Nem tudják eldönteni a romániai idegenforgalomban tevékenykedő vállalkozók és szakemberek, hogy sírjanak-e, vagy nevessenek az ország turisztikai miniszterének legújabb ötletén. Mircea Dobrénak ugyanis feltett szándéka, hogy lecseréli a romániai turizmus jelképeként hét éve alkalmazott stilizált zöld levelet egy juhra.
A bukaresti balliberális kormány idegenforgalmi minisztere az ágazatban érdekelt vállalkozókkal és befektetőkkel a napokban folytatott informális megbeszélésen rukkolt elő tervével. A tanácskozáson elhangzottakról beszámoló Profit.ro üzleti portál tegnapi cikke szerint Dobre kész tényként tálalta hallgatóságának, hogy megválik a levéltől, és a bárányt igyekszik felépíteni turisztikai brandként. A miniszter nyugat-európai példákra hivatkozott, miszerint a franciák jelképe a kakas, a hollandoké a tehén, a spanyoloké pedig a bika, és szerinte ezekről az állatokról a külföldiek többségének azonnal bevillan a szóban forgó nemzet. A bukaresti tárcavezető az egyik legismertebb román népballada, a Miorita (bárányka) alapján akarja felépíteni az új idegenforgalmi országimázst. A Romániában kötelező házi olvasmánynak számító, az egész román nyelvterületen ismert ballada egyébként azt a történetet dolgozza fel, amint a havasalföldi és az erdélyi (magyar) pásztor összefog, és megöli a moldvai juhászt, akit egyik báránya hiába figyelmeztet a veszedelemre.
Az ágazat képviselői eleinte azt hitték, a miniszter csak viccel a juhos jelképpel. – Erősen kétlem, hogy alkalmas a román turizmus víziójának megjelenítésére ez a szomorú, gyászos hangulatú népballada, amelyben egy juhász rezignáltan várja a halált – állapította meg Nicu Radulescu, a gyógyturizmusban érdekelt munkáltatói szövetség elnöke. Hibának tartja a logó lecserélését az egyik legnagyobb romániai turisztikai vállalatcsoport, az Eurolines tulajdonosa is. Úgy véli, sokkal inkább a jelenlegi „brandet” kellene feltölteni tartalommal.
A legnagyobb német utazási iroda, a TUI romániai képviseletét ellátó Dragos Anastasiu arra hívta fel a figyelmet, hogy a Miorita ballada semmit nem mond a külföldieknek, márpedig egy ország idegenforgalmi népszerűsítését szerinte nem az adott állam polgárai, hanem éppen a külföldiek szemüvegén keresztül kell felépíteni. Mircea Dobre tegnap úgy nyilatkozott, mindössze lehetőségként vetette fel a turisztikai jelkép lecserélését, és Romániának semmi szégyellnivalója nem lenne, ha hatékonyabban használná ki a nemzeti szimbólumaiban és legendáiban – köztük a szóban forgó balladában – rejlő lehetőségeket. Amúgy a hivatalát hat hónapja ellátó miniszternek nem ez az első vitatott lépése, éles bírálatokkal illették a hónap elején hozott döntése miatt is, amellyel elrendelte a romániai turizmust külföldön népszerűsítő valamennyi iroda bezárását.
Egyébként a mostanihoz hasonló botrány övezte Románia jelenlegi turisztikai jelképének hét évvel ezelőtti elfogadását is. A 2010-es sanghaji expón az azóta számos korrupciós botrányban érintett Elena Udrea akkori turisztikai miniszter által meghirdetett arculatváltás keretében mutatták be a kék szárú zöld levélre és a Fedezd fel a Kárpátok kertjét! (Explore the Carpathian garden) szlogenre épülő brandet, amelynek népszerűsítését az EU 74 millió euróval támogatta. A logóról – amelynek kidolgozásáért és magáért a brandért 850 ezer eurót fizettek egy társaságnak – hamar kiderült azonban, hogy plágiumgyanús, mert kísértetiesen hasonlít egy brit szállítási vállalat emblémájára, ráadásul pár száz euróért kapható ilyen bármelyik online grafikai elemeket forgalmazó cégnél. A román idegenforgalmi minisztérium tegnap közölte, a látványelem 2020-ig „érinthetetlen”, ellenkező esetben vissza kell szolgáltatni Brüsszelnek az erre fordított összeget. Megszólalt a témában Traian Basescu volt államfő is: azt mondta, a turisztikai minisztert ötlete alapján egy ökör jelképezi a legtalálóbban.