Miközben a kiújuló ukrajnai harcok, valamint az amerikai fegyverszállítások meglebegtetése miatt minden eddiginél feszültebb a viszony Moszkva és Washington között, az orosz légierő egyre provokatívabb módon teszteli a NATO-országok készültségét.
Január 28-án két orosz Tu–95-ös repült át a La Manche csatorna felett, állítólag a rendszeres őrjáratot teljesítették az Atlanti-óceán felett. A vadászbombázók miatt riasztották a brit légierő elfogó gépeit, azok pedig a határ vonaláig kísérték a két orosz „kollégát”. Az eset miatt London bekérette Oroszország nagy-britanniai nagykövetét, Alekszandr Jakovenkót, aki egyébként a nagykövetség honlapján közölte, hogy a gépek egyetlen ország légterét sem sértették meg, így nem is jelenthettek veszélyt.
A konfliktus elmélyülését sejteti, hogy Timothy Garton Ash oxfordi történész, aki a balliberális véleményformálók egyik vezéralakja Nagy-Britanniában, Ukrajna felfegyverzésének szükségességéről írt a The Guardian című napilap oldalán vasárnap megjelent publicisztikájában, amelyben Vlagyimir Putyint a volt Szovjetunió Slobodan Milosevicének nevezte. A cikkíró szerint a fegyverszállításokat Amerikára kell bízni, ám az európai országoknak hangsúlyosabb szerepet kell vállalniuk Putyin „propagandájának” ellensúlyozásában. Ennek egyik legfontosabb eszközét a BBC orosz nyelvű hírszolgálatának megerősítésében látja.
A felújított propagandaháború a hidegháború napjait idézi, akárcsak az orosz bombázók repülései – amelyek nem példa nélküliek, de fokozott aktivitásra utalnak.
Két orosz gépet már azonosították korábban Norvégia légterének határában két Mig–31-es vadász- és két Il–78-as tankergéppel együtt. Az orosz pilóták beszélgetéséből az derült ki, hogy az egyik Tu–95-ös fedélzetén nukleáris robbanófej volt. A töltet állítólag nem volt élesítve. A másik bombázó a gyakorlatot felügyelte.
Hogy valóban volt-e a gép fedélzetén atomtöltet, az erősen kétséges. Egyelőre annyi bizonyos, hogy ilyen töltet szállítására alkalmas rakétával volt felszerelve az egyik bombázó.