Óriási vasúti projekt indul

Hét nyugat-afrikai országot köt majd össze egy 3000 kilométer hosszú vasútvonal.

Havasi Zsolt
2015. 03. 16. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugat-Afrika ásványban gazdag bányáiban található meg azoknak az érceknek a többsége, amelyeket világszerte használnak mobiltelefonok és laptopok készítéséhez. A nyugat-afrikai országok ásványexportja – amely Nigéria, Burkina Faso és Niger gazdasága esetében vezető szerepet tölt be – 2030-ra évi 109 ezer tonnáról 3,4 millió tonnára emelkedhet. Ám ehhez a szédületes fejlődéshez meg kell teremteni a mögöttes infrastruktúrát és a megbízható szállítást is, hiszen a nyersanyagot el kell tudni juttatni a bányákból azokhoz a főbb kikötőkhöz, ahonnan aztán külföldre szállítják – taglalja minapi cikkében a CNN.

Afrika vasúti közlekedése jelenleg nagyon elavult. A kontinensen 50 275 kilométer vasútvonal található (összehasonlításul hazánk vasútvonala 8057 kilométer hosszú). Ám az összeköttetés hiánya miatt jelenleg a teherszállítás sok helyen úgy történik, hogy egy adott vonatról le kell rakodni, majd egy új országban feltenni egy másik szerelvényre.

A szárazföldi szállítás legköltséghatékonyabb módja a vasút, azonban Nyugat-Afrikában (ahogy a kontinens többi részén is) a történelem során olyan mellékvonalak épültek, amelyek nem kapcsolódnak egy nagyobb vasúti hálózathoz.

A széttagoltság kiküszöbölésére a régió államai és bányatársaságai hatalmas tőkét invesztálnak egy olyan 3000 kilométer hosszú vasúti projektbe, amely hét országot (Benin, Burkina Faso, Niger, Elefántcsontpart, Ghána, Nigéria és Togó) kapcsol össze. A készülő vasúthálózathoz új pályákat építenek, amelyeket összekötnek a már meglévő és felújításra váró vonalakkal. Ez a gigaprojekt különösen hasznos lesz a tengeri határral nem rendelkező Nigernek, amelynek szállítási költségei a legmagasabbak a kontinensen.

A fekete kontinens keleti felén is fejlődik a vasúti közlekedés. Tavaly májusban jött létre az a megállapodás, amelynek értelmében Kína finanszírozza annak a több mint hatszáz kilométer hosszú vasútvonalnak a megépítését, amely a tengeri határral nem rendelkező Ugandát, Ruandát és Dél-Szudánt köti össze majd a kenyai Mombasza kikötőjével.

Az épülő vasútvonal nagy mértékben csökkenti majd a szállítási költségeket a szomszédos kelet-afrikai országok között, amelyek eddig a tizenkilencedik században épült vasúti összeköttetésre kellett, hogy hagyatkozzanak.

A várhatóan 2018 elejére elkészülő beruházást a kínaiak építik meg, költsége pedig az első szakaszban majd négymilliárd dollár. A távol-keleti ország továbbá vállalta azt is, hogy fokozatosan átadja a vasútépítés technológiáját az afrikai partnereknek.

Kína Afrika legnagyobb gazdasági partnere, megelőzve az Amerikai Egyesült Államokat. A távol-keleti ország hatalmas összegeket fektet be a kontinens országainak gazdaságába – nem véletlenül, hiszen a dollármilliárdokért cserébe szüksége van a nyersanyagokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.