A svéd modernizációt nem követi a Magyar Honvédség

A Saab fejlesztése a mi szempontunkból is fontos lenne, ha a kormány lépést akarna tartani a fejlődéssel.

Zord Gábor László
2016. 05. 18. 18:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta haditechnika van a világon, minden egyes újabb húzást követett az ellenlépés. Nincs ez másként a honvédség által használt Gripen vadászgépekkel sem: amióta az első Orbán-kormány 2001-es döntésével a magyar légierőt évtizedekre a típushoz, a Saab céghez és Svédországhoz kötötte, rengeteget fejlődött a technológia.

Stockholm 2012-ben kötelezte el magát amellett, hogy egy nagyobb lépést tesz a Gripenek fejlesztése terén, s 2013-ban a program folytatása szempontjából perdöntő fejleményként Brazília is bejelentette, hogy ilyen gépeket szeretne magának.

A gyártó Saab cég által egy átépített géppel, az úgynevezett Demonstrátorral folytatott kísérletek eredményeire építve megszületett a JAS 39E/F típusjelzésű változat terve. Ez kissé nagyobb, mint az eredeti Gripenek, hogy a nagyobb hatótávolsághoz és repülési időhöz szükséges több üzemanyagot be tudja fogadni. A megnövekedett tömeghez erősebb hajtómű is dukált (ezeket az amerikai General Electric gyártja), de a legfontosabb változás, ami a gép korszerűségének, harci hatékonyságának fokmérője lesz, a fedélzeti elektronika (az úgynevezett avionika) átfogó modernizációja.

Ebben a tekintetben a legfontosabb lépés a rendszer felépítésének gyökeres megváltoztatása: a lehető legnagyobb mértékben elválasztják egymástól a repülésbiztonságilag kritikus és a feladat végrehajtásához szükséges (harci) részeket. Ez azért fontos, mert amikor a gépet korszerűsítik – erre a gyorsan fejlődő-változó fenyegetés miatt sokszor, szinte állandó jelleggel szükség van –, akkor úgy „bele tudnak nyúlni” a gépbe, hogy az a repülésre való alkalmasságát ne érintse. Ezzel rengeteg tesztelést, így időt és pénzt lehet megspórolni.

Ami a feladat végrehajtását lehetővé tevő, harci elektronikát illeti, két fontos területet érdemes megemlíteni: az egyik a célok felderítését végző új szenzorok, a másik pedig az elektronikai hadviselési rendszer fejlesztése. Az előbbinél új, úgynevezett elektronikus nyalábeltérítésű (AESA) radar váltja fel a mechanikusan pásztázottat, illetve megjelenik egy infravörös felderítőrendszer arra az esetre, ha az ellenséges zavarás vagy lopakodó technológiája miatt a radar munkája nehézségekbe ütközne. Az utóbbinak pedig az a feladata, hogy zavarással képtelenné tegye az ellenséget a Gripen követésére és rakéták rávezetésére.

Az elektronikai hadviselésre fektetett hangsúly az új Gripen esetében jelentős gondolkodásbeli különbségre is rámutat a nagyhatalmakhoz (elsősorban az amerikaiakhoz) képest, melyek teljesen új, és rendkívül drága lopakodó kialakítású repülőgépekkel (F-22, F-35, B-21) képzelik el a légi hadviselés jövőjét. A svédek ezzel szemben a „kiegyensúlyozott dizájnban” hisznek, ahol egyik terület sem élvez prioritást a másikkal szemben, s közben nem tévesztik szem elől azt sem, hogy ha az új gépek beszerzése és fenntartása túl drága, akkor azt az országok nem engedhetik meg maguknak.

A legfontosabb technológiai érv a Saab kezében, hogy míg a lopakodó kialakításon (formán, szerkezeti anyagokon) egy repülőgép 30-40 éves élettartama alatt nem lehet javítani, addig a fedélzeti elektronikát, szenzorokat könnyedén lehet (a fentiek szerint pláne) korszerűsíteni, amivel az egyre messzebbről képes lesz a lopakodó gépek észlelésére is. A JAS 39E változat fejlesztésének ráadásul nem elhanyagolható szempontja, hogy az új technológiákat jelentős részben be lehet vezeti az eddig elkészült, úgynevezett C/D változatú gépekbe is, megnövelve azok szolgálatban tarthatóságának időtartamát.

Idehaza a honvédség és a Honvédelmi Minisztérium (HM) figyelmét láthatóan már az is lefoglalja, hogy illetményemeléssel próbálja megtartani a Gripenek személyzetét, az aktuális feladatokhoz elégséges repülési időt biztosít, illetve pótolja a tavaly összetört két vadászgépet. A korszerűsítésről nem esik sok szó, már csak azért sem, mert a legdrágább fegyverzeti programként sokan a Gripeneket hibáztatják a szárazföldi haderő fejlesztésének elmaradásáért. Ráadásul tavaly óta minden magas technológiát alkalmazó, összetett fegyvernem fejlesztési kilátásai romlottak, mivel a kormány a migránsválság kezelése érdekében jól láthatóan a honvédség határőrizeti-belbiztonsági irányváltásában érdekelt. Erre a feladatra márpedig lövészek, gyalogoskatonák kellenek, és nem vadászgépek.

A honvédelmi büdzsé éves, a GDP 0,1 százalékával történő emelését egyelőre minden jel szerint rájuk fordítják majd, s csak később, ha még marad pénz, kerülhetnek sorra (újra) a Gripenek, a helikopterek és a többi komolyabb fegyverrendszer. Ezt a helyzetet bizonyítja, hogy információink szerint a HM a közelmúltban több kedvező, ám hosszú távon nem fenntartott ajánlatot is elutasított a Gripenek korszerűsítésével, a flotta néhány gépes bővítésével, illetve a repült óraszám növelésével kapcsolatban.

Amellett, hogy ez konzerválja az eddigi helyzetet, melyben a honvédségi Gripen-közösség nem tudja kihasználni a típusban rejlő harci potenciált, azzal is fenyeget, hogy a gép szolgálatba állításával a légierő terén 2006–2008-ban megszerzett regionális előnyt is veszni hagyja a kormány. Míg az elmúlt tíz évben a magyar Gripenek voltak az egyetlenek (a szomszédos országok légierői közül), melyek a legkorszerűbb amerikai AMRAAM légiharc rakétával rendelkeztek, idén a román F-16-osok leszállításával vége szakad ennek a „légi fölénynek”.

A Gripenek fejlesztésével lehetőség lenne az előny megtartására, hiszen az új, úgynevezett MS20-as szoftverváltozat révén alkalmazható lenne az AMRAAM-nál lényegesen korszerűbb, jóval nagyobb hatótávolságú európai Meteor rakéta is. Az sem lenne mellékes, hogy az amerikaiakkal szemben, akik rendkívül szigorúan korlátozzák az AMRAAM-ok nemzeti alkalmazását, a Meteorra lényegesen kevesebb ilyen szabály vonatkozna a szállítók részéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.