Új módszer terjed az embercsempészek körében. A célponttól nem messze a legénység egyszerűen kereket old, és magára hagyja az illegális bevándorlókat, akik ezután önként jelentkeznek a parti őrségnél segítségért. A csempészek így megszabadulnak a lebukás kockázatától, a leharcolt lélekvesztőkért pedig bőven kárpótolja őket az útért elkért több ezer dolláros fizetség, míg a menekültek sorsa innentől a hatóságokra, és nem rájuk tartozik. Bár a módszer hatékony, egyben rendkívül veszélyes, a szakképzett legénység nélküli rossz állapotú bárkák ugyanis könnyen a hullámok közé veszhetnek.
Hajszálon múlt az élete tegnap annak a több mint 450, többségében szíriai menekültnek is, akik az olasz partoktól nem messze küldtek segélykérő üzenetet a parti őrségnek. A rádión érkező hívás után a hatóságok mentőhelikopterekkel és vontatóhajókkal érkeztek a bajbajutottak megsegítésére, akik valószínűleg Törökországból indultak útnak. Néhány nappal korábban egy másik hajó is hasonló módon került bajba; ha az olasz parti őrség nem avatkozott volna közbe, az automata vezérlésre kapcsolt vízi jármű 800 magára hagyott utassal a fedélzetén nekiütközött volna a szárazföldnek.
Hiába azonban a rendkívüli kockázat, mégis egyre többen vágnak neki a veszélyes útnak. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) jelentése szerint tavaly 207 ezer ember próbált meg Európába jutni, ami háromszorosa a 2011-es adatoknak. A Földközi-tengeren azonban egyelőre nincs olyan folyosó, amelyet felügyelnének, s biztonságos lenne az átkelés, ezért az óvatos becslések alapján is tavaly több mint 3400-an lelték halálukat a hullámok között. Ráadásul nincs garancia arra sem, hogy a nehezen összekuporgatott pénzért cserébe a csempészek teljesítik ígéretüket, számos beszámoló szerint a kiszolgáltatott helyzetben lévő menekülteket megkínozzák, kihasználják, megerőszakolják vagy egyszerűen kirabolják. Ráadásul a következő években sem várható enyhülés, a Líbiában, Szíriában és Irakban zajló fegyveres konfliktusok vélhetően további százezreket űznek majd el otthonukból.