Rengeteg felajánlás érkezik hozzánk, olyan sok programba, szabadidős tevékenységbe kapcsolódhatnak be a gyerekek, hogy az már szétfeszíti a mindennapjaikat. Valami rendszer kellene az egészbe – kezd bele a történetbe Friederike Terhechte-Memeroglu a berlini Kreuzberg negyedben található általános iskolában.
Az intézmény élete gyökeresen megváltozott tavaly óta, amikor negyven iraki, szír és afgán kisdiák kezdett itt németül tanulni. Vannak köztük, akik még iskolát és tankönyvet sem láttak, több olyan gyerek is jár ide, aki már tízéves, de írni sem tud. A gyerekeket az egykori berlini reptér, a Tempelhof egyik hangárában felállított menekültszállóról hozzák be a szülők minden nap. Az ide járóknak ez az otthona addig, amíg döntés nem születik a menekültstátus megítéléséről.
A pedagógus leplezetlenül beszél arról, hogy napról napra eseti megoldásokat kell alkalmazniuk, kezdve azzal, hogy bár létezik menekültekre szabott tanterv, sokszor mégis improvizálni kell, a tanároknak saját magukat kell átképezniük a teljesen másfajta tanítást igénylő, más kultúrájú gyerekek neveléséhez. – A német nyelv elsajátítása a legfontosabb, itt kezdődik minden – mondja a tanítónő, aki szerint az oktatásnak, a nevelőknek erre a teljesen megváltozott iskolarendszerre kell felkészülniük az elkövetkező húsz évben.
Berlinben körülbelül negyvenezer menedékkérő tartózkodik jelenleg, ebből az egyik negyedben, Steglitz-Zehlendorfban 3500 menekült él. Rajtuk igyekszik segíteni a magát teljes mértékben felajánlásokból működtető civil szervezet, a Willkommensbündnis. – Sok bánatot, borzasztó történeteket hoznak magukkal ezek az emberek, nem is akarunk tudni ezekről – mondja Günther Schulze, az alapítvány egyik illetékese, aki nyomban a pragmatikus oldaláról közelít a kihíváshoz: – De jófajta mesterségeket is hoznak magukkal! – Beszámol egy Yarma nevű irakiról, aki pusztán mivel egy-egy évet lehúzott minden, a menekülthullám által érintett országban, megtanult törökül, görögül, bolgárul és szerbül is. Így aztán sokszor hívják tolmácsolni.