Például nem biztathatják egymást azzal, hogy „embereld meg magad!” (man up!), mert a kifejezés hátterében érzékelhető a férfidominancia. Mi is elolvastuk az eredetileg a fizikaoktatás kapcsán képbe kerülő civilszervezet jelentésének vonatkozó részét, akadt is pár ismerős mondat, amely szintén tiltólistára került. Például „két erős fiú kéne, hogy segítsen”, „ez a srác olyan elegáns egyenruhában”, az igazsághoz hozzátartozik, hogy éppígy voltak a férfilélek védelmében betiltásra javasoltak, mint például az a tényszerű megállapítás, hogy „a legtöbb egyetemen sokkal több a lány, mint a fiú”.
A IP arra szólította fel a tanárokat, hogy az ilyen jellegű, „szexista” nyelvhasználatot a rasszista beszédhez hasonlóan vegyék komolyan, és ehhez jelentésükben világos irányelveket adtak. Erre reagálva néhány iskola önkéntes lánycsapatokat szervezett, hogy megfigyeljék, ki használ ilyen kifejezéseket, és jelentsék a dolgot a tanároknak.
A jelentés arra kérte az iskolákat, hogy nevezzenek ki „genderbajnokokat” vezető tanárokból, akik aztán a lehető legtöbb lányt megpróbálják rávenni arra, hogy hagyományosan férfiasabbnak tartott érettségi tárgyakat válasszanak, mint például közgazdaságtant, számítástechnikát vagy fizikát. A fiúkat pedig arra fogják ösztönözni, hogy angol irodalmat, nyelveket és pszichológiát tanuljanak. Mégpedig azért, mert szerintük a „fiús” és „lányos” tárgyak sztereotípiája okozza a jelenlegi trendeket: egy fiú négyszer akkora eséllyel tesz szintfelmérő vizsgát matematikából, mint egy lány, míg a lányok kétszeres túlsúllyal vannak jelen az angol irodalom terén.
Az intézet részéről az ajánlás egyik kidolgozója a The Sunday Timesnak azt mondta, „még az olyan jelentéktelen megjegyzés is, mint az »embereld meg magad«, egy tanár részéről problémás lehet”.
Az Institute of Physics egyébként azért érezte magát kompetensnek a témában, mert ők részben ezt a fajta nemi megkülönböztetést okolják a férfiak és nők fizetése közötti különbségekért (ez a briteknél 19, nálunk átlagosan 21 százalék). Ennek fő oka pedig szerintük, hogy a „női” tárgyakat a társadalom többsége „könnyebbnek” tartja, ezért a munkaerőpiac kevesebb fizetéssel jutalmazza azt, aki a kapcsolódó szakmákban helyezkedik el. Ebben pedig szerintük szerepe van annak is, hogy a közbeszédben előfordult, hogy melegnek gúnyolták a lányos tantárgyakat választó fiúkat, illetve leszbikusnak a fiús tárgyakat választó lánytanulókat.
A brit oktatási hivatal 10 iskolában végzett vizsgálatai szerint az erősebb szexista nyelvhasználat és a „lányos” érettségi tárgyak választása összefüggést mutat, az IP által is szorgalmazott új genderpolitikát pedig néhány kiválasztott iskolában már kipróbálták. Az egyik ilyen, bristoli kísérleti iskola igazgatóhelyettese azt mondta, korábban csak a rasszista nyelvhasználatra figyeltek, de mostantól ügyelnek az elfogadhatatlan szexista beszéd megfékezésére is. „Azt mondani egy síró fiúnak, hogy »ne legyél lány!«, elfogadhatatlan. Alaposan meg kell fontolni, mint mond az ember a gyerekeknek” – mondta.