Példa nélküli Magyarország-kritika a német sajtóban – ezzel a címmel adta ki a Nézőpont Intézet a külföldi sajtó Magyarország-képéről szóló idei elemzését. A nem tisztázott módszerekkel kiválogatott, 18 országban működő 115 vizsgált nyomtatott és online sajtótermék 13 261 cikkének 29 százaléka volt negatív hangvételű 2016-ban. A pozitívnak bizonyuló írások aránya viszont mindössze három százalék volt a tartalomelemzés szerint. A legtöbb cikk a kvótareferendum környékén, szeptemberben és októberben jelent meg.
A médiafogyasztási szokásokra fittyet hányó, televíziós híradásokkal nem foglalkozó elemzés (pdf) kihozta, hogy a német sajtó vizsgált lapjaiban és honlapjain megjelent anyagok hatvan százaléka tüntette fel kedvezőtlen színben Magyarországot, miközben az orosz sajtóban volt a legkevésbé negatív a kép. Azt nem tudni pontosan, hogy a tizenháromezer cikk mindegyike Magyarországról vagy inkább a magyar kormány teljesítményéről szólt-e, ezt összemossa a kutatás. Emellett az immár ötödik éve a fenti módszertani hibákkal dolgozó Nézőpont Intézet az idén is bővítette a vizsgált sajtótermékek és országok körét, így nehézkes a korábbi évekkel való összevetés is.
– A Nézőpont az úgynevezett mértékadó sajtóval foglalkozott, pedig ma már nemcsak ezen sajtótermékek meghatározók, hanem az alternatív nyilvánosság honlapjai is – fogalmazta meg kritikáját a kutatással kapcsolatban a csütörtöki bemutató utáni beszélgetésen Kovács Zoltán kormányszóvivő. Valóban, az egyre népszerűbb, politikailag korrekt beszédet meghaladó portálok – mint például az amerikai Breitbart – nem szerepeltek az elemzésben, a kormányszóvivő szerint a teljesebb kép miatt érdemes lesz ezekkel is foglalkoznia az intézetnek. Kovács egyébként megjegyezte, hogy a Nézőpont eredménye „ütközik az ember szubjektív érzékelésével”, neki nyugalmasnak tűnt a múlt év. – A 2016-ban megjelent hírek a korábbi évek történéseinek aggregátumai, ezért olyan kritikus a német sajtó, amelyet politikai eszközként használnak – tette hozzá Kovács. Állítása szerint a Bild amiatt veszített háromszázezer lapvásárlót, mert a migrációról írott cikkeik nem egyeztek az olvasótábor tapasztalataival. Az alternatív nyilvánossággal és a német sajtóval kapcsolatban Boris Kálnoky, a Die Welt és más német nyelvű lapok újságírója azt mondta, Angela Merkel országában nem változott drámaian a helyzet, a nagy portálok jelenleg is a nagy médiavállalatok kezén vannak.