Ősztől elkezdődhet az Európai Unió látványos repedése

Miközben nyugaton már küszöbön áll a teljes gazdasági integrálódás, a lemaradókból külső szemlélők lehetnek.

Kuthi Áron
2017. 05. 05. 13:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

European Onion – tekerhetjük ki az EU nevéből az Uniont a hagyma angol nevével (onion) helyettesítve, utalva a konyhanövény réteges felépítésére. Ahol van központi, védettebb rész és perifériák, éppen mint a most még 28 tagú államközösségben. A két- vagy többsebességes Európáról zajló eszmecsere nemcsak Brüsszelben, hanem a tagállamokban is mindennapossá vált, sőt az EU elődje alapításának 60. évfordulóján, március végén elfogadott zárónyilatkozat is utal a jelenségre. Nem lehet ugyanis másképp értelmezni a fordulatot, miszerint közösen fogunk fellépni, ha kell, különböző sebességgel és mélységben, ám közös irányt tartva.

A helyzet az, hogy a brüsszeli intézményrendszer közleményei bármennyire erőltetik is az egységet, napnál világosabb, hogy léteznek egyenlőbbek az egyenlők között. A tavaly júniusi brexitnépszavazás utáni napokban villámeszmecserére gyűlt össze a hat alapító tagállam, idén márciusban az olasz, a spanyol, a német és a francia vezetők társalogtak Versailles-ban az integráció szorosabbra fűzéséről, megint csak kihagyva a kicsiket.

A legújabban felszínen lévő ötlet az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi biztosától származik, a francia szocialista politikus, Pierre Moscovici 2021-től eurózóna-minisztert javasol. Az illető egyben bizottsági biztos is lenne, és egyebek között az eurózóna külön költségvetéséért is felelne. A tervvel kapcsolatban Gálik Zoltánnak, a Corvinus egyetemi tanárának az volt a megjegyzése, hogy az unió már jó régen, határozottan és távlatokat is vázolva vezette be a fiskális paktumot, a gazdasági kormányzást, tehát az a keretrendszert, amelyhez a tagállamoknak igazodniuk kell, ennek tükrében mindez nem lehet meglepetés. És ebben már olyan lépések is szerepeltek, mint a tagállami befizetések rendszere mellett induló, az eurót használó országokra értendő transzferunió, ahol a cégek tranzakciói után beszedett adók és az Európai Központi Bank adnák a hitelezés alapját. És nem kérdés, hogy inkább ehhez kellene tartozni, mint a perifériához – vélekedett a szakértő.

Egyszóval ez a csúnya szó, a fiskális paktum még szorosabbra fűzi az eurózóna nemzetgazdaságait, annyira, hogy azok szinte összeolvadnak. Itt lassanként már nem arról fog szólni az uniós pénzosztás, hogy ki a nettó befizető és a nettó kedvezményezett, hanem arról, hogy a közös teljesítmény eredményeiből milyen eszközökkel lehet közösen tovább fokozni a zóna gazdasági erejét. A fiskális paktum rendes neve egyébként a Monetáris Unió Stabilitási, Koordinációs és Kormányzati Szerződése. 2012-ben írta alá 25 tagállam Csehország és - minő meglepetés - Nagy-Britannia kivételével, és 2013. január 1-jén lépett életbe. Tehát a cseheken kívül papíron mindenki ide igyekszik. A nem eurózóna-tagokra nyilván nem érvényesek a benne megfogalmazott szabályok, csak onnantól kezdve, hogy valaki zónataggá válna. Ráadásul az egységes valutát használóknál nemcsak pénzügyi-gazdasági, hanem védelmi, oktatási és szociális téren is gyorsul az integráció, idővel összenőnek az ellátórendszerek, valóban kikövezett útja van a föderációnak.

Több sebességes EU mindig is létezett, elég csak az országok egy része közötti szabad mozgást lehetővé tévő Schengen-zónára vagy a 28 közül 19 tagállam által használt euróra gondolni. Ilyen értelemben hamis az az időnkénti feljajdulás, hogy ne legyen több sebességes az unió - vélekedett megkeresésünkre Pogátsa Zoltán.

 A közgazdász szerint a jövőbeli szorosabb együttműködést tekintve olyanba érdemes belemenni, amely népszerű az emberek körében. Persze az euró története is fényesebben indult, és csak később mutatkoztak meg hátrányai. De például el lehetne játszani a gondolattal, hogy rögzítsük a forintot az euró árfolyamához, egyúttal deklarálni, hogy nem lépünk be az egységes valutaövezetbe. A több sebességről, mag- és periféria-Európáról szóló diskurzusokban a szakértő szerint mindig az a lényegi pont, hogy Brüsszel engedélyez vagy tilt a tagországoknak önálló gazdaságpolitikai lépéseