A Wizz Air megerősíti, hogy felülvizsgálta a pilótafülkére vonatkozó szabályait és új eljárást vezet be, amely biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy – ezt Daniel de Carvalho, a légitársaság szóvivője közölte az MNO-val péntek déltájt. Hozzátette: amennyiben az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárás bevezetését üdvözölte a magyar légügyi hatóság – zárul a közlés.
A keddi Germanwings-katasztrófa óta az érintett társaságon kívül több cég is úgy módosított a szabályzatán, hogy ezentúl a személyzet két tagjának repülés közben folyamatosan a pilótafülkében kell tartózkodnia. Az EasyJet brit fapados légitársaságnál péntektől lépnek életbe az új szabályok. Hasonló intézkedéseket fogadtak el egyebek mellett a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair vállalatnál. Ezek közül messze az EasyJet számít a legnagyobbnak, a társasággal 2013 és 2014 októbere között csaknem 65 millióan utaztak.
Ausztriában országos hatáskörben fogalmazták újra az előírásokat: az ausztriai repülésbiztonságot felügyelő Austro Control hozott arról passzust, hogy ketten kötelező tartózkodni a pilótafülkében.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata szerint is legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a repülőgépek pilótafülkéjében, és egyiküknek a pilótának kell lennie.
Közben Németország összes légitársasága bevezette a kétfős szabályt. A német légiközlekedési vállalatok szövetségének (BDL) pénteki közleménye szerint a légitársaságok megállapodása alapján ezentúl soha nem lehet pilóta egyedül a fülkében.
A pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit - VC) üdvözölte a döntést, közleményük szerint „a négy szem elv” bevezetése lehetőséget kínál arra, hogy kiküszöböljék a veszélyforrásokat, amelyekre a keddi katasztrófa felhívta a figyelmet. Ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy szerencsétlenség nyomán ne alakuljon ki az a vélemény, hogy a járatok fedélzetén dolgozó munkavállalók mind „gyanúsak” – emelte ki az érdekvédelmi szervezet.
Az új szabályt üdvözölte Alexander Dobrindt közlekedési miniszter is, rámutatva, hogy ezentúl „nem lehet annyira könnyen bezárkózni a pilótafülkébe”. Hozzátette, hogy nem ez lesz az egyetlen szabályozási változás a keddi katasztrófa után, és uniós szinten is intenzív tárgyalásokat folytatnak az eset tanulságairól.