90 százalékban nem is a kerékpáros a hibás

A németek megunták, hogy felületes információkból rakják össze a baleseti statisztikákat. A mélyére mentek.

2015. 01. 05. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autóvezetők kanyarodás esetén túl gyakran felejtenek el a válluk felett hátranézni, korlátozott láthatósági viszonyok vagy nem megfelelően vezetett kerékpárutak esetén pedig semmit sem látnak. Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők.

A németországi biztosítótársaságok közös baleseti kutatásokat végeznek, és azok eredményei alapján adnak baleset-megelőzési tanácsokat. Magyarországon mintha ez nem így lenne: itthon a rendőrség és a biztosítócégek is a kerékpáros-balesetek számának növekedésével riogatnak. Szinte kivétel nélkül arra hívják fel a figyelmet, hogy a forgalom gyengébbik résztvevője, a kerékpárt vezető védje magát, de általában egy szó sem esik az erősebbik szereplőről: a gépjárművezetőről, illetve annak felelősségéről.

A német TZ-ben olvasható egy cikk a biztosítótársaságok baleseti kutatásának eredményeiről, melyet most magyar fordításban adott közre a Magyar Kerékpárosklub.

Egy kerékpárral közlekedőnek nincs semmi esélye, ha egy autóvezető kanyarodáskor nem veszi észre. Még 20 kilométeres óránkénti sebességnél is gyakran drámai következményei lehetnek egy ilyen ütközésnek. Csak 2012-ben 400 kerékpáros halt meg a német utakon.

A biztosítótársaságok közös baleseti kutatása (UDV) töréstesztek során vizsgálta a balesetek bekövetkezésének okait és következményeit.

Az eredmény: az autóvezetők kanyarodáskor túl gyakran feledkeznek el a váll feletti hátranézésről, korlátozott látási körülmények között vagy elégtelenül vezetett kerékpárút esetén pedig semmit sem látnak. Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők.

Gépkocsival történő ütközés során a kerékpáros a lábain és karjain sérülhet. Néha komoly mellkasi sérülések is bekövetkezhetnek, melyekben a tüdő életveszélyesen sérül. Minden negyedik esetben komoly fejsérülés is előfordulhat.

Ugyanakkor az esetek 90 százalékában a gépjárművezető miatt következett be a baleset. Az autóvezetők leggyakrabban kanyarodási hibát ejtettek, és elsőbbségadás nélkül hajtottak be a forgalomba.

Kerékpárosok is gyakran használják a rossz sávot vagy az út rossz oldalát, ittasan vezetnek vagy hibáznak a forgalomba lépéskor. A gépjárművezető és kerékpárvezető közötti ütközés elkerülésére létezik azonban megoldás: „A kerékpárral közlekedő az úttestre való, mert így van az autóvezető látóterében és ezért sokkal jobban észrevehető, mint egy szeparált kerékpárúton. Ezért arra kérjük a helyi hatóságokat, újítsák fel az elavult kerékpáros létesítményeket és fessenek kerékpársávokat az úttestre. Ha cél a nagyobb kerékpáros forgalom, akkor biztosítani kell a nagyobb biztonságot!” – mondja Siegfried Brockmann, a biztosítótársaságok baleseti kutatásvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.