Orosz bombázók tesztelik a NATO légvédelmét

Az orosz légierő gépei Norvégiánál és a La Manche-nál, ellenpropagandára való felhívás a The Guardianben.

MNO
2015. 02. 02. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a kiújuló ukrajnai harcok, valamint az amerikai fegyverszállítások meglebegtetése miatt minden eddiginél feszültebb a viszony Moszkva és Washington között, az orosz légierő egyre provokatívabb módon teszteli a NATO-országok készültségét.

Január 28-án két orosz Tu–95-ös repült át a La Manche csatorna felett, állítólag a rendszeres őrjáratot teljesítették az Atlanti-óceán felett. A vadászbombázók miatt riasztották a brit légierő elfogó gépeit, azok pedig a határ vonaláig kísérték a két orosz „kollégát”. Az eset miatt London bekérette Oroszország nagy-britanniai nagykövetét, Alekszandr Jakovenkót, aki egyébként a nagykövetség honlapján közölte, hogy a gépek egyetlen ország légterét sem sértették meg, így nem is jelenthettek veszélyt.

A konfliktus elmélyülését sejteti, hogy Timothy Garton Ash oxfordi történész, aki a balliberális véleményformálók egyik vezéralakja Nagy-Britanniában, Ukrajna felfegyverzésének szükségességéről írt a The Guardian című napilap oldalán vasárnap megjelent publicisztikájában, amelyben Vlagyimir Putyint a volt Szovjetunió Slobodan Milosevicének nevezte. A cikkíró szerint a fegyverszállításokat Amerikára kell bízni, ám az európai országoknak hangsúlyosabb szerepet kell vállalniuk Putyin „propagandájának” ellensúlyozásában. Ennek egyik legfontosabb eszközét a BBC orosz nyelvű hírszolgálatának megerősítésében látja.

A felújított propagandaháború a hidegháború napjait idézi, akárcsak az orosz bombázók repülései – amelyek nem példa nélküliek, de fokozott aktivitásra utalnak.

Két orosz gépet már azonosították korábban Norvégia légterének határában két Mig–31-es vadász- és két Il–78-as tankergéppel együtt. Az orosz pilóták beszélgetéséből az derült ki, hogy az egyik Tu–95-ös fedélzetén nukleáris robbanófej volt. A töltet állítólag nem volt élesítve. A másik bombázó a gyakorlatot felügyelte.

Hogy valóban volt-e a gép fedélzetén atomtöltet, az erősen kétséges. Egyelőre annyi bizonyos, hogy ilyen töltet szállítására alkalmas rakétával volt felszerelve az egyik bombázó.

2014 decemberében két légtérsértés-közeli esemény is történt, mindkettő a Balti-tenger felett. Egyik alkalommal – egy felvétel tanúsága szerint – orosz Szuhoj vadászbombázókat kísérnek holland gépek, a másik esetnél hat nagy hatósugarú bombázó repült több más géppel együtt a Baltikum feletti nemzetközi légtérben, megközelítve az atlanti szövetség tagországainak határait.

November 12-én Észtország és Litvánia légterében fogtak be egy orosz szállítógépet holland F–16-osok. A repülő ezután nem az anyaország, hanem a Lengyelország és Litvánia között található Kalinyingrád felé kanyarodott el. Egy nappal később a holland védelmi minisztérium módosította a korábbi közleményt annyiban, hogy az orosz gép csak megközelítette az említett légtereket, meg nem sértette.

A NATO keleti terjeszkedését nemes szándékokkal indokolták. Például hogy a tagság az új tagországokban elő fogja segíteni a demokrácia fejlődését, hozzájárul a gazdasági fellendüléshez és a biztonsághoz. A szép gondolatok mögött azonban Amerika második világháború után kialakult dominanciája megerősítésének szándéka állt, ami azután a későbbi vitákból, különösen az Oroszország elleni határozott fellépést sürgetők érveiből egyöntetűen kiderült.

Olvassa el a teljes jegyzetet!

