Szándékosan zuhanhatott le a géppel a másodpilóta

Lassan süllyedt a gép, Andreas Lubitz a becsapódásig magánál volt. Nem engedte vissza a pilótát. Számos társaság azonnal intézkedik.

BuL
2015. 03. 26. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brice Robin marseille-i ügyész csütörtökön közölte, hogy a másodpilóta egészen a becsapódásig tudatánál volt. Kizárták azt, hogy a gép vezetője szívrohamot kapott, ugyanis a belső felvételek tanúsága szerint végig normálisan lélegzett. A másodpilóta azután vette át az irányítást, hogy a kapitány elhagyta a pilótafülkét. Az utolsó percekben a kapitány dörömbölése hallatszott a fedélzeti felvételekről, és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak.

A Germanwings gépétől sem a légi irányítás, sem más repülőgépek nem kaptak segélyhívást. Robin azt is elmondta, hogy ugyan az ezer láb ereszkedés percenként nem abnormális, a másodpilótának nem volt oka rá, és arra sem, hogy ne értesítse a légi irányítást.

Az ügyész szerint az utolsó nyolc percben nem volt semmi kommunikáció sem a pilóta, sem a másodpilóta részéről. A marseille-i torony többször is próbált kapcsolatba lépni a géppel, sikertelenül – jelentette ki Robin. Mint mondta, a becsapódáskor mindenki azonnal meghalt, a feketedoboz felvételei szerint az utasok csak röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.

1997. december 19-én több mint százan haltak meg egy Indonéziából Szingapúrba tartó gépen. A pilóta, akinek több, munkával kapcsolatos problémája volt, a mostani esethez hasonlóan a mélybe vezette a Boeing 737 típusú gépet.

 

1999. október 31-én 231-en haltak meg az Egyptair Boeing 767 típusú gépén, mivel 30 perccel a New York-i felszállás után elkezdett rohamosan süllyedni, majd lezuhant. Úgy tűnt, hogy az elsőtiszt a mélybe kormányozta a gépet, azonban minderre nem volt döntő bizonyíték. (Erről részletek alábbi keretes írásunkban.)

 

2013. november 29-én Namíbiában zuhant le egy Mozambikból Angolába közlekedő gép, 33 ember halálát okozva. A kapitány szándékosan zuhant le, miután az elsőtiszt elhagyta a pilótafülkét. (BBC)

A 28 éves másodpilótát Andreas Lubitznak hívták. Mind ez ideig nem állt fenn a gyanúja, hogy valamely terrorszervezet tagja lenne. „A hatóságoknak nincs okuk azt feltételezni, hogy terrorcselekmény történt” – jelentette ki Brice Robin.

Az ügyész elmondta, hogy a német hatóságok kivizsgálják a másodpilóta és a kapitány viszonyát.

Közben házkutatást tartott a rendőrség csütörtök délután a másodpilóta düsseldorfi és montabauri házában is.

A katasztrófa hatására csütörtökön több légitársaság is úgy módosított a szabályzatán, hogy ezentúl a személyzet két tagjának repülés közben folyamatosan a pilótafülkében kell tartózkodnia. Az EasyJet brit fapados légitársaságnál péntektől lépnek életbe az új szabályok. Hasonló intézkedéseket fogadtak el egyebek mellett a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair vállalatnál. Ezek közül messze az EasyJet számít a legnagyobbnak, a társasággal 2013 és 2014 októbere között közel 65 millióan utaztak.

A német Lufthansa tulajdonában lévő diszkont-légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó Airbus A320 típusú gépe 150 emberrel – 144 utassal és 6 tagú személyzettel – a fedélzetén csapódott az Alpok hegyvonulatainak Franciaország déli részén kedden. A gépnek hetvenkét német és ötvenegy spanyol, három amerikai, továbbá két-két ausztrál, argentin, iráni és venezuelai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa volt.

A jármű egy perccel azután, hogy elérte a 38 000 láb (11 500 méter) utazómagasságot a Földközi-tenger fölött, gyors süllyedésbe kezdett, de folytatta útját Düsseldorf felé. A süllyedés mértéke 3000-4000 láb (mintegy 1000 méter) volt percenként. Az Airbus tíz perccel a süllyedés megkezdése után 6800 láb (2000 méter) magasságban tűnt el a radarról, és végül nagyjából 1500 méter magasban csapódott neki egy hegyláncnak.

A Lufthansa szerint egyelőre csak találgatnak arról, hogy mi lehetett a másodpilóta tettének motivációja. Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke elmondta: továbbra is megbíznak a pilótaképzési és -kiválasztási programjukban, amelyen a fiatal pilóta is átesett, és minden vizsgát teljesített.

A pilóta Brémában és Phoenixben járt képzésre, először utaskísérőként dolgozott, hogy ebből fizesse pilótaképzését. Ezt 2008-ban elkezdte, majd több hónapra abbahagyta, végül 2013-ban kapta meg a szakszolgálati engedélyét A320-as Airbusre. A képzés folytatásakor ismét átesett a szükséges vizsgálatokon, és mindent rendben találtak – tette hozzá Spohr. Kérdésre válaszolva azt mondta, nem tudják, hogy miért hagyta abba a képzést.

A vezérigazgató elmondta, 2001. szeptember 11-e óta a pilótafülke ajtaját kívülről nem lehet kinyitni, egy hét számjegyű kód beütése után jelzés érkezik a pilótafülkébe, és onnan lehet kinyitni az ajtót. Ezt a kódot azonban a kapitány nem ütötte be. Mielőtt kiment volna a fülkéből, átadta az irányítást.

A német közlekedési miniszter szerint a Germanwings szerencsétlenségének feltárásában közreműködő német szakértők megerősítik a francia hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően szándékosan pusztította el a gépet. Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető marseille-i ügyészség megállapításaival. A miniszter hangsúlyozta, hogy a pilótafülke ajtaját az arra jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan akadályozzák a nyitását.

Thomas de Maiziere német belügyminiszter azt mondta, hogy a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terroristakapcsolatai. Közölte, hogy az illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttműködve, és nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával kapcsolatban.

Az Európai Pilóták Egyesülete (ECA) szerint súlyos hiba volt idő előtt információkat szivárogtatni a Germanwings járatának balesetéről. A szervezet közleményében független vizsgálatot követelt. Tudatta: a pilótákat sokkolta a francia nyomozók és ügyészek bejelentése, miszerint a másodpilóta szándékosan irányította a gépet a földnek.
A feltételezéseket csak a hangrögzítő adatai alapján hozták meg, a repülési adatokat rögzítő doboz tartalmát még nem vizsgálták, pedig ez is szükséges a tények teljes megismeréséhez – olvasható a közleményben.

Független vizsgálatra van szükség, hogy kiderüljön, mi okozta a balesetet, de a vizsgálók most nagy nyomás alá kerültek a kiszivárogtatás miatt. A vezetést az ügyészek vették át, és ez a lépés akadályozza, hogy a megfelelő konzekvenciákat le tudják vonni – írta az Európai Pilóták Egyesülete.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.