Pánikot keltett az Egyesült Királyságban a Times Higher Education által kiadott legfrissebb, 2016-os százas világrangsora, mely presztízsalapon állította fel az egyetemek sorrendjét. A 133 országban összesen tízezer akadémiai szereplő megkérdezésével összeállított listán immáron hatodik éve az amerikai Harvard Egyetem szerepel az első helyen. A százból további 43 intézmény szintén amerikai. A brit aggodalomra az ad okot, hogy bár még mindig az Egyesült Királyság a második a listán, ám az egyetemek száma a tavalyi tizenkettőről tízre esett vissza. A top tízen belül „mindössze” három található, a Cambridge ráadásul a korábbi másodikról idén a negyedik, míg az Oxford a harmadikról az ötödik helyre csúszott le.
Magyar egyetem egyáltalán nincs a ranglistán, a briteken kívül azonban több, más európai ország is rosszabbul teljesített az értékelők szerint, mint a korábbi években. A felsorolásban tavaly szereplő hat német és öt holland intézményből négy rontott a helyezésén, miközben Dánia és Finnország összességében csúszott le a rangsorról.
A The Telegraph szerint a brit eredményekben szerepet játszik az oktatásra fordított keretek csökkentése, és hogy az egyre szigorodó vízumrendszer miatt csökken a külföldről szerződtetett, magasan kvalifikált oktatók száma. Az újság által említett másik tényező David Cameron kormányának azon törekvése, hogy kvótarendszerrel növelje az egyetemeken a hátrányos helyzetű hallgatók arányát.
Összességében jelentőset lépett előre az ázsiai kontinens, amely tavaly még csak tíz, idén azonban már tizenhét intézménnyel került fel a listára. Ezek közül a legjobb eredményt a tizenkettedikként végzett Tokiói Egyetem érte el. A tizennyolcadikként befutó kínai Csinghua és a huszonegyedik Pekingi Egyetem egy év alatt nyolc helyezést javított. Paul Blackmore, a Londoni King’s College professzora az eredményeket úgy értékelte a Times Higher Educationnek, hogy Ázsia jó szereplése két dolognak köszönhető: a kontinens egyetemi rendszerei valódi fejlődésének, illetve annak, hogy a ranglista összeállításához megkérdezettek körében egyre többen ismerik is ezeknek az intézményeknek a nevét.