Technikai áttörés lehet a Solar Impulse

Átrepülte az Atlanti-óceánt a napelemes tesztjármű, ami a pilóta nélküli gépek fejlesztésére is hat.

Zord Gábor László
2016. 06. 24. 12:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig hiszem el, annyira fantasztikus – rádiózta Piccard a monacói irányítóközpontnak, amely online közvetíti az utat. A Föld körüli út 15. szakaszán 6272 kilométert tett meg a Solar Impulse 2, ezzel a világon elsőkét repülte át kizárólag napenergiával hajtott gép az Atlanti-óceánt. A sevillai repülőtéren taps fogadta a leszállást. Az együléses gép New Yorkból szállt fel július 20-án, hogy csaknem háromnapos repüléssel, több mint 71 óra alatt teljesítse az út egyik leghosszabb szakaszát. A 2,3 tonnás repülőgépet 17 ezer napelem működteti, szárnyai fesztávolsága nagyobb, mint egy Boeing 747-es Jumbóé. A nap- közben felvett és eltárolt energiával éjszaka is képes repülni. Az atlanti etap azért számított nehéznek, mert a gép érzékeny az itt még nyári időszakban is gyakran előforduló kritikus időjárási jelenségekre. Kis sebessége (átlagban jóval kevesebb, mint 100 kilométer/óra) révén az esetleges szembeszél ellehetetlenítheti a haladását, a heves turbulencia pedig strukturális integritását fenyegeti, azaz repülés közbeni géptöréshez vezethet, harmadsorban üzemanyag híján a gép meghajtása teljesen a napsugárzásra hagyatkozik, azaz az éjszakai üzeméhez szükséges tárolt energiamennyiség feltöltésének a világos nappali órákban zavartalannak kell lennie.

A Föld körüli út 2015 márciusában kezdődött Abu-Dzabiban, az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, a napelemes repülő leszállt egyebek között Ománban, Mianmarban, Kínában és Japánban. A két svájci pilóta, a pszichiáterként dolgozó Piccard és André Borschberg üzletember (a légierő volt pilótája) egymást váltva teljesíti a 35 ezer kilométeres távot. A projekt 2002-ben indult, hogy felhívja a világ figyelmét a megújuló energiák fontosságára és az innováció erejére.

A szép szavak és hivatalosan deklarált célok ellenére a repülési technikák fejlődésének szakértői rámutatnak: a napenergiával hajtott repülőeszközök potenciálja leginkább a pilóta nélküli gépek terén lenne kiaknázható. Az ugyanis bizonyos, hogy a fotovoltaikus eszközök és az akkumulátorok hatásfokának növekedésével sem lehet még jó ideig nagy teherbírású és nagy sebességű napenergiával hajtott gépeket (értsd: utasszállítókat vagy bombázókat) létrehozni. Ugyanakkor azok a műszaki elemek, amelyek a nagy repülési időtartamot, elfogadható hasznos terhet (a Solar Impulse pilótájával és annak életfenntartásával szükséges berendezésekkel megegyező tömegben, tehát néhány száz kilogramm erejéig) tesznek lehetővé, és amelyek a pilóta nélküli, felderítő, illetve kommunikációs reléállomásként funkcionáló gépek számára kulcsfontosságúak, már most rendelkezésre állnak. Ha ezeknek a technikáknak az integrációjában, a berendezések tartósságában sikerül előrelépést elérni, azaz egy ilyen napenergia hajtotta drón repülési időtartamát a jelenlegi pár napról hónapokra lehetne növelni, akkor beérne az erőfeszítések gyümölcse. A folyamatos megfigyelés, a távközlés nyerne egy a műholdaknál olcsóbb és rugalmasabb eszközt, amely egyszerűbben lehozható karbantartás, módosítás, átkonfigurálás céljából, ugyanakkor ha nem is nagy sebességgel, de átirányítható más légtérbe, új feladatokhoz. De a kötött ballonokra testálni kívánt feladatok egy részére is pályázhatnak, különös tekintettel arra, hogy ezek, ha lehet, még érzékenyebbek az időjárási viszonyokra, mint a napelemes gépek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.