Levél helyett juhval csábítanák a turistákat

Balladából kölcsönözné az új idegenforgalmi jelképet a bukaresti miniszter. Az ötlet heves tiltakozást váltott ki.

2017. 05. 31. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudják eldönteni a romániai idegenforgalomban tevékenykedő vállalkozók és szakemberek, hogy sírjanak-e, vagy nevessenek az ország turisztikai miniszterének legújabb ötletén. Mircea Dobrénak ugyanis feltett szándéka, hogy lecseréli a romániai turizmus jelképeként hét éve alkalmazott stilizált zöld levelet egy juhra.

A bukaresti balliberális kormány idegenforgalmi minisztere az ágazatban érdekelt vállalkozókkal és befektetőkkel a napokban folytatott informális megbeszélésen rukkolt elő tervével. A tanácskozáson elhangzottakról beszámoló Profit.ro üzleti portál tegnapi cikke szerint Dobre kész tényként tálalta hallgatóságának, hogy megválik a levéltől, és a bárányt igyekszik felépíteni turisztikai brandként. A miniszter nyugat-európai példákra hivatkozott, miszerint a franciák jelképe a kakas, a hollandoké a tehén, a spanyoloké pedig a bika, és szerinte ezekről az állatokról a külföldiek többségének azonnal bevillan a szóban forgó nemzet. A bukaresti tárcavezető az egyik legismertebb román népballada, a Miorita (bárányka) alapján akarja felépíteni az új idegenforgalmi országimázst. A Romániában kötelező házi olvasmánynak számító, az egész román nyelvterületen ismert ballada egyébként azt a történetet dolgozza fel, amint a havasalföldi és az erdélyi (magyar) pásztor összefog, és megöli a moldvai juhászt, akit egyik báránya hiába figyelmeztet a veszedelemre.

Az ágazat képviselői eleinte azt hitték, a miniszter csak viccel a juhos jelképpel. – Erősen kétlem, hogy alkalmas a román turizmus víziójának megjelenítésére ez a szomorú, gyászos hangulatú népballada, amelyben egy juhász rezignáltan várja a halált – állapította meg Nicu Radulescu, a gyógyturizmusban érdekelt munkáltatói szövetség elnöke. Hibának tartja a logó lecserélését az egyik legnagyobb romániai turisztikai vállalatcsoport, az Eurolines tulajdonosa is. Úgy véli, sokkal inkább a jelenlegi „brandet” kellene feltölteni tartalommal.

A legnagyobb német utazási iroda, a TUI romániai képviseletét ellátó Dragos Anastasiu arra hívta fel a figyelmet, hogy a Miorita ballada semmit nem mond a külföldieknek, márpedig egy ország idegenforgalmi népszerűsítését szerinte nem az adott állam polgárai, hanem éppen a külföldiek szemüvegén keresztül kell felépíteni. Mircea Dobre tegnap úgy nyilatkozott, mindössze lehetőségként vetette fel a turisztikai jelkép lecserélését, és Romániának semmi szégyellnivalója nem lenne, ha hatékonyabban használná ki a nemzeti szimbólumaiban és legendáiban – köztük a szóban forgó balladában – rejlő lehetőségeket. Amúgy a hivatalát hat hónapja ellátó miniszternek nem ez az első vitatott lépése, éles bírálatokkal illették a hónap elején hozott döntése miatt is, amellyel elrendelte a romániai turizmust külföldön népszerűsítő valamennyi iroda bezárását.

Egyébként a mostanihoz hasonló botrány övezte Románia jelenlegi turisztikai jelképének hét évvel ezelőtti elfogadását is. A 2010-es sanghaji expón az azóta számos korrupciós botrányban érintett Elena Udrea akkori turisztikai miniszter által meghirdetett arculatváltás keretében mutatták be a kék szárú zöld levélre és a Fedezd fel a Kárpátok kertjét! (Explore the Carpathian garden) szlogenre épülő brandet, amelynek népszerűsítését az EU 74 millió euróval támogatta. A logóról – amelynek kidolgozásáért és magáért a brandért 850 ezer eurót fizettek egy társaságnak – hamar kiderült azonban, hogy plágiumgyanús, mert kísértetiesen hasonlít egy brit szállítási vállalat emblémájára, ráadásul pár száz euróért kapható ilyen bármelyik online grafikai elemeket forgalmazó cégnél. A román idegenforgalmi minisztérium tegnap közölte, a látványelem 2020-ig „érinthetetlen”, ellenkező esetben vissza kell szolgáltatni Brüsszelnek az erre fordított összeget. Megszólalt a témában Traian Basescu volt államfő is: azt mondta, a turisztikai minisztert ötlete alapján egy ökör jelképezi a legtalálóbban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.