Schulz megerősítené az Európai Bizottságot

A brexit nyomán felerősödött az intézményközi feszültség, már a németek sem értenek egyet.

Stier Gábor
2016. 07. 05. 13:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazi kormánnyá alakítaná az Európai Bizottságot Martin Schulz, az Európai Parlament elnöke, amivel az Európai Tanács – azaz a tagországok kormányfőit tömörítő csoport – hatalmát veszítené. Wolfgang Schäuble eközben azt követeli, hogy a tagállamok az EU szintjén az eddigieknél több problémát oldhassanak meg, amely ötlet éppen az Európai Bizottság hatalmának elvételét jelentené. A Die Weltnek nyilatkozva a német pénzügyminiszter már nem akar hallani az uniós integráció elmélyítéséről, és bírálta Steinmeier külügyminisztert is, amiért a brexit után az európai alapító államokat hívta találkozóra, elbizonytalanítva ezzel azokat az országokat, amelyek nem tartoznak e csoportba. Felmerül ennek kapcsán a kérdés, hogy a német túlsúlyt érvényesítő tanács, avagy az országok által delegált tagokból legalább az Európai Parlament jóváhagyásával összeálló bizottság a demokratikusabb. – A tanács elszámoltatható a választók felé a döntéseiért, míg a bizottság elszámoltathatóságát növelni kell – véli Gálik Zoltán, a Corvinus Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Intézetének egyetemi docense, aki felhívja a figyelmet arra, hogy az Európai Unió nem állam, de nem is nemzetközi szervezet, s keveredik benne a nemzetállami karakter a nemzetközi integráció jellemzőivel.

– A brexitreferendumot követően beindult egy önreflexiós folyamat, amelynek keretén belül az unió vezetői az egyre növekvő társadalmi elégedetlenség hatására elkezdték újragondolni az integráció intézményes működését – fogalmazott lapunknak Zgut Edit, a Political Capital elemzője. Mint megállapítja, a leghangosabban a visegrádi államok hibáztatják Brüsszel túlterjeszkedő hatalmát, a bizottság hatáskörének megnyirbálását és a szuverén államok unióját követelve. A gyakorlatban azonban nagyon is a tagállamok koordinációján alapuló, erős német–francia túlsúllyal dolgozó újfajta kormányköziség mozgatja az uniót, a legfontosabb döntések ugyanis konzultatív formában az Európai Tanácsban és a Miniszterek Tanácsában dőlnek el. A szakértő szerint jogfilozófiai és politikai beállítottság kérdése, ki melyik modellt tartja demokratikusabbnak, a nemzetekfelettiségen alapuló föderalizmust vagy az erősebb tagállami szuverenitáson alapuló kormányköziséget. Zgut Edit szerint mindkettő működhet hatékonyan, habár előbbi kialakítására nem sok politikai akarat látszik, így például a gazdasági kormányzás terén várhatóan inkább kormányközi megállapodásokon keresztül keresik majd az integráció elmélyítésének lehetőségeit. Az elemző felhívja a figyelmet arra, hogy a brexit nyomán felerősödött az intézményközi feszültség a bizottság és az Európai Tanács között, például arról, ki vezényelje le a brit kilépést. Az Angela Merkellel kapcsolatban kiszivárgott hír – miszerint (a lengyelekhez és a csehekhez hasonlóan) lemondatná Jean-Claude Junkcert – ugyanakkor szerinte már összetettebb, személyes ellentéteket takar, tekintve, hogy a német tanácsi túlsúlyt éppen a bizottsággal ápolt jó viszonnyal lehetett eddig palástolni. A bizottság tanácsi egyeztetés nélkül szinte semmilyen jogszabályi javaslatot nem tesz le az asztalra, ezt láthattuk a túlzottdeficit-válság idején is, amelynek kezelésében a testület gyakorlatilag láthatatlan volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.