Október utolsó napjaiban több helyen észleltek komolyabb orosz katonai aktivitást a levegőben: az Északi-tenger felett négy Il–78-as tankert és négy Tu–95-ös bombázót fogott be a svéd légierő. Ezután hat gép visszafordult, de két bombázó továbbrepült az Atlanti-óceán felé, ahol először a brit, majd délre fordulva a portugál légierő gépeinek adott munkát. Az orosz repülők transzponder, azaz automata válaszjeladó nélkül közlekedtek, tehát a radarok számára észrevehetetlenek maradtak, ami komoly veszélyt hordoz magában a polgári repülésre nézve is.

Ezzel egy időben a Fekete-tenger felett egy Szu–27-es vadászgépekből és két bombázóból álló négyes formációt érzékelték a NATO radarjai, a Balti-tenger felett pedig két nap alatt kétszer ugyanazt a hét gépet fogta be az atlanti szövetség. A NATO ennek kapcsán akkor azt közölte, hogy fokozzák a készültséget, és sűrítik a légi járőrözést a kelet-európai térségben.

Október 22-én ismét Észtország volt a középpontban, ugyanis a külügyi szóvivő akkori közlése szerint egy nappal korábban egy orosz Il–20-as hatolt be az ország légterébe. Bár Moszkva cáfolta a hírt, a felderítő gép feltűnése miatt az észtek bekérették a tallinni orosz nagykövetet.

Az orosz repülők messzebbre is merészkedtek, szeptember végén az amerikai és a kanadai légvédelmi azonosító övezetben jelentek meg tankergépek, Migek és két hadászati bombázó. Ugyan a gépek nem léptek be egyik ország légterébe sem, illetve az érintettek sem vették fenyegetésnek a repülők megjelenését, az ukrán helyzet miatt kialakult orosz–amerikai szembenállás fokozódása okán kiemelt helyet kapott a hír az újságok hasábjain.

Szeptember közepén svéd Gripenek fogtak be országok felett két Szu–24-est, majd tessékelték ki őket, a légtér „durva megsértése” miatt pedig a stockholmi orosz nagykövetet bekérették, és tiltakozó jegyzéket nyújtottak át neki. Ezzel egy időben a brit partoknál is megjelent Moszkva két Tu–95-ös stratégiai bombázója, és bár London két Typhoont felküldött, az orosz gépek nem lépték át a határt.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget egyébként több uniós tagállam tájékoztatta olyan esetekről, mikor transzponder nélkül közlekedő orosz katonai gépek az országgal határos tengerek fölött repültek, és nem lehetett velük kapcsolatot teremteni. A NATO pedig csak 2014-ben több mint száz olyan esetet rögzített, amikor orosz gépeket észleltek. Ez háromszor annyi, mint egy évvel korábban.

Az elmúlt bő fél évben az orosz légierő részéről tapasztalt fokozott aktivitásnak a hátterében egyrészt az ukrajnai helyzet kapcsán Európában kialakult feszült légkör állhat, másrészt köze lehet a tavaly májusi NATO-hadgyakorlathoz, amelynek kapcsán akkor az orosz légierő vezérkarának egyik vezetője azt közölte, hogy fokozzák a balti országok légterét érintő felderítő tevékenységet.

Egy tavaly novemberben megjelent tanulmány szerint az agresszívebb orosz magatartás és a Nyugat fokozódó készültsége együtt növeli a helyzet váratlan eszkalálódásának és az események feletti irányítás elvesztésének kockázatát. A tanulmány szerint Oroszországnak újra kellene értékelnie a hasznot és a kockázatokat, amelyeket az újfajta, agresszívabb politikája okozhat, illetve a NATO-nak fokozottabban kellene hatást gyakorolnia Moszkvára a magatartása átgondolása érdekében. Továbbá mindkét félnek visszafogottságot kellene tanúsítania mind katonai, mind politikai értelemben, végül pedig fokoznia kellene a katonai kommunikációt és az átláthatóságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.