Mérföldkő a kínai flottafejlesztésben, vízen az új hordozóhajó

Az Egyesült Államoknak azért még nem kell félnie, India viszont lemaradt a fegyverkezési versenyben.

Buzna Viktor
2017. 04. 26. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb lépést tett Kína, hogy ne csak gazdasági súlya, de katonai képessége miatt is nagyhatalmi szereplőként tartsák számon. Szerdán az észak-koreai határhoz közel eső kikötővárosban, Talienben vízre bocsátották a Népi Felszabadító Hadsereg második repülőgéphordozó anyahajóját. A 2013 novembere óta épített, 50 ezer tonnás hadihajó egyben az első olyan eszköz, amit Kína teljes egészében saját maga készített el. 2012-ben bocsátották vízre a Liaoning névre keresztelt első repülőgép hordozót, az azonban egy 1998-ban Ukrajnától vásárolt félkész, szovjet hajó átalakításával készült el. A kevéssé kreatív, ideiglenesen 001A típusnak nevezett hadihajó (amit a hírek szerint Shandong névre keresztelnek majd) elődjénél valamivel nagyobb, műszaki felszereltségét tekintve pedig jelentősen fejlettebb. A 313 méter hosszú és 75 méter széles hajótest legfeljebb 31 repülő eszköz, például J15-ös kínai harci repülőgép szállítására képes. A 001A típust látványos ceremóniával, pezsgős avatás kíséretében tették vízre. Bár a kínai közvélemény hazafias érdeklődéssel kísérte az eseményt, a szakértői vélemények szerint a hadihajó globális kitekintésben nem számít komoly elrettentő erőnek. Az Egyesült Államok jelenleg a Koreai-félszigetnél gyakorlatozó Carl Vinson hordozóhajója például kétszer nagyobb, 100 ezer tonnás eszköz, s jelentős fejlesztésekkel áll majd idén hadrendbe a Gerald R. Ford osztályú hadihajó.

– Más, az ENSZ Biztonsági Tanácsában helyet foglaló országok haditengerészetéhez képest a kínai kapacitás még mindig elmarad – mondta a Magyar Nemzetnek Csao Ming-hao biztonságpolitikai szakértő. Az Ázsia–Csendes-óceán Biztonsági Együttműködés Tanácsának (CSCAP) kínai kutatója szerint ezért további fejlesztések várhatóak. Arról a most megjelent híradások is beszámoltak, hogy várhatóan 2021-re készül el az újabb kínai hordozóhajó, ez azonban még mindig nem zárkózik fel az amerikai technológiához. Sőt, egyes vélemények szerint a kapacitásbeli szakadék a két nagyhatalom között nemhogy nem csökken, hanem nő.

Csao Ming-hao ehhez hozzátette, nem szerencsés az amerikai és a kínai haditengerészeti képességek összevetése. – Washington felkészült ezekre a fejlesztésekre, Kína gazdasági, politikai súlyát tekintve ugyanis ezek legitim lépések – nyilatkozta a szakértő. Trump „America First” politikájával az Egyesült Államok belügyeire koncentrálna, Csao szerint ebből az következik, hogy a globális színtéren keletkezett űrt Peking a nyugati hatalmak ellenállása nélkül is betöltheti.

Míg az Észak-Koreával elfoglalt Egyesült Államokat egyelőre kevéssé zavarja a kínai haditechnikai fejlesztés, jobban aggódhat miatta India. Peking angol nyelvű lapja, a Global Times nem is állta meg, hogy a haditengerészeti fejlesztéseket illetően ne oktassa ki a hagyományosan ellenséges szomszédos államot. „Indiának meg kellene tanulnia, hogy a gazdasági fejlődés jön először, és csak utána a flottafejlesztés” – írta hétfői számában a lap. Bár India hadiflottája a brit gyarmati időknek köszönhetően hosszú múltra tekint vissza, saját hordozóhajójuk, a Vikrant, a számítások szerint nyolc év csúszással állhat csatasorba. India kettő működő anyahajójából ráadásul az egyiket, az INS Viraatot leszerelték, ezért a Kínával versengő államnak egy mozgósítható hordozóhajója maradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.