Brice Robin marseille-i ügyész csütörtökön közölte, hogy a másodpilóta egészen a becsapódásig tudatánál volt. Kizárták azt, hogy a gép vezetője szívrohamot kapott, ugyanis a belső felvételek tanúsága szerint végig normálisan lélegzett. A másodpilóta azután vette át az irányítást, hogy a kapitány elhagyta a pilótafülkét. Az utolsó percekben a kapitány dörömbölése hallatszott a fedélzeti felvételekről, és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak.
A Germanwings gépétől sem a légi irányítás, sem más repülőgépek nem kaptak segélyhívást. Robin azt is elmondta, hogy ugyan az ezer láb ereszkedés percenként nem abnormális, a másodpilótának nem volt oka rá, és arra sem, hogy ne értesítse a légi irányítást.
Az ügyész szerint az utolsó nyolc percben nem volt semmi kommunikáció sem a pilóta, sem a másodpilóta részéről. A marseille-i torony többször is próbált kapcsolatba lépni a géppel, sikertelenül – jelentette ki Robin. Mint mondta, a becsapódáskor mindenki azonnal meghalt, a feketedoboz felvételei szerint az utasok csak röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.
1997. december 19-én több mint százan haltak meg egy Indonéziából Szingapúrba tartó gépen. A pilóta, akinek több, munkával kapcsolatos problémája volt, a mostani esethez hasonlóan a mélybe vezette a Boeing 737 típusú gépet.
1999. október 31-én 231-en haltak meg az Egyptair Boeing 767 típusú gépén, mivel 30 perccel a New York-i felszállás után elkezdett rohamosan süllyedni, majd lezuhant. Úgy tűnt, hogy az elsőtiszt a mélybe kormányozta a gépet, azonban minderre nem volt döntő bizonyíték. (Erről részletek alábbi keretes írásunkban.)
2013. november 29-én Namíbiában zuhant le egy Mozambikból Angolába közlekedő gép, 33 ember halálát okozva. A kapitány szándékosan zuhant le, miután az elsőtiszt elhagyta a pilótafülkét. (BBC)
A 28 éves másodpilótát Andreas Lubitznak hívták. Mind ez ideig nem állt fenn a gyanúja, hogy valamely terrorszervezet tagja lenne. „A hatóságoknak nincs okuk azt feltételezni, hogy terrorcselekmény történt” – jelentette ki Brice Robin.
Az ügyész elmondta, hogy a német hatóságok kivizsgálják a másodpilóta és a kapitány viszonyát.
Közben házkutatást tartott a rendőrség csütörtök délután a másodpilóta düsseldorfi és montabauri házában is.
A katasztrófa hatására csütörtökön több légitársaság is úgy módosított a szabályzatán, hogy ezentúl a személyzet két tagjának repülés közben folyamatosan a pilótafülkében kell tartózkodnia. Az EasyJet brit fapados légitársaságnál péntektől lépnek életbe az új szabályok. Hasonló intézkedéseket fogadtak el egyebek mellett a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair vállalatnál. Ezek közül messze az EasyJet számít a legnagyobbnak, a társasággal 2013 és 2014 októbere között közel 65 millióan utaztak.
A német Lufthansa tulajdonában lévő diszkont-légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó Airbus A320 típusú gépe 150 emberrel – 144 utassal és 6 tagú személyzettel – a fedélzetén csapódott az Alpok hegyvonulatainak Franciaország déli részén kedden. A gépnek hetvenkét német és ötvenegy spanyol, három amerikai, továbbá két-két ausztrál, argentin, iráni és venezuelai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa volt.
A jármű egy perccel azután, hogy elérte a 38 000 láb (11 500 méter) utazómagasságot a Földközi-tenger fölött, gyors süllyedésbe kezdett, de folytatta útját Düsseldorf felé. A süllyedés mértéke 3000-4000 láb (mintegy 1000 méter) volt percenként. Az Airbus tíz perccel a süllyedés megkezdése után 6800 láb (2000 méter) magasságban tűnt el a radarról, és végül nagyjából 1500 méter magasban csapódott neki egy hegyláncnak.
A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a másodpilóta tettének motivációja. Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke elmondta: továbbra is megbíznak a pilótaképzési és -kiválasztási programjukban, amelyen a fiatal pilóta is átesett, és minden vizsgát teljesített.
A pilóta Brémában és Phoenixben járt képzésre, először utaskísérőként dolgozott, hogy ebből fizesse pilótaképzését. Ezt 2008-ban elkezdte, majd több hónapra abbahagyta, végül 2013-ban kapta meg a szakszolgálati engedélyét A320-as Airbusre. A képzés folytatásakor ismét átesett a szükséges vizsgálatokon, és mindent rendben találtak – tette hozzá Spohr. Kérdésre válaszolva azt mondta, nem tudják, hogy miért hagyta abba a képzést.
A vezérigazgató elmondta, 2001. szeptember 11-e óta a pilótafülke ajtaját kívülről nem lehet kinyitni, egy hét számjegyű kód beütése után jelzés érkezik a pilótafülkébe, és onnan lehet kinyitni az ajtót. Ezt a kódot azonban a kapitány nem ütötte be. Mielőtt kiment volna a fülkéből, átadta az irányítást.
A német közlekedési miniszter szerint a Germanwings szerencsétlenségének feltárásában közreműködő német szakértők megerősítik a francia hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően szándékosan pusztította el a gépet. Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető marseille-i ügyészség megállapításaival. A miniszter hangsúlyozta, hogy a pilótafülke ajtaját az arra jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan akadályozzák a nyitását.
Thomas de Maiziere német belügyminiszter azt mondta, hogy a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terroristakapcsolatai. Közölte, hogy az illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttműködve, és nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával kapcsolatban.
Az Európai Pilóták Egyesülete (ECA) szerint súlyos hiba volt idő előtt információkat szivárogtatni a Germanwings járatának balesetéről. A szervezet közleményében független vizsgálatot követelt. Tudatta: a pilótákat sokkolta a francia nyomozók és ügyészek bejelentése, miszerint a másodpilóta szándékosan irányította a gépet a földnek.
A feltételezéseket csak a hangrögzítő adatai alapján hozták meg, a repülési adatokat rögzítő doboz tartalmát még nem vizsgálták, pedig ez is szükséges a tények teljes megismeréséhez – olvasható a közleményben.
Független vizsgálatra van szükség, hogy kiderüljön, mi okozta a balesetet, de a vizsgálók most nagy nyomás alá kerültek a kiszivárogtatás miatt. A vezetést az ügyészek vették át, és ez a lépés akadályozza, hogy a megfelelő konzekvenciákat le tudják vonni – írta az Európai Pilóták Egyesülete.