeit.
Az eredmény: az autóvezetők kanyarodáskor túl gyakran feledkeznek el a váll feletti hátranézésről, korlátozott látási körülmények között vagy elégtelenül vezetett kerékpárút esetén pedig semmit sem látnak. Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők.
Gépkocsival történő ütközés során a kerékpáros a lábain és karjain sérülhet. Néha komoly mellkasi sérülések is bekövetkezhetnek, melyekben a tüdő életveszélyesen sérül. Minden negyedik esetben komoly fejsérülés is előfordulhat.
Ugyanakkor az esetek 90 százalékában a gépjárművezető miatt következett be a baleset. Az autóvezetők leggyakrabban kanyarodási hibát ejtettek, és elsőbbségadás nélkül hajtottak be a forgalomba.
Kerékpárosok is gyakran használják a rossz sávot vagy az út rossz oldalát, ittasan vezetnek vagy hibáznak a forgalomba lépéskor. A gépjárművezető és kerékpárvezető közötti ütközés elkerülésére létezik azonban megoldás: „A kerékpárral közlekedő az úttestre való, mert így van az autóvezető látóterében és ezért sokkal jobban észrevehető, mint egy szeparált kerékpárúton. Ezért arra kérjük a helyi hatóságokat, újítsák fel az elavult kerékpáros létesítményeket és fessenek kerékpársávokat az úttestre. Ha cél a nagyobb kerékpáros forgalom, akkor biztosítani kell a nagyobb biztonságot!” – mondja Siegfried Brockmann, a biztosítótársaságok baleseti kutatásvezetője.