Nem konzervatívok, de ellenzik az abortuszt

Rand Paul mellett egyre több libertárius szólal fel az abortusz ellen.

Lakner Dávid
2015. 08. 26. 12:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Rand Pault támadják, mert egyszerre áll a szabadság pártján, és abortuszellenes. Pedig semmi következetlenség nincs a nézeteiben” – kezdte cikkét a Reason magazin blogján Stephanie Slade. Írásában azt fejtette ki: miért áll ki libertáriusként (az egyént minden tekintetben az állam elé helyezőként – a libertarizmus a liberalizmus alapelveiből indul ki) is magzati élet feltétlen védelme mellett. A szerző az amerikai republikánus politikusra hivatkozik, idézve a Salon egy cikkét is, melyben azt írják: Paul és apja „mindig billegett a libertárius nézeteket illetően, ha a reproduktivitás került szóba”, Slade viszont másokkal együtt úgy látja: abszolút összeegyeztethető a két dolog.

A szerző kifejti, amit mostanában többen is: nem minden libertárius ért egyet a terhességmegszakításhoz való joggal. Azt persze elismeri, hogy történetileg igaz, hogy a libertáriusok többnyire az abortusz választása mellett álltak, és David Boaz, David Kirby és Emily Ekins 2012-es The Libertarian Vote című könyvében is megállapították, hogy az állam szerepét csökkenteni kívánók többsége nem ellenzi a terhességmegszakítást. Eszerint a 2008-as amerikai választási adatok alapján látható volt: a libertáriusok 62 százaléka a megszakítás joga mellett állt ki, 37 százaléknyian a magzati élet védelmét támogatták.

Ekkoriban a felmérések szerint tízből hatan gondolták közülük, hogy a törvényeknek meg kell adniuk a jogot az abortuszhoz. A Reason szerkesztőségi véleménycikkben állt ki az abortusz joga mellett, szögezi le a szerző, akinek ellenvéleménye ugyancsak a Reason oldalán jöhetett le. A lap szerzője, Elizabeth Nolan Brown július végén például a Planned Parenthood mellett állt ki, melyet mostanában republikánusok támadtak egy kiszivárgott felvétel miatt, magzati szervek kereskedelmével vádolva a szervezetet. A PP ezek után leszögezte: teljesen legális adományozásról van szó, nem kereskedelemről.

Nolan Brown egyébként kifejtette azt is: az abortuszvita ellentétes oldalain álló liberálisok egyaránt bírálták a Planned Parenthood támogatási gyakorlatát. Ugyanakkor úgy látja, jó szívvel a támogatások tervezett megvágásával sem lehet egyetérteni. A szerző leszögezte azt is, hogy a PP láthatólag valóban nem tesz semmi illegálisat, az abortuszon átesett nők törvényesen felajánlhatják kutatási célokra a szöveteket, a klinika pedig felvehet visszatérítést ezek tárolására és szállítására. Elizabeth Nolan Brown szerint a PP mindazonáltal sok jót tesz, de az például kritizálható, hogy ellenezte a antibébi tabletták terjedését, állítván, ez csökkentené a nők hozzáférési lehetőségét a születésszabályozáshoz.

„Igen, a libertáriusok inkább az abortusz joga mellett vannak. De fiatal, életpárti, római katolikus nőként, aki egyúttal libertáriusnak is mondja magát (és aki a szabad gondolatok és szabad piac mellett kiálló lapnál dolgozik), mégis inkább kétségbeesetten figyelem, amikor valaki a politikai univerzum másik feléből meg akarja mondani, mit jelent konzisztens libertáriusnak lenni” – szögezte le cikkében az abortuszt nem támogató Stephanie Slade. Szerinte a konzisztens libertárius pozíció több egyéb feltételhez van kötve, és elsődlegesen az számít, hogy valaki az anyaméhben fejlődő magzatot emberi lénynek tekinti-e. Mint írta, az egyén fontosságában hívőkhöz hasonlóan az alapján ítéli meg, bűncselekmény-e valami, hogy van-e áldozata. Ellenzi például, hogy a drogfogyasztást vagy a közös megegyezésen alapuló prostitúciót próbálja üldözni egy kormányzat, a szerző szerint ugyanis ezek egyikében sem kényszerít alapesetben egy ember valakit valamire. Ő meggyőződéses libertáriusként úgy látja, az abortusz mégiscsak erőszakcselekmény.

Leszögezi azt is: nyilván abban, hogy így gondolja, szerepe van hitének is, de ugyanígy tisztában van azzal is, mi zajlik fogantatás közben, illetve a magzat fejlődésének különböző stációi alatt.

Slade, mint írja, nincs egyedül. 1978 áprilisában a Reason egy teljes számot szentelt a vitának, amelyben a szintén hasonló nézeteket valló Karl T. Pflock így foglalta össze nézeteit: „A meg nem születettek emberi lények. A meg nem született emberi lények is személyek. A meg nem született személyek ki vannak téve az agresszív eljárásnak. Ezért az életveszélyes helyzeteket leszámítva az agresszióellenes alapelv védelme alá kell essenek. És ezért normál, vészhelyzeteken kívüli esetekben az abortusz a libertarizmus legfőbb alapelvének megsértése.”

Slade szerint ráadásul növekedhet is azon liberálisok száma, akik tiltanák az abortuszt. Mint írta, egy tavalyi Pew Research-tanulmány szerint a 18 és 29 közöttiek inkább mondták, hogy be kellene tiltani a gyakorlatot, mint a 30 és 64 közöttiek. A Reason szerzője szerint fontos azt is látni, hogy még a baloldalon is kevesen gondolják, hogy az abortuszt minden esetben engedélyezni kellene.

A Young Americans for Liberty egyik legutóbbi konferenciáján a The Washington Post munkatársa, David Weigel is megjegyezte: a jelenlévők nagy részét nem háborította fel Rand Paul azon gondolata, hogy az élet a fogantatásnál kezdődik. „Nem hiszem, hogy egy olyan civilizáció sokáig fennmaradhat, amelyik nem tart tiszteletben minden emberi életet, a megszületettét és a meg nem születettét is” – mondta a kentuckyi szenátor még 2012-ben. Weigel szerint sok liberális szerint ez az alapállás ellentétes a döntés jogával, de a doktriner libertáriusok szerint nem feltétlenül.

Ez Slade szerint azért is így van, mert a szabadság filozófiája nem foglal állást abban a kérdésben, hogy az abortusz egy emberi lényt érint vagy kettőt. Szerinte inkább tudomány, hagyomány, vallás vagy intuíció adhat választ a kérdésre, esetleg ezek kombinációja. Mint írta, a Reason 2013-as vitájában még több szempont is felmerült a tiltáspártiság mellett. A szerző emellett arra nem tért ki, hogy minden esetben tiltaná-e, ugyanakkor az általa idézett Pflock is kitért az életveszélyt jelentő helyzetekre – azokra, amikor a szülés az anya életébe kerülhet. Ezek a vitán belül is más megítélés alá esnek általában, ahogy azok is, amikor a terhesség nemi erőszak következménye.

Vannak köztes vélemények is: érdekes választ adott 2008-ban egy libertárius politikus, Phillip Rhodes is. Mint mondta, morális értelemben abortuszellenes, mert a magzatelhajtás ideáját nem pártolja, és szeretné, hogy csak nagyon kevés, vagy egyetlen esetben se válasszák a nők ezt az utat. Politikai értelemben mégis támogatja az abortusz lehetőségét, mert mint mondta, nincs objektív válasz a kérdésre, hogy mikor is kezdődik az élet. Hozzátette: a kérdést csak személyes ügyként lehet kezelni, és ezzel áll szemben, hogy a kormány kemény kézzel avatkozzon a témába. Leszögezte ugyanakkor, hogy abszolút szimpatizál azokkal a libertáriusokkal és másokkal is, akik ellenzik az abortuszt.

Az abortuszellenes libertáriusokról itt is lehet egyébként olvasni, s a terhességmegszakítással egyet nem értő liberálisoknak is van Facebook-oldaluk.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.