Bár Orbán Viktor a hétvégén a Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban tartott előadásán hitet tett egy közös európai hadsereg kialakítása mellett, az utóbbi évtizedben gyakorlatilag minden európai uniós tagállam csökkentette a védelmi kiadásait, a britek folyamatosan ellenálltak a „közösködésnek”, és ugyan 2003 óta vannak humanitárius céllal bevethető uniós harccsoportok, ezeket sem használjuk ki – és ez még csak néhány a számos probléma közül.
Korábban egyébként már Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke is a közösségi szintű haderő szükségességéről beszélt, mondván, így Európa képes lenne hatékonyan fellépni egy tagállamát vagy egy szomszédos országot fenyegető veszély ellen. Ez a lépés „Oroszország számára is egyértelművé tenné, hogy komolyan vesszük az Európai Unió értékeinek védelmét” – mondta Juncker tavaly tavasszal.
Jelenleg ugyanakkor még számos korlátja van a közös uniós védelempolitikának. A lisszaboni szerződés a közös térség történetében első alkalommal tartalmazott kölcsönös segítségnyújtási klauzulát, vagyis ha bármely tagállam fegyveres agresszió áldozata lesz, számíthat a többi tagállam segítségére. Ennek ellenére kikötötték, hogy a rendelkezés nem befolyásolhatja a tagállamok biztonság- és védelmi politikáját, különösen, ha azok semlegesek, ráadásul nem lehet hatással a NATO felé tett kötelezettségvállalásokra sem.
Nincs közös európai védelmi költségvetés, Brüsszel nem költ ilyen célra, ráadásul a 2003-ban létrehozott, humanitárius veszély esetén külföldön beavatkozni hivatott európai uniós harccsoportok is kormányközi egyeztetések alapján működnek.
Wagner Péter, a Külügyi és Külgazdasági Intézet biztonságpolitikai szakértője szerint a közös hadsereg elsősorban politikai projekt: ha volna politikai szándék és a politikusok adnának rá pénzt, a katonáknak nem okozna gondot felállítani. A tervek megvalósításában mindenekelőtt Németországnak és Franciaországnak van döntő szerepe, akik mindig is a szorosabb együttműködés hívei voltak ezen a területen. A németek most is hajlanak a dologra, ezt már többször is világossá tették. Ez azért is fontos, mert az Európai Unióban nincs olyan vezérállam, mint amilyen a NATO esetében az Egyesült Államok, ami tovább bonyolítja a haderő létrehozását. A németek esetén viszont a hadsereg külhoni bevetésének komoly alkotmányos akadályai vannak, Berlin csapatait határain túlra csak ENSZ-felhatalmazással küldheti.