Maláj gép: egyre távolabb a teljes igazság kiderülésétől

Nem talált emberi hibára utaló jeleket az első átfogó jelentés.

BuL
2015. 03. 08. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hírügynökségi jelentések szerint az 584 oldalas jelentés egyetlen jelentősebb, eddig nem ismert információt tárt fel, mégpedig azt, hogy 2012-ben – több mint egy évvel a gép eltűnése előtt – lejárt a szavatossága annak az akkumulátornak, amely a repülési adatokat rögzítő fekete doboz víz alatti jeladóját látta el energiával. Emiatt lehetséges, hogy a jeladó nem működött, vagy legalábbis nem az előírt 30 napon keresztül, ami nehezíthette az adatrögzítő, illetve a gép roncsainak megtalálását. Ugyanakkor a pilótafülke kommunikációját rögzítő másik fekete doboz jeladójának elvileg rendben működnie kellett volna – áll a jelentésben.

A Boeing 777-es típusú utasszállítónak pontosan egy éve, tavaly március 8-án veszett nyoma útban Kuala Lumpurból Pekingbe, 239 emberrel a fedélzeten. A gép egy órával a felszállás után tűnt el a radarokról. Roncsait azóta sem találják, de az Indiai-óceán 60 ezer négyzetkilométeres részére összpontosított keresési művelet folytatódik. A malajziai hatóságok januárban hivatalosan balesetnek minősítették az MH-370-es járat eltűnését, és bejelentették, hogy a fedélzeten tartózkodók feltehetően kivétel nélkül mind életüket vesztették.

A nemzetközi szakértők által készített jelentés kiterjedten foglalkozik a két pilóta magánéletével, pszichológiai állapotával és anyagi helyzetével, és a tízfős személyzet tagjainak életvitelét is részletezi. Ezek alapján „nem volt magatartásbeli jele a társadalmi elidegenedésnek, a szokásaikban és érdeklődési körükben való változásnak, önmaguk elhanyagolásának, drog- vagy alkoholfüggőségnek” a kapitány, az első tiszt és a személyzet tagjai között.

Nem állapított meg technikai hibára utaló jeleket sem a vizsgálat. A rendelkezésre álló adatok és a gép karbantartási dokumentumai szerint a jeladótól eltekintve elvileg minden rendszernek hibátlanul kellett volna működnie a gépen.

Najib Razak maláj miniszterelnök vasárnap közölte, hogy országa továbbra is eltökélten keresi a gép roncsait. Hasonlóan nyilatkozott Vang Ji kínai külügyminiszter is. Tony Abbott, a kutatást irányító Ausztrália miniszterelnöke úgy nyilatkozott, hogy akkor sem adják fel a gép utáni kutatást, ha nem találják meg a Boeing roncsait azon a 60 ezer négyzetkilométeres területen, amelynek átvizsgálása jelenleg is folyik.

A terület átfésülését a tervek szerint májusra fejezik be. Szombaton a maláj közlekedési miniszter azt mondta, hogy amennyiben eddig nem bukkannak meggyőző nyomra, újra át kell gondolni a keresési műveletet, vagyis újra át kell nézni a rendelkezésre álló összes adatot, és új terveket kell készíteni.

Abbott azt is kifejtette, hogy a kutatás „nem tarthat örökké, de ameddig vannak értékelhető nyomok, addig folytatódni fog”. Ha a most vizsgált területen nem találják meg a gépet, akkor „van egy másik 60 ezer négyzetkilométeres terület, amelyet tervezünk átkutatni, és ahogy már mondtam, bízunk benne, hogy megtaláljuk a gépet” – fogalmazott az ausztrál miniszterelnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.