Amikor Kína 1996-ban ratifikálta az UNCLOS-t, az ENSZ Tengerjogi Egyezményét, nyilatkozatot csatolt a dokumentum mellé, amelyben kijelenti, hogy nem ismer el semmiféle utólagos vitarendezési eljárást az egyezményhez kapcsolódóan, Peking így most erre hivatkozva tagadhatja meg a dél-kínai-tengeri szigetekkel kapcsolatos törvényszéki állásfoglalás végrehajtását.
Ismert, a Fülöp-szigetek korábban a tengerjogi egyezményre hivatkozva kérte a hágai Állandó Választottbíróság segítségét, mondván Kína nemzetközi jogot sért, amikor ellenőrzést gyakorol olyan szigetek és zátonyok felett, melyek a szabályok értelmében már a Fülöp-szigetek felségvizein találhatóak. Kína ugyanakkor már korábban is jelezte, hogy bármi is legyen a hágai ítélet, azt magára nézve nem fogadja el, Peking szerint ugyanis a törvényszéknek nincs joghatósága ebben az esetben, szuverenitást és tengeri határokat érintő kérdésben a hágai intézménynek nincs hatásköre állást foglalni – állítják.
A jogi eljárást egyébként nem maga az Állandó Választottbíróság, hanem a hágai törvényszék titkárságának segítségével működő független bírói testület folytatta le. A múlt heti ítéletben, ahogy azt várni lehetett, a bírák végül a Fülöp-szigeteknek adtak igazat. Határozatukban kimondták, hogy Kínának nincs történelmi joga a dél-kínai-tengeri területekhez, és így ahhoz sem, hogy igényt tartson az ott található nyersanyagok kitermelésére. Szerintük ráadásul Peking megsértette Fülöp-szigetek szuverenitását azzal, hogy a szigetországhoz közeli zátonyokon terjeszkedik.
Azóta jól látható, hogy míg a Fülöp-szigetek, és Kína más ellenlábasai az ítélet betartását akarják elérni, Kína nem is az ítélet tartalmával foglalkozik, hanem élből elutasítja, hogy a törvényszéknek joga lenne beleszólni a vitába – mondta el lapunknak Lattmann Tamás nemzetközi jogász. Kína most a már említett UNCLOS-hoz csatolt nyilatkozatára hivatkozva tekinti semmisnek a bírói döntést, amit riválisai hiába tartanak jogszerűtlennek, mivel Kínának 1996-ban valóban volt jogi lehetősége kizárni az utólagos vitarendezés lehetőségét.