Maradnak az orosz helikopterek

Az elmúlt évek kormányzati kommunikációjával szemben a honvédség egyelőre marad a régi, elavult, de megbízható szovjet–orosz helikoptereknél.

Zord Gábor László
2015. 08. 31. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig másfél éve, hogy a magyar katonai helikoptererők három használt, de frissen nagyjavított, orosz civil lajstromban lévő Mi–8-as beszerzésével hajszál híján elkerülték a teljes működésképtelenné válást. Mint arról lapunk annak idején beszámolt, már a 2013-as árvízi védekezésre is csak úgy tudott négy gépet kiállítani a honvédség, hogy abból kettőt a miniszterelnök által kihirdetett rendkívüli helyzet révén – mintha háború lenne – bevethetőnek nyilvánítottak, noha az üzemben tartási technológia előírásai szerint nem voltak azok. A Honvédelmi Minisztérium akkori védelemgazdasági helyettes államtitkára, Borbíró Zoltán által előkészített, előzetesen csak a honvédelmi és rendészeti bizottság akkori fideszes vezetőjének, Kocsis Máténak jelzett lépés időzítése mindenesetre különlegesre sikerült.

A gépek a 2014-es parlamenti választások előtt alig három nappal érkeztek Magyarországra; ráadásul egy nappal azután szállította le őket egy orosz An–124-es óriásgép Szibériából Kecskemétre, hogy a NATO döntött a Moszkvával való kapcsolatok felfüggesztéséről az ukrajnai válságra hivatkozva. A szállítmány származási helye ellenére azonban a tulajdonos, akitől a Honvédelmi Minisztérium megvásárolta a mintegy harmincéves forgószárnyasokat 2,9 milliárd forintért, nem orosz volt. A szocialista kormányok időszakában is több nagy értékű haditechnikai üzletet kötő Dési János Solar Kft.-je volt az eladó – hangsúlyozottan nem közvetítőként, hanem tulajdonosként vett részt a tranzakcióban. Mivel a beszerzés „alapvető biztonsági érdeket” érintett, nem került sor közbeszerzési eljárás lefolytatására sem.

Bár Borbírónak meg nem erősített hírek szerint az ügylet miatt kellett – a Miniszterelnökség nyomására – távoznia pozíciójából, az „új” gépek érkezése a túlélést jelentette a szolnoki helikopteres alakulatnak, mely géphiány miatt számtalan alkalommal arra kényszerült, hogy a kutató-mentő szolgálatot is szüneteltesse az ország egyik felében. A használt gépekre kötött üzlet nyomán „feléledt”, vagy más megfogalmazásban tartalommal telt meg egy addig lényegében inaktív orosz–magyar fenntartási keretmegállapodás is. Üzemidő-hosszabbításokkal, alkatrészek javításával a korábban meglévő magyar Mi–8-asok és 17-esek (köztük 2010-ben Finnországtól ajándékba kapott példányok) egyike-másika is a levegőbe emelkedhetett újra. Míg a szolnokiak 2013-ban alig néhány száz órát voltak a levegőben összesen (pár pilóta csak néhány perces függésekre kapott lehetőséget), addig 2014-től ismét többet, mintegy ezer órát repülhettek.

 

A lépés mindazonáltal bizonytalanságot keltett azokban a nyugati gyártókban és kormányokban, amelyeket 2011-től a kormány – a közvéleménnyel egyetemben – azzal hitegetett, hogy tőlük szerez be korszerű gépeket. Egy amerikai, illetve egy olasz kormányközi ügylet előkészítése is előrehaladott stádiumba jutott, mielőtt elbukott volna. 2013 májusában a parlamenti pártokkal folytatott egyeztetések után azt is megígérték, hogy a 2014-es választások előtt tendert írnak ki, és ajánlatokat kérnek be a „nemzeti helikopterképesség” megteremtésére, amelyekről majd az új kormány dönt. A valóságban a lépésre máig nem került sor. Hende Csaba honvédelmi miniszter egy ideig konkrét számokkal is alátámasztva (például hogy 172 milliárd forintba kerülne) emlegette a tervet, de legutóbb már tőle is csak arra futotta, hogy a NATO részéről is ezt a képességet hiányolják a honvédségből. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tett: júniusban még úgy fogalmazott, hogy a helikoptertenderről „sokáig nem fogunk még hallani, nincs napirenden”, aztán augusztus közepén lapunk kérdésére válaszolva azt mondta, folyamatos vizsgálatokat folytatnak a legjobb finanszírozási konstrukció kialakítására, hiszen ez költséges vállalkozás, bár időben meghozzák majd a megfelelő döntést.

Az orosz repülőgép- és hadiiparban járatos forrásaink szerint most minden jel arra mutat, hogy a magyar honvédség a jelenlegi struktúrában, esetleg változó partnerekkel, de még évekig (akár 2020-ig) a „minyókkal” folytatja. Szóban forog, hogy a szolgáltatásokért, esetleges további üzemidő-hosszabbításokért, nagyjavításokért a 2010-ben kivont MiG–29-es vadászgépekkel fizetne Magyarország, bár ezt egyesek teljesen irreálisnak tartják. Meglehet, hogy a nyugati forrásból történő helikopterbeszerzési eljárást ténylegesen megkezdő Csehország újabb, alig tízéves Mi–171-eseinek átvétele lesz a megoldás. Sokféle elképzelés kering egymással rivalizáló cégek részéről, ám arra mindenki rámutat, hogy minden megoldásnak kényszerűen tekintetbe kell vennie az Oroszországgal szemben tavaly érvénybe léptetett uniós büntetőintézkedéseket is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.