Fülke: mostantól nem hagyják egyedül a pilótát

Nem lehet egyedül senki sem a repülő pilótafülkéjében – mások mellett a Wizz Air is meghozta a döntést.

2015. 03. 27. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Wizz Air megerősíti, hogy felülvizsgálta a pilótafülkére vonatkozó szabályait és új eljárást vezet be, amely biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy – ezt Daniel de Carvalho, a légitársaság szóvivője közölte az MNO-val péntek déltájt. Hozzátette: amennyiben az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárás bevezetését üdvözölte a magyar légügyi hatóság – zárul a közlés.

A keddi Germanwings-katasztrófa óta az érintett társaságon kívül több cég is úgy módosított a szabályzatán, hogy ezentúl a személyzet két tagjának repülés közben folyamatosan a pilótafülkében kell tartózkodnia. Az EasyJet brit fapados légitársaságnál péntektől lépnek életbe az új szabályok. Hasonló intézkedéseket fogadtak el egyebek mellett a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair vállalatnál. Ezek közül messze az EasyJet számít a legnagyobbnak, a társasággal 2013 és 2014 októbere között csaknem 65 millióan utaztak.

Ausztriában országos hatáskörben fogalmazták újra az előírásokat: az ausztriai repülésbiztonságot felügyelő Austro Control hozott arról passzust, hogy ketten kötelező tartózkodni a pilótafülkében.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata szerint is legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a repülőgépek pilótafülkéjében, és egyiküknek a pilótának kell lennie.

Közben Németország összes légitársasága bevezette a kétfős szabályt. A német légiközlekedési vállalatok szövetségének (BDL) pénteki közleménye szerint a légitársaságok megállapodása alapján ezentúl soha nem lehet pilóta egyedül a fülkében.

A pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit - VC) üdvözölte a döntést, közleményük szerint „a négy szem elv” bevezetése lehetőséget kínál arra, hogy kiküszöböljék a veszélyforrásokat, amelyekre a keddi katasztrófa felhívta a figyelmet. Ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy szerencsétlenség nyomán ne alakuljon ki az a vélemény, hogy a járatok fedélzetén dolgozó munkavállalók mind „gyanúsak” – emelte ki az érdekvédelmi szervezet.

Az új szabályt üdvözölte Alexander Dobrindt közlekedési miniszter is, rámutatva, hogy ezentúl „nem lehet annyira könnyen bezárkózni a pilótafülkébe”. Hozzátette, hogy nem ez lesz az egyetlen szabályozási változás a keddi katasztrófa után, és uniós szinten is intenzív tárgyalásokat folytatnak az eset tanulságairól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.