Az elmúlt másfél évtized európai közbeszédében szimbolikus jelentőségűvé vált a hidzsáb és nikáb – mondta el megkeresésünkre Sayfo Omar arabszakértő. A különféle katonai beavatkozásokat, mint az afganisztáni vagy iraki háborúkat is végigkísérte a diskurzus, miszerint a muszlim nőket fel kell szabadítani a muszlim férfiak és saját kultúrájuk elnyomása alól. A beilleszkedési válság nyomán pedig új jelentőséget kaptak ezek a viseletek: jelképeivé váltak az integráció kudarcának és a párhuzamos társadalmak körüli vitáknak. Sayfo Omar szerint a kevésbé beilleszkedett európai muszlim közösségek nőtagjai valóban sokszor a környezet nyomása miatt hordanak kendőt. Ugyanakkor a hidzsáb és nikáb lehet vallási kötelesség teljesítése, politikai állásfoglalás és egyszerű megszokás is. A burkini-ügy is azt a kérdést feszegeti, melyik kultúráé a közterület: különösen jelképes ez a francia Riviéra vagy bármely strand esetében, ahol a fedetlen testek a nyugati szabadság, nemek közti egyenlőség jelképeiként jelennek meg. A vita így a szakértő szerint nemcsak a ruhadarabról szól, hanem közvetetten arról is, van-e helye a muszlimoknak és az iszlámnak a francia publikus szférában és a társadalomban. Ugyanakkor európai muszlim feminizmus is létezik, aminek egyes irányzatai iszlám jogforrásra vezetik vissza a nők jogait, és személyes döntésként, a szabadság jelképeként értékelik a kendő viseletét. Ráadásul más szempontok mellett a higiénia és a személyes szabadságjogok vetülete is felvethető: miközben egy meghatározott ruhadarabot tiltanak a strandon, sokan viselnek jelenleg is úszósapkát vagy egyrészes úszódresszt.
A francia tiltást láthatóan komolyan is veszik: Cannes városában augusztus 18-ára máris meglettek az első kiszabott bírságok – azért, mert a gyermekükkel strandoló, 29 és 57 év közötti nők az egész testet fedő úszóruhát viselték. Már a burkinivel szembeni harc meghirdetése is nagy vitákat váltott ki korábban, és ezúttal is sikerült egy lépéssel továbbmenni, jogi úton kötelezve a nőket arra, hogy máshogy öltözzenek fel. Ahogy a hidzsáb vagy nikáb, úgy a burkini esetében is megosztott a közvélemény. Radikális jobboldaliak mellett liberális véleményformálók is vallják: a muszlim nők elnyomásának eszközéről van szó, ezért nem lehet valaki egyéni szabad döntéseként meghatározni, hogy ilyen ruhadarabot ölt. (Az érvelés itt hasonló, mint a prostitúció esetében: többek szerint ha a nő maga dönt is róla, valójában csak szenvedő alany.)