Alig várom, hogy megkezdhessem a munkát Izrael örök fővárosában, Jeruzsálemben. Ezzel az ártatlannak tűnő, de „hadüzenettel” is felérő mondattal köszönte meg David Friedman, amiért Donald Trump őt szemelte ki az izraeli nagyköveti pozícióra. Ebből úgy tűnik, hogy a megválasztott amerikai elnök nagyon is komolyan gondolja azt az ígéretét, amely szerint az évtizedes hagyományt sutba dobva az amerikai nagykövetséget Tel-Avivból áthelyezi Jeruzsálembe. Az ügy nem csupán logisztikai, de kemény politikai üzenettel is bír. Az 1967-es hatnapos háború óta, amikor Izrael más területek mellett elfoglalta Kelet-Jeruzsálemet is, a települést tartja fővárosának, és intézményei – például a minisztériumok és a kneszet – is itt vannak. A nemzetközi közösség viszont ENSZ-határozat híján ezt nem ismeri el, ezért nagykövetségeiket Tel-Avivban működtetik, Jeruzsálemben így az Egyesült Államoknak is csak konzulátusa van. Már ebből az egyetlen mondatból is körvonalazódik tehát, hogy mi várható Trump Izrael-politikájában. Nagy fordulatok és ledöntött tabuk.
Az 57 esztendős David Friedman ügyvéd, diplomáciai tapasztalata nincs. Jó barátja viszont Trumpnak, és a Közel-Keletet érintő tanácsadóként a kampányban is fontos szerepet játszott. Ezzel kapcsolatban még az is fontos lehet, hogy Friedman ugyancsak elismeri Vlagyimir Putyin érdemeit, és ellenség helyett sokkal inkább olyasvalakiként tekint az orosz elnökre, aki partner lehet a terrorizmus elleni küzdelemben és a térség rendezésében. Ebből is világos, hogy inkább tekinthető a jelölt politikai kinevezettnek, ami egy olyan fontos stratégiai partner esetében, mint Izrael, furcsának tűnhet. Ráadásul Friedmannek voltak már a fentinél is sokkal keményebb mondatai, márpedig az effajta szabadszájúság nem a legszerencsésebb egy diplomata esetében. Egyszer például kifakadt, hogy azok az amerikai zsidók, akik a kétállami megoldást támogatják, rosszabbak, mint a náci koncentrációs táborok kápói. De nem kegyelmezett Barack Obama elnöknek és John Kerry külügyminiszternek sem, amikor az izraeli terrortámadások – vagy ahogyan egyesek nevezték, a „kések intifádája” – idején csak a „erőszakspirál” elítélésére voltak hajlandók, égbekiáltó antiszemitizmusnak nevezte tétlenségüket.