Amikor a bulvár és a politika összefolyik

Donald Trump a szórakoztatás rovatba került az egyik legnagyobb amerikai hírportálnál. Jó ez?

Földi Bence
2015. 08. 23. 19:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szórakoztatás-e a politika? Ez a kérdés is foglalkoztatja mostanság az amerikai médiát azt követően, hogy múlt hónapban a The Huffington Post bejelentette: a republikánusok legnagyobb trolljáról, a közvélemény-kutatásokat vezető Donald Trumpról nem a politika, hanem a szórakoztatás rovatban közöl cikkeket a továbbiakban. Danny Shea vezető szerkesztő és Ryan Grim washingtoni szerkesztőségi vezető közös közleményében azzal indokolta a döntést, hogy „Trump kampánya vásári mutatvány”, amelyet nem vesznek be, így ha valaki a legnépszerűbb republikánusról olvasna, a Kardashianok között megteheti – írták.

A legtöbb hírportál közölte a HuffPost döntését, a korábbinál még nagyobb nyilvánosságot adva Donald Trumpnak. Az egyik legélesebb kritikát a Time magazin online kiadása közölte. James Poniewozik tévékritikus cikkében azt állítja, „szép dolog azt állítani, hogy (Trump) kampánya nem legitim politikai sztori, de a valóság nem ez”. Úgy véli, hogy Trump gyakran nem politikailag korrekt kijelentései politikai, nem pedig szórakoztatóipari problémákat okoznak a Republikánus Pártnak és nem a Nielsen Közönségméréseken elért eredményei, hanem a közvélemény-kutatásokon hozott százalékai számítanak az előválasztási versenyben. Ha egy újság úgy véli, hogy Trump arányaiban sokkal nagyobb médiafigyelmet kap, mint a többi jelölt – ezt egyébként ki is mutatták –, akkor az ezzel kapcsolatos elégedetlenséget nem azzal kellene kifejezni, hogy más rovatba sorolják át a politikából a róla szóló híreket, hanem azzal, hogy hírt sem adnak róla. Volt persze olyan is, aki támogatta a HuffPost eljárását, ilyen volt a New York Egyetem médiaszakértő professzora. Jay Rosen szerint nagyon helyes, hogy a médiumok segítik az állampolgárokat abban, hogy melyik jelölteket kell komolyan venniük, és kiket nem érdemes.

Más kérdés, hogy a HuffPost már a direktíva bejelentésének másnapján a politika rovatban írt Trumpról – adta hírül a The Washington Post. Ryan Grim beismerte: ő „hibázott”, amikor azt mondta, hogy a republikánus csatározásról szóló hír kapjon politikai besorolást, majd átpakolták a szórakoztatás rovatba. A HuffPost washingtoni vezetője szerint egyébként jó döntést hoztak, mert azok a politikai újságírók, akik kritizálták őket, egy héttel később arról kényszerültek írni, hogy Trump hogyan hozta nyilvánosságra elnökjelölt-aspiráns ellenfele, Lindsey Graham telefonszámát.

A Washington Post cikke egyébként arról is beszámolt, hogy a HuffPost vezetőinek döntését csak később ismertették a politika rovat újságíróival, akiknek semmi beleszólásuk nem volt, s a szórakoztatás rovatba kellett tenniük a Trumpról írott cikkeiket. Grim elárulta, hogy döntésük hátulütője az volt, hogy el kellett dönteni, hol a határ. Állítása szerint a Trumpot támadó politikusokról szóló cikkek, valamint a Trumpra fókuszáló írások kerülnek a szórakoztatásba, ám amelyekben csak megemlítik az iparmágnást, maradnak a politikában. Azaz az újságírók nem is tudtak a dologról, amikor pedig megtudták, pluszmunkát kaptak a nyakukba. Grim szerint szükség van erre, mert nem vezethették félre tovább a közvéleményt.

Trump persze a maga módján reagált a HuffPost döntésére. „Dicsőített blognak” nevezte a portált – amely tényleg blogokkal indult útjára –, majd elárulta: sosem volt rajongója a weboldal kitalálójának, Ariana Huffingtonnak és a veszteséges Huffington Postnak. Egyelőre Trump áll nyerésre a különharcban: továbbra is stabilan vezet riválisaival szemben a republikánus elnökjelölt-aspiránsok első televíziós vitáját követően – derült ki a Fox News amerikai konzervatív tévécsatorna országosan elvégeztetett közvélemény-kutatásának vasárnap nyilvánosságra hozott adataiból. Az MTI szemléje szerint Trump 25 százalékon áll a vita előtt mért 26 százalékkal szemben. „The Donald” annak ellenére is vezet, hogy a vita részvevői közül az ő teljesítményét ítélték a leggyengébbnek, és őt tartják a legkevésbé szerethetőnek az aspiránsok közül. Persze kérdéses, sikeres lehet-e, hiszen a FiveThirtyEight összefoglalójából kiderül: aki nyáron a voksolók negyedének meggyőzésével vezetett a demokrata vagy republikánus előválasztási kampányban, még az elnökjelöltséget sem tudta elérni. Egyedül egy elnökjelölt-aspiránsból lett elnökjelölt huszonvalahány százalékos nyári elsőséggel: Mitt Romney 2012-ben úgy vezetett nyáron, hogy csak a republikánus előválasztók 21 százalékát győzte meg.

A HuffPost azonban nem tántorít elképzelésétől, továbbra is szórakoztatásnak veszik Donald Trump minden megnyilvánulását. Shea és Grim minapi újabb közleményében azt írta: az elmúlt egy hónapban megbizonyosodtak arról, hogy Trump nem olyan legitim aspiráns, akinek komoly közpolitikai elképzelései lennének, és szerintük nem tudná előrevinni az országot. Hozzátették: Trump megvezeti az újságírókat, de ők nem vesznek részt ebben.

Ugrósdy Márton, a Külügyi és Külgazdasági Intézet Egyesült Államokkal foglalkozó kutatója az MNO-nak azt állította, hogy „egyes kisebb vagy réteg jellegű lapok” megtehetik azt, amit a HuffPost, ám nem tudja elképzelni, hogy „a New York Times vagy a Washington Post csak azért nem ír valakiről, mert nem tetszik neki az illető (főleg akkor, ha esélyes/népszerű a jelölt)”. Elmondása szerint a Fox News is jó példa erre, mert a csatorna ausztrál származású tulajdonosa, Rupert Murdoch és Donald Trump kapcsolata „nem volt soha felhőtlen, mégis rendszeresen szerepel Trump a Foxon, mert ki kell szolgálni a közönséget”.

Trump esetében a fentiek nem igazán működnek a kutató szerint, mert a republikánus elnökjelölt-aspiráns nagyjából annyira ismert az Egyesült Államokban, mint Győzike meg Kis Grófo itthon: bármit csinál, valahol hír lesz belőle, és eljut az olvasókhoz. Ide kívánkozik egy hazai példa is Rogán Antal bulvárszerepléseiről, nem csak a szeriőz lapokban kell megnyerni a választást, főleg úgy, hogy a komoly lapok olvasottsága is folyamatosan csökken”. Hozzátette: a HuffPost eljárása valójában nem sokaknak szúr szemet, mivel sokan a Facebookról és a többi közösségi csatornáról kattintanak át, és „talán meg sem nézik az url-t a telefonjukon a metróban”.

„A HuffPost persze jó hírverést csinál így magának, kicsit az eltartott kisujj esete ez szerintem, mert írni mindenképpen kell Trumpról, ő hozza a kattintást” – tette hozzá Ugrósdy Márton, aki szerint az elhallgatás nem működhet, Trump pedig „rá is játszhat a népszerűségére azzal, hogy kvázi »félnek tőle« az establishment tagjai. Ezzel még akár nyerhet is Trump, hiszen a kampányának az egyik jelentős üzenete az, hogy a politikusok és a politikai elit tagjai hülyék. Az ő kezében ez egy újabb bizonyíték lehet erre” – zárta szavait a szakértő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.