Légikikötők a terroristák célkeresztjében

Az 1985-ös schwechati gépfegyveres támadásban ismert magyar színészek is megsérültek.

Zord Gábor László
2016. 03. 23. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a nemzetközi terrorizmus első nagy hulláma idején, 1972. május 30-án került sor a Tel-Aviv melletti lódi repülőtér (mai nevén Ben-Gurion nemzetközi repülőtér) elleni támadásra. A Népi Front Palesztina Felszabadításáért külső műveleti csoportja (PFLP-EO) által kitervelt akcióban 26-an vesztették életüket, 80-an pedig megsebesültek. Az őröket meglepte, hogy a géppisztolyokkal és kézigránátokkal gyilkoló három támadó mindegyike japán volt, a palesztinokkal együttműködő Japán Vörös Hadsereg (JRE) tagjai. Kettő életét vesztette, egyet pedig elfogtak. Ez utóbbi, Kozo Okamoto 1985-ben egy palesztin– izraeli fogolycsere részeként szabadult, máig Libanonban él.

1975. december 29-én New York LaGuardia repülőterének csomagkiadó termináljánál robbantottak, 11 embert megölve, 74-et megsebesítve. Az ügyet nem sikerült megoldani, bár többen horvát nacionalistákat tettek felelőssé, vagy épp ellenkezőleg, őket befeketíteni akaró jugoszláv–amerikai titkosszolgálati akciót, amely félresikerült.

1982. augusztus 7-én az ankarai Esenboga repülőtéren az örmény ASALA szervezet Pierre Gulumian-kommandó nevű csoportja hajtott végre merényletet a KLM egyik járatának beszállítása közben. Az 1915-ös népirtásra utalva azt ordibálták, hogy „közülünk több mint egymillióan haltak meg, mit számít, ha tőletek 25-en meghalnak?” A kétórás, túszejtéssel bonyolított összecsapásban a két támadó egyikét lelőtték, a másikat elfogták, de összesen így is kilenc embert öltek meg, 72-t pedig megsebesítettek. 1985. július 15-én ugyancsak az ASALA robbantott, de ezúttal a Párizs–Orly reptéren, a Turkish Airlines pultjánál, 8 embert megölve, 55-öt megsebesítve.

1985. június 23-án a tokiói Narita repülőtéren egy indiai gép fedélzetére szikh terroristák által szánt bomba túl korán robbant, megölve két rakodómunkást.

A tegnapi brüsszeli akcióig az európai közvélemény számára a repülőtéri merényletek legemlékezetesebbje kétségtelenül az 1985. december 27-én Bécsben és Rómában az El Al utasai ellen egyszerre elkövetett gépfegyveres-kézigránátos támadás volt. Az Abu Nidal Szervezet (ANO) által a Jasszer Arafat elleni izraeli légitámadás megtorlásaként végrehajtott akcióban 23 ember vesztette életét, 139-en szenvedtek sérüléseket. A schwechati támadásnak ráadásul magyar vonatkozása is van: a sérültek között volt Kibédi Ervin színművész és Szegedi Molnár Géza parodista is, utóbbi deréktól lefelé örökre megbénult. Ugyancsak megsebesült Kapus György, a Malév kirendeltségének vezetője.

A 2001-es New York és Washington elleni támadásokkal nyílt újabb terrorkorszak első jelentős repülőtéri akciójára Los Angelesben került sor 2002. július 4-én. Egy magányos egyiptomi nyitott tüzet az El Al jegyárusító pultjánál várakozókra: egy alkalmazottat és egy utast ölt meg, négy másikat megsebesített, mielőtt az izraeli légitársaság biztonsági emberei megölték volna.

2006. december 30-án a Madrid-Barajas repülőtéren a baszk szeparatisták szervezete, az ETA robbantott fel egy teherautót, amely megrongálta a terminált, és elpusztította az egyik parkolóházat. A nagy erejű robbantás szakértők szerint jóval több áldozatot is szedhetett volna: csak a szerencsén múlott, hogy összesen két embert ölt és 55-öt sebesített meg.

Nem csak a nyugati repülőterek kerültek azonban a terroristák célkeresztjébe. 2011. január 24-én az orosz főváros egyik légikikötőjére, Domogyedovóra esett a támadók választása. Az úgynevezett Kaukázusi Emirátus húszéves ingusföldi öngyilkos merénylője, Magomed Jevlojev a testére erősített, mintegy ötkilós bombával 37 embert ölt meg, 173-an megsebesültek.

2014. június 8-án Pakisztánban, a karacsi repülőtéren tíz üzbég iszlamista fegyveres öngyilkos merénylettel 26 embert ölt meg.

A repülőtéri támadások szorosan összefüggenek ugyan a repülőgépek ellen tervezettekkel, ám sokkal nehezebben megakadályozhatók. Az, hogy az utasok, kísérőik, a repülőtér személyzetéhez tartozók bejussanak a repülőtér területére, elkerülhetetlen, mert a létesítmény funkcionalitását veszélyeztetné. Több helyütt ezért nemcsak a gépre szállás előtt, hanem a terminálba lépéskor is át kell haladni a mágneskapun, s a csomagokat átvilágítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.