Tiltólistán a húsvét a csokióriásnál?

Húsvéti tojáskeresés helyett brit tojásvadászatot rendez a Cadbury, a fogyasztók meg akkor inkább nem kérnek a csokiból.

Kuthi Áron
2017. 04. 04. 18:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törölte a húsvét szót közös húsvéti akciójából a Cadbury és a brit nemzeti parkok és kulturális értékek fenntartója, a National Trust, a felháborodás nyomán az egyikük a közélet vallástalanításának bűnében maradt.

A nagy múltú, Birminghamből indult édességgyártó az elmúlt évekhez hasonlóan az idei húsvétra is országos csokitojás-keresést szervez gyerekeknek, ám neve most nem húsvéti tojáskeresés, hanem nagy brit tojásvadászat. Az anglikán egyháznak viszont nem nagyon tetszett az akció, szerintük a reklámkampány a hitnek a húsvét ünnepéből való kiiktatásáról szól. York érseke ennél tovább ment, azt mondta, a Cadbury leköpte a cég szigorú keresztény elvek szerint élt alapítójának, John Cadburynek a sírját. John Sentamu felidézte, hogy a kvéker hagyományokat követő vállalkozó család annak idején hogyan juttatta megélhetéshez az ipari forradalom folyamán elszegényedett családokat, templomot épített, mintegy mellesleg útjára indítva egy világmárkát, Nagy-Britannia egyik legkeresettebb imázs-termékét.

A „tojás-gate-re” természetesen a Cadbury és tulajdonosa, az amerikai Mondelez is reagált. A cég azt írta, a lépéssel a nem keresztények felé is nyitnak, hitre való megkülönböztetés nélkül meghívva az embereket a nassolásra.

Az egyesek részéről bojkottot is magában foglaló felháborodás nyomán a National Trust korrigált, az akciót már a húsvét szó megtartásával hirdeti honlapján. A helyzet ugyanakkor nem egyértelmű a Cadbury esetében, a cég brit honlapján több helyen, a menüsorban és számos aloldalon is ott „éktelenkedik” a húsvét szó, de találni olyan reklámfilmet is, amelyet húsvéttalanítottak, és benne csak a tematikus nap neve, a nagy brit tojáskeresés elnevezés olvasható.

A Twitterre rátalált dühös fogyasztók azt is nehezményezik, hogy magukról a csokitermékekről is elmaradozik a húsvét szó. Az ügyet a legelsők között tálaló The Daily Telegraph online gyorsfelmérése szerint az emberek 91 százaléka tartja úgy, hogy a húsvét lényege, igazi értelme elveszett az elüzletiesedett világban.

A vita hőfokát kellően jelzi, hogy sietve reagált Theresa May kormányfő is, aki nevetségesnek nevezte a húsvét szó eltávolítását. „Nem tudom, mit gondolnak magukról, a húsvét nagyon fontos ünnepe a keresztényeknek” – fakadt ki az ITV hírműsorában. A kormányfő talán kicsit elsiette állásfoglalását, mert a cég tényleg nem törölte mindenhonnan a szót. 

A pár éve amerikai tulajdonba került céget nem először sújtja a népharag. A net népe előkotort az internet bugyraiból egy fotót a Cadbury Ázsiáért és a csendes-óceáni térségért felelős részlegétől, amelyen egy férfi halal-tanúsítványt mutatva ajánlja a cég csokoládészeleteit. A Cadbury azzal védekezett, hogy csak afelől győzték meg a muszlim hitű fogyasztóikat, hogy problémamentesen ehetnek a csokiból. Az itteni ügy háttere, hogy Malajziában 2014-ben elterjedt: sertésből származó DNS-maradványokat tartalmaznak a Cadbury-termékek. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.