Botrányos építkezésének köszönheti bevételeit Panama

Egyesek alaposan kihasználták saját zsebükre a bonyodalmakat.

Kuthi Áron
2016. 04. 08. 18:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Panama! Panama! Oh micsoda példák! / Az árvák házából kilopták a téglát! / A kincstári lovak szájából a szénát! – sóhajtott fel Illyés Gyula Éjféli meditáció című versében évtizedekkel a Panama-csatorna építése után. Ám 1934-ben már nemcsak a tengerentúli panamázást ismerhette a közvélemény, hanem az is nyílt titok volt, hogy milyen gyanús ügyletek kíséretében cseréltek gazdát egyes belvárosi építési telkek Pesten a XX. század hajnalán. Ami a közép-amerikai országban francia vezetéssel 1880-ban indult, 800 millió frankra becsült munkálatok valós költségeit illeti, ezek tíz év alatt 1300 millióra kúsztak fel, ám időközben 400 milliót ki is szivattyúztak a vállalkozásból. Ráadásul ekkor még a felénél sem tartottak az Atlanti-óceánt és a Csendes-óceánt összekötő kereskedelmi csatorna elkészítésének munkálataiban. A francia cég csődöt jelentett, de ezzel párhuzamosan már dőltek is a csontvázak a szekrényből. Párizsban a kivitelezést irányító diplomatát és több parlamenti képviselőt perbe fogtak, a munkaügyi miniszternek börtönbe kellett vonulnia. Érdekesség, hogy a budapesti Nyugati pályaudvart is tervező, a szakma által nagyra tartott, ünnepelt Gustave Eiffel is érintett volt az ügyben, és őt is fogház várta 1893-ban. A botrányhoz minden drámai fordulat adott volt, a lapok egymásra licitálva szolgáltatták az újabb és újabb információkat. Az egyik kulcsfigurát, Reinach bárót egy napon holtan találták. Egy másik per egészen 1897-ig tartott, amely a társaság egy időre Londonba szökött vezetőségi tagjának felelősségét állapította meg.

Amit a franciák elrontottak, azt az amerikaiaknak is csak jó két évtized múlva sikerült helyre tenniük. A megfeneklett csatornaépítést az Egyesült Államok fejezte be 1914-re brutális erőfeszítések és mintegy 27 ezer munkás életének elvesztése árán. Az Atlanti- és a Csendes-óceán vizét egyenesen az amerikai elnök kötötte össze egy Fehér Házból indított távíróhívással. Az elektromos jel azonban ezúttal nem távírógépre, hanem detonátorokra futott be, és a Gamboa-gát irányított felrobbantásával össze tudott folyni a két óceán. A költségek ekkor már csak amerikai részről 375 millió dollárra rúgtak, amely mai árakon 8 és fél milliárd dollár volna. Az amerikaiak megkérték az árát a segítségnek. A számos mesterséges tóval, öböllel és három kétirányú átemelő gáttal teljes úgynevezett csatornazóna évtizedekre nyúló jogvita után csak 1999-ben lett a négymilliós lakosságú Panamáé. Az ország gyakorlatilag ezzel – a botrányokkal, halálesetekkel tarkított gigantikus beruházásnak köszönhetően – került közlekedési monopolhelyzetbe, és ma az ország bevételeinek legnagyobb része az átzsilipelésből származik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.