Ciprasz veszít, mégis nyer
A vita hevessége kizárja, hogy a vezető kormánypárt szakadás nélkül élje túl a vitát. A Sziriza Baloldali Platformjának vezetője máris bejelentette, hogy parlamenten kívüli baloldali erőkkel szövetkezve új megszorítás-ellenes társadalmi mozgalmat indít, amelyet a kormány egy új párt létrehozására irányuló lépésként értékelt.
A parlamenti vita és szavazás legfőbb rövidtávú következménye belpolitikai. A kormány is úgy ítéli meg, hogy a helyzet fenntarthatatlan, ezért máris bejelentette, hogy a hitelegyezmény partnerek általi elfogadását követően augusztus 20-a után bizalmi szavazást fog kérni.
Amelyet nyilván el fog veszíteni.
A hitelegyezmény parlamenti sikerét biztosító ellenzéki pártok máris kizárták annak lehetőségét, hogy bizalmat szavazzanak a kormánynak. A kormány memorandumokkal kapcsolatos beterjesztéseit pedig július közepe óta harmadszor leszavazó szirizás képviselők többsége számára sincs visszaút.
Ebben az esetben Ciprasz elvben alakíthat egy a Potami bevonásával felálló hárompárti kormányt, vezethet egy nemzeti egységkormányt, vagy rövid időre átadhatja a kormányzást egy ügyvezető szakértő kormánynak. Mindezek a forgatókönyvek nem zárhatók ki, de magam nagyon kis esélyt adnék ezeknek. Úgy vélem, hogy a legvalószínűbb előrehozott választások megtartása legkésőbb októberben, amelyben a Ciprasz vezette Sziriza jó eséllyel szerezhetné meg az első helyet.
A pillanatnyi görög belpolitikai élet egyik paradoxonja, hogy a 2015. januári választásokon a megszorítások korszakának végét ígérő és ezzel győzedelmeskedő politikus úgy tűnik, hogy egy újabb nadrágszíj-meghúzásról szóló szerződés aláírása után is győztes lehet.
Nincs kihívó
Az okok sokfélék. Az egyik legfontosabb a vetélytársak hiánya. Saját dezertáló, s Cipraszt balról bíráló párttársai joggal mondhatják, hogy ők képviselik a Sziriza valódi szellemiségét. Igazuk lehet. Azt azonban nem teszik hozzá, hogy az egykori, 4 százalékos Szirizáét. Abban hogy az alakulat nagy, 36 százalékos párt lehetett, a karizmatikus vezetők iránt fogékony görögországi választói közegben döntő szerepe van Ciprasz személyiségének. Nagyon fontos, hogy fiatal emberről van szó. A görög választók ugyanis tömegesen igyekeznek szabadulni attól, amit a letűnt idők politikai maradékának értékelnek. Az is valószínűsíthető, hogy bár a kormányfő a megszorítások végét ígérte, választóinak többsége ennél kevesebbel is beérte. Ő legalább keményen tárgyalt a hitelezőkkel. Nem kizárólag rajta állt, hogy nem tudott többet kihozni a helyzetből. Ciprasznak azt egyelőre elhiszik, hogy ő legalább megpróbálta, s ez egyelőre fontos.
A hitelegyezmény zsebet érintő következményeit ugyanis csak az ősz folyamán fogják megérezni a választók. Szeptemberben várható az energiapiac liberalizálása. A görög villamosműveknek le kell mondania lignitbányáiról és villamos erőművei egy részéről. Októberben esedékes az agrárnépességet sújtó intézkedéscsomag. Adóemelés, a csökkentett árú üzemanyagjuttatás megszűnése valamit az általános ingatlanadó idei első részlete befolyásolhatja a parasztság pártpreferenciáit. Tudni kell, hogy részben az ingatlanadó miatt az előző kormányra megorrolt, s Szirizához átpártolt parasztság segítette januárban győzelemre Cipraszt. Az is ismert, hogy ebben a társadalmi csoportban erős az egymáshoz való igazodás, többnyire tömbben szoktak szavazni. Ciprasznak nagyon ügyesen kell politizálnia, ha meg akarja őrizni frissen szerzett befolyását. Novemberben esedékes a problémás lakáshitelek tovább nem halasztható rendezése.
Ősszel ébred a démosz
A politikai nyár csak a politikusok számára volt forró. A görög választó most inkább nyaral. Ősszel azonban más lesz a helyzet, s Ciprasznak érdekében állhat még ez előtt bebiztosítania a parlamenti hátországát. A görög kormány ezért sietett, hogy augusztus 20-ra megkapja az első 25 milliárdos részletet. Ebből 10 milliárdot szánnának a bankok feltőkésítésére. A bankrendszer rendbetétele azért sürgős, mert jövőre a problémás pénzintézetek esetében már a betétekhez is hozzá kellene nyúlni, s ezt a kabinet mindenképpen szeretné elkerülni.
Az első részletből fizetnék ki a júliusban kapott 7,2 milliárdos áthidaló kölcsönt, a huszadikán lejáró 3,2 milliárdos EKB-kötvényt és a szeptemberben esedékes IMF részletet. A kormány nagyon reméli, hogy ebből a pénzből kifizetheti a belföldi vállalkozók felé fennálló 3 milliárdos tartozását is. Ezáltal némi friss pénz jutna a reálgazdaságba, ami egy kicsit lassíthatná a megint meglódult munkanélküliség növekedését. A tőkemozgások korlátozása következtében csak júliusban 16 ezerrel csökkent a munkahelyek száma, s attól tartanak, hogy a munkanélküliség rátája megközelítheti a 30 százalékot.
Lagarde-ék kimaradhatnak
Az európai partnerek felől érkező üzenetek optimizmusra adnak okot. Noha a német illetékesek szerint nem kellene annyira sietni, az Európai Bizottság és sok más politikai vezető a gyors megegyezés híve.
Erősen kérdéses azonban az IMF részvétele. Az athéni tárgyalások küldöttségvezetője szerint az egyezménnyel komoly eredményt sikerült elérni. A valutaalap azonban csak akkor vehet részt egy újabb görög programban, ha az államadósság fenntarthatóvá válik, jelenlegi becslések szerint pedig a GDP-arányos mutató 2016-ban 201 százalékra ugrik. 2022-ben csökkenhet 160 százalékra, és csak 2033-ban eshet a 122 százalékos szintre. Az európai partnerek szerint ezen a törlesztési idő meghosszabbításával lehetne segíteni. Az IMF azonban ezt nem tartja elegendőnek, álláspontjuk az, hogy a „haircut”, vagyis a legalább részleges adósságelengedés elkerülhetetlen.
Végtelen történet?
A görög választót azonban az államadósság alakulásának fenti tendenciájától a reménytelenség érzése fogja el. – Azzal kecsegtetnek bennünket – mondaná –, hogy 2030-ban már csak 122 százalék lesz az államadósság. Először is azt meg is kell érni. Másodszor mit kezdjünk ezzel az eredménnyel, amikor a válság kitörésének kezdetén 120 százalékon állt a mutató? 2030-ban kezdődik minden elölről?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!