Egy srác Marseille-be utazik a hétvégére, üresen áll párizsi lakása a Montmartre-on, kilátással az Eiffel-toronyra. Fel is teszi az internetre, jöjjön, aki francia romantikára vágyik, használja nyugodtan a konyhát, aludjon jól ágyában. És jönnek is, fizetnek is a tulajdonos legnagyobb örömére, mert ezen összegekből havonta egy második fizetés is befolyhat.
Az airbnb.com úgy tört be a világ szállodapiacára, hogy az idegenforgalomnak feleszmélni sem volt ideje. A közösségi szállásportálra bárki felteheti lakását, és bárkinek az otthonába be is jelentkezhet. Csak a pénz szab határt annak, hogy egy kairói külvárosi sorházba vagy egy ódon skót kúriába teszi-e be lábát az utazó. Jó, de miért jobb valakinek a lakásába beköltözni, ahol nem találjuk a szállodákból jól ismert szolgáltatásokat?
Egyrészt mert van helyette más. Közvetlenség, eredetiség, életre szóló élmények. Másrészt mindezt ugyanannyiért, de általában olcsóbban lehet megkapni, mintha egy jól ismert szállodalánc steril lakosztályát választanánk. A kaliforniai vállalkozás – amellett, hogy a lakását kiadó fél ingóságaiért felelősséget vállal – a lakást bérlő ügyfelet is tudja jutalmazni, ha a közösségi oldalakon tovább viszi hírét a szállásportálnak.
Annak ellenére, hogy sok kritika is éri a szállásfoglalás módját és a kapott szolgáltatás változó színvonalát, a cég megállíthatatlanul terjeszkedik. A 2008-ban alapított vállalatot 2011-ben a The New York Times a több milliárd dolláros startupok (ígéretes, gyors sikert ígérő vállalkozás) közé sorolta. Innen nem nagyon volt megállás, pedig New York, San Francisco és Barcelona vezetése észbe kapott, és különböző jogszabályokra hivatkozva elkezdte büntetni azokat a főbérlőket, akik az airbnb-n adták ki lakásukat.
Van is mit félteni. Ahol rákaptak az emberek az oldalra, ott meredek zuhanásba kezdtek a szállodák foglalási statisztikái. A The Economist londoni székhelyű gazdasági hetilap számításai szerint ha jövő évig kitart a szállásfoglaló oldal népszerűsége, a szállodaipar egész világra vetített bevételei tíz százalékát magáénak könyvelheti el 2016-ban. És hogy honnan származik bevétele a cégnek? Természetesen a különböző szolgáltatási díjakból: a szállásköltségbe 6 és 12 százalék között építi bele saját hasznát. És mivel mindenki bankkártyával fizet (a szálláskereső az airbnb-nek, a cég pedig a később a szállásadónak), így az átutaláskor is három százalékot számít fel.