– Az iszlám tiltja az öngyilkosságot, a magukat felrobbantó merénylők mégis megbecsülésnek örvendenek és mártírokká válnak. Nincs itt ellentmondás?
– A probléma az, hogy a jelenséget saját fogalmainkkal próbáljuk leírni. Saját narratívánkban elbeszélve valóban öngyilkosság, illetve terrorakció történik, ami negatívan értékképzeteket kelt. De ha kilépünk saját fogalomkészletünkből, és az elkövető nézőpontjából tekintjük, akkor egy háborús helyzetben önfeláldozó, hősi magatartást láthatunk. A halált önként vállaló mártír nem ismeretlen a kereszténységben sem. Az iszlámban pedig, ahol ez a hagyomány még erősebb, ez nem öngyilkosság, hanem mártírium. A muszlimok világában nincs olyan individualizmus, mint az európai kultúrában, számukra ez értelmezhetetlen. Míg az európai ember „belülről irányított”, maga választja céljait és hozza döntéseit függetlenül a társadalmi elvárásoktól, addig a muszlimok számára nem az egyén, hanem a közösség a fő érték. A törzs, a klán vagy a család mutatja az utat az egyén számára. Aki a családra dicsőséget hoz, nagy megbecsülésnek örvend, aki pedig szégyent, azt megvetik, kiközösítik, vagy súlyosan megbüntetik. Aki öngyilkos elkövetőként a közösség harcában áldozza az életét, hallatlan megbecsülést hoz a családjára. Fényképét – ahogy Gázában szokás – kirakják az utcára, naponta gyertyát gyújtanak érte, évekig ünneplik a születésnapját, és sokáig mindenki emlékszik a hőstettére. Bizonyos szervezetek, mint a Hamász, ezeket az akciókat gazdagon honorálják a családnak, segítve megélhetésüket.
– Mindig jellemző volt ez az iszlámban?
– Az iszlámnak a radikalizmus mindig is része volt. Amit ma szalafizmusként ismerünk, az lényegében a próféta halála utáni nemzedékben azonnal megkezdődött. Ez egyfajta reformmozgalom, célja a visszatérés az eredeti értékvilághoz, ahhoz a gyakorlathoz, amit a próféta és követői életükben folytattak. Ez hullámokban újra és újra megjelenik, tehát az iszlám integráns része a szalafijja. A közhit szerint a társadalmi hanyatlás oka az iszlám igazi természetétől való elfordulás. Ezért ez a fundamentalizmus folyamatos utánpótlást kap. Fontos alapvetés, hogy a történelem a kinyilatkoztatással kezdődik. A próféta előtti időszak, és minden, ami nem iszlám, az a történelem előtti tudatlanság állapota. Ma a hittudósok vitáznak Európa iszlamizálásáról, és többen úgy vélik, az európaiak repesve várják, hogy megtérhessenek az iszlámhoz, megszabadulva a tudatlan, barbár emberelőttiségtől. Az iszlámban a zsidók és keresztények a „könyv népei” és az iszlám előzményei, ezért védettek. Nem szabad megölni őket, de még nem megvilágosodottak, nem egyenrangúak, hanem alattvalók, ezért védelmi adót kell fizetniük, az iszlám nem mondott le megtérítésükről. A más hitűeket azonban, ha nem térnek be, meg kell ölni, asszonyaikat pedig eladni rabszolgának. Az, hogy az öngyilkos merényletek kis része irányul Európa ellen, míg az iszlám világban tömegesek, azért van, mert a szunniták szemében például, akik önmagukat tartják igaz hívőnek, a síiták az iszlám renegátjai, hitehagyottak. Az iszlámból pedig kitérni nem lehet, ezért halál jár.