– Ninive, Kalhu, Hatra, Horszábád és most Palmüra jelzi az Iszlám Állam (IÁ) iraki és szíriai dúlásának állomásait. Ez azonban elterelés, mert amíg a világ ezeken retteg, addig a radikálisok elképesztő mennyiségű műtárgyat visznek ki a feketepiacra, aminek értékesítéséből működtetik erőszakszervezetüket. Vannak-e arra bármiféle becslések, mekkora leletmennyiségről és milyen bevételekről van szó?
– Sajnos megbízható információk híján csak becsülni tudunk. Aki ugyanis belső információt szolgáltat a Nyugatnak, az az életével játszik. Vannak ilyen hírforrások, mint a Facebook-oldalt is működtető Mosul Eye, amelyet állítólag egy független történész ír a megszállt Moszulból. Megbízható becslések szerint Szíria és Irak műkincseinek értéke vetekszik a földben lévő kőolaj értékével. A műkincsrablásban persze még nem ipari méretekről beszélünk, de az üzemi méret szintet talán már eléri, ám a feketepiac felvevőképessége korlátozott. Ha dömpingáruval árasztják el, akkor az lenyomja az árakat. A rablóknak ez azonban nem érdeke. Szerintem mostanság alakul ki a feketepiacnak az a mechanizmusa, amely megpróbálja felszívni a nagyobb mennyiségű rabolt műemléket. Ez eddig is működött, de nem ilyen volumenben. A bevételek nagysága tehát attól függ, hogy mennyire egyedi és mennyire ritka a tárgy. Az erről a területről előkerülő tárgyak jelentős része persze az, nem nagyon van belőle két egyforma, és ami az elmúlt évtizedekben előkerült, az a szigorú iraki és szíriai műemlékvédelmi törvények miatt szinte mind múzeumokba került. Mint arról korábban már nyilatkoztam, a két rezsim számára a múlt feltárása komoly politikai legitimációs erővel bírt – magukat tartották a híres ókori birodalmak legitim utódainak. Persze akkor is működött feketekereskedelem, csak sokkal korlátozottabb mennyiségben. A két ország titkosszolgálata igyekezett kontroll alatt tartani ezt az üzletágat.
– Palmüra az ókortól kezdve stratégiailag különösen fontos volt a kelet-nyugati irányú kereskedelem, az ott áthaladó Selyemút szempontjából. Milyen műtárgyak kerülhetnek most onnan a feketepiacra? Azok milyen értéket képviselnek?
– Palmürát a világ a Kr. u. 1–3. századi, a római császárkorra eső fénykoráról ismeri, azonban már a Kr. e. 19. századi ékírásos forrásokból is jól ismert, sémi nevén Tadmor a legfontosabb oázisváros volt a Szír-sivatag közepén. A római korban épült ki a ma is ismert formájában: oszlopsoros főúttal, a Ba’ál (Bél) templommal, Diocletianus táborával, a színházzal és a nekropolisszal. A palmürai művészet legjellegzetesebb alkotásai a szobrászat körébe tartoznak. Az előkelő családok négyzetes alaprajzú, többszintes kőtornyokba temetkeztek. Az elhunyt családtagokról nagyon jó minőségű portrék készültek kőbe faragva. A palmürai művészetnek ezek a legismertebb darabjai, amelyek egykori sémi (arámi és arab) családok történetét őrizték. Ezek az egyedi, csak Palmürára jellemző sírdomborművek felbecsülhetetlen értéket képviselnek – piaci értéküket nehéz megállapítani. Ezeket a szíriai régészek jórészt kimenekítették a városból. Az ábrázolások – főleg a helyi isteneket ábrázoló domborműlapok és szobrok – bálványnak számítanak az IÁ számára. Hogy azután az ilyen tárgyakat elpusztítják-e vagy hagyják, hogy a közvetítők kivigyék a feketepiacra, azt nem tudom. Ilyen palmürai dombormű a világnak csak nagyon kevés múzeumában található, így értékük egy magángyűjtő számára felbecsülhetetlen.