Trump is felhatalmazás nélkül háborúzik

Sok törvényhozónak nem tetszik, hogy a Fehér Ház még mindig a 9/11 utáni, Al-Kaida-ellenes törvényre hivatkozik.

Zord Gábor László
2017. 04. 11. 21:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai intervencionalizmus kritikusai érvrendszerükben sokszor megemlítik, hogy a fegyveres erőszak számtalan külföldi alkalmazása ellenére az ember egy kezén meg tudja számolni, hogy az Egyesült Államok hányszor üzent hadat ellenfeleinek. Mi tagadás, a hadviselés kezdetének ez a hagyományos lépése, gesztusa nem szerves része korunk amerikai gyakorlatának, bár a kormány által fizetett tengerentúli és szövetséges jogászok természetesen mindig megtalálják azt a nemzetközi, nemzeti jogi alapot, illetve érvrendszert, amellyel meg tudják indokolni – vagy legalábbis a közvélemény számára elfogadhatóvá tenni – az újabb és újabb háborús politikákat. Ezzel együtt a kérdés amerikai belpolitikai vetülete mutatja, hogy hiányzik az egyértelműség. Most ez a szír kormányerők elleni első közvetlen támadáskor – amellyel a Trump-kormányzat múlt pénteken lepte meg a világot – újra felszínre került.

A múlt héten az elnök a szíriai vegyi incidens nyomán még csak utalást tett arra, hogy megvizsgálják a katonai ellenlépés lehetőségeit is, amikor a törvényhozás több tagja figyelmeztette: az ő jóváhagyásukra is szükség van. A szenátus külügyi bizottságának rangidős demokrata tagja, Ben Cardin szó szerint leszögezte, hogy az elnöknek háborús felhatalmazást kell kérnie a törvényhozástól, hogy bombázza Bassár el-Aszad szír elnök rezsimjét. Nem arról van szó, hogy a törvényhozók túlnyomó része ne értene egyet azzal, hogy végre megtámadják az Oroszország és Irán támogatta damaszkuszi hatalmat, de az alkotmányból magyarázva – saját fontosságukat is hangsúlyozva persze – azt tartanák követendő eljárásnak, hogy vonják be őket is a folyamatba. Nyilván vannak olyanok is, akik rövid távon – márpedig a pénteki csapás egyszeri, nagyon is politikai demonstrációnak, nem pedig átgondolt katonai kampány első fázisának tűnik – nem látják ennek szükségét, és úgy vélik, mindez beletartozik a mindenkori elnök jogkörébe, sőt az intézkedés sürgőssége miatt erre nincs is más mód. Számukra az előző elnök, Barack Obama esete az intő példa. Ő 2013-ban egy ugyancsak állítólagos vegyi támadásra válaszul támadta volna meg Aszadékat, de legfontosabb brit szövetségesének megingása, majd a washingtoni törvényhozás visszakozása miatt – nem beszélve Moszkva mentőötletét Szíria vegyifegyver-készleteinek felszámolására – elállt ettől, amit a tengerentúli héják azóta is megbocsáthatatlan stratégiai hibának tartanak.

A gyakorlat abnormalitására Rand Paul, a minden szempontból fősodron kívüli kentuckyi szenátor is szokta emlékeztetni az amerikai közvéleményt, ő ráadásul nem is ért egyet a háborús politikával, mivel izolacionista nézeteket vall. Nagyon egyszerű a kérdésfeltevése: „Közvetlen fenyegetést jelent-e az adott konfliktus az Egyesült Államokra, valóban hozzájárul-e a beavatkozás a konfliktus lezárásához, vagy csak szítja?”, s végső soron: „Mennyibe kerül ez az amerikai adófizetőknek?” Bár szenátor- és képviselőtársai csak kinevetik, abban igaza van, hogy a fegyveres intervenciók súlyát – számos emberélet lehet a tét – nagyon is félvállról kezeli az amerikai politika, különös tekintettel a haditechnikai fölényre, amit jól jellemez a drónok növekvő alkalmazása és a csapásmérő robotrepülőgépek bevetése, mint ami múlt pénteken is történt.

A kormányzat érvelése márpedig nyilvánvalóan gyenge lábakon áll: ahogy Obama az Iszlám Állam ellen, úgy most Trump is arra a felhatalmazásra támaszkodik, amelyet még George W. Bush kapott 2001-ben, az Al-Kaida terrortámadásai után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.