Azt hiszem, hogy Isten a fát kedveli, a fát és a kis tereket – szól a bukaresti Taxi zenekar legújabb dala sokak által egyházellenes kiáltványnak titulált refrénje. Az országos népszerűségnek örvendő román pop-rock együttes szerzeményének videoklipje mindössze a napokban került fel a világhálóra, ám máris több százezren tekintették meg, és heves, néhol indulatos vitát váltott ki a közéletben. Az alázatosságról című számban Dan Teodorescu, a Taxi frontembere halk gitárkíséret mellett arról énekel, hogy álmában keresni kezdte az Urat, de a tizenegy hektáron elterülő, jelenleg még építés alatt álló bukaresti ortodox székesegyházban nem bukkant a nyomára. Ahogy azonban tovább keresgélt, egy mindössze száz négyzetméteres, kis fatemplomban bukkant rá. A dal üzenetének az ad nagyobb nyomatékot, hogy refrénjét több mint harminc ismert román személyiség – színészek, énekesek, írók, közismert televíziós újságírók – is elénekli vagy csak egyszerűen felmondja a klipben.
Az alkotás óriási visszhangot kapott, aminek az a magyarázata, hogy a közel kilencven százalékban ortodox Romániában érzékeny téma a vallás és az egyház szerepe. Miközben az együttest rengetegen megdicsérik szókimondásáért, ugyancsak sokan elmarasztalják amiatt, hogy burkoltan bírálja az ortodox felekezetet grandiózus építkezési szokásaiért. Elsősorban a Bukarestben épülő óriási, a Nemzet Megváltásának Katedrálisa névre elkeresztelt székesegyházért, amely kapcsán évek óta bírálatok érik az egyházat. A román parlamentnek otthont adó, Nicolae Ceausescu kommunista diktátor által építtetett, a Pentagon után a világ második legnagyobb épületeként nyilvántartott Nép Háza közelében létesülő gigantikus templom 120 méter hosszú és 70 méter széles lesz, tornyát a kereszttel együtt 110 méter magasra tervezték. A bizánci-román stílusú, 38 ezer négyzetméteres alapterületű bazilika egyszerre 5500 főt tud befogadni, a katedrális előtti, kolostorral szegélyezett tér pedig további 125 ezer hívőt. Az istenházában egy 2000 férőhelyes föld alatti múzeum is létesül, amit hat lifttel kötnek majd össze a főhajóval, továbbá galériák, luxuslakosztályok és étterem is helyet kap a katedrálisban. Az építkezési költségeket 400 millió euróra becsülik, ami viszont nem tartalmazza a szobrászati és festészeti műalkotások árát, ami további 200 millió eurót igényel. A bukaresti patriarchátus már felvett egy 200 millió eurós bankhitelt a célra, a fennmaradó összeget állami támogatásból és adományokból teremtik elő.
A Taxi együttes klipjén felbuzdulva ismét erőre kaptak Romániában az egyház és az állam szétválasztását szorgalmazó, a görögkeleti egyházat nagyobb alázatosságra sarkalló mozgalmak. Ezek már korábban is kifogásolták, hogy miközben több mint 18 ezer templom működik az országban, oktatási intézményből kevesebb mint ötezer, kórházból pedig csak négyszáz. A vita odáig fajult, hogy az egyház hívei azt vetették a katedrális méreteit kifogásolók szemére, hogy „keresztényellenes” álláspontjukkal a szintén Bukarestbe tervezett óriásmecset tervének malmára hajtják a vizet. Egy blogger a napokban olyan felvételt tett közzé a világhálón, amelyben elégeti a videoklipben megjelenő Mircea Cartarescu író egyik könyvét. Akárcsak az együttes énekese, az egyik legnagyobb kortárs alkotónak számító Cartarescu is azzal igyekezett lehűteni a kedélyeket, hogy a dal nem kiáltvány, csupán azt akarja sugallni, hogy a fényűzésnek és a gőgnek nincs köze a hithez. Miután a klipben szintén felbukkanó Grigore Lese népdalénekes elhatárolódott annak üzenetétől, az együttes tegnap bejelentette, ideiglenesen visszavonja a dalt a YouTube videomegosztóról. Az ortodox egyház vezetősége hivatalosan nem foglalt állást, a patriarchátus szóvivője azonban úgy nyilatkozott: a botrány kirobbanása óta még több adomány érkezik az egyházhoz a katedrális építésére, mint korábban.