Alig másfél éve, hogy a magyar katonai helikoptererők három használt, de frissen nagyjavított, orosz civil lajstromban lévő Mi–8-as beszerzésével hajszál híján elkerülték a teljes működésképtelenné válást. Mint arról lapunk annak idején beszámolt, már a 2013-as árvízi védekezésre is csak úgy tudott négy gépet kiállítani a honvédség, hogy abból kettőt a miniszterelnök által kihirdetett rendkívüli helyzet révén – mintha háború lenne – bevethetőnek nyilvánítottak, noha az üzemben tartási technológia előírásai szerint nem voltak azok. A Honvédelmi Minisztérium akkori védelemgazdasági helyettes államtitkára, Borbíró Zoltán által előkészített, előzetesen csak a honvédelmi és rendészeti bizottság akkori fideszes vezetőjének, Kocsis Máténak jelzett lépés időzítése mindenesetre különlegesre sikerült.
A gépek a 2014-es parlamenti választások előtt alig három nappal érkeztek Magyarországra; ráadásul egy nappal azután szállította le őket egy orosz An–124-es óriásgép Szibériából Kecskemétre, hogy a NATO döntött a Moszkvával való kapcsolatok felfüggesztéséről az ukrajnai válságra hivatkozva. A szállítmány származási helye ellenére azonban a tulajdonos, akitől a Honvédelmi Minisztérium megvásárolta a mintegy harmincéves forgószárnyasokat 2,9 milliárd forintért, nem orosz volt. A szocialista kormányok időszakában is több nagy értékű haditechnikai üzletet kötő Dési János Solar Kft.-je volt az eladó – hangsúlyozottan nem közvetítőként, hanem tulajdonosként vett részt a tranzakcióban. Mivel a beszerzés „alapvető biztonsági érdeket” érintett, nem került sor közbeszerzési eljárás lefolytatására sem.
Bár Borbírónak meg nem erősített hírek szerint az ügylet miatt kellett – a Miniszterelnökség nyomására – távoznia pozíciójából, az „új” gépek érkezése a túlélést jelentette a szolnoki helikopteres alakulatnak, mely géphiány miatt számtalan alkalommal arra kényszerült, hogy a kutató-mentő szolgálatot is szüneteltesse az ország egyik felében. A használt gépekre kötött üzlet nyomán „feléledt”, vagy más megfogalmazásban tartalommal telt meg egy addig lényegében inaktív orosz–magyar fenntartási keretmegállapodás is. Üzemidő-hosszabbításokkal, alkatrészek javításával a korábban meglévő magyar Mi–8-asok és 17-esek (köztük 2010-ben Finnországtól ajándékba kapott példányok) egyike-másika is a levegőbe emelkedhetett újra. Míg a szolnokiak 2013-ban alig néhány száz órát voltak a levegőben összesen (pár pilóta csak néhány perces függésekre kapott lehetőséget), addig 2014-től ismét többet, mintegy ezer órát repülhettek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!