Mint a portál nagyinterjújában elmondta, a svédek – az őslakos lappokon kívül – nagyvonalúak a más etnikumúakkal szemben, a tolerancia a nemzeti összetartozás fogalmánál sokkal inkább az identitásuk része. Ezt olyan sikerrel hangoztatják évtizedek óta, hogy az alig fél évszázada jelenlévő iszlámra már sok svéd ténylegesen a kultúra és társadalom szerves részeként tekint –, ám ilyen társadalom valójában sosem alakult ki, megmaradt a szegregáció, és rengetegen most szembesülnek először bevándorlókkal.
A bevándorlási hivatal csak menekültstátuszt ad, a befogadást önkormányzatok látják el – ez a bevándorlók bizonyos területekre koncentrálódásához, szegregációhoz és dezintegrációhoz vezet, míg a bőkezű szociális rendszernek köszönhetően egy életet le lehet élni úgy Svédországban, hogy „nem beszéled a nyelvet, nem dolgozol, nem vagy szerves része a társadalomnak”. Az integráció hiánya a másodgenerációs bevándorlóknál is gondot okoz, és a svédek is hajlamosak elkülönülni.
A külvárosban már csak a bevándorlók maradtak, a gyerekkel otthon maradó anyák nem tanulnak meg svédül, az apa nem tud családfenntartó lenni, ez a szülői tekintélyt, példamutatást is lerombolja. A gyerekek már nem igazi muzulmánok, de svédnek sem érzik magukat, a szélsőségesek ebbe a két identitás közti vákuumba hatolnak be és toboroznak új identitáscsomagot, világképet és közösséget kínálva.
Sántha szerint a terrorizmus nyugaton nem a szegénységből fakad, a merénylők itt születtek, beszélik a nyelvet, sokszor egyetemet végzett emberek. A probléma gyökere az iszlám fő vallási, erkölcsi és tekintélyi alapelvekei lehetnek: az Iszlám Állam szerint minden muzulmánnak kötelessége részt venni a nyugat elleni dzsihádban, akárhol is él – ezzel globális szintre emelve a fenyegetést.
Volt olyan muzulmán szervezet, amely papíron a svédek állítólagos iszlamofóbiája ellen kellett volna, hogy fellépjen, ehhez képest a svéd állam pénzén hívott meg nyugatellenes, radikális hitszónokokat különböző arab országokból, egy másik pedig harcosokat toborzott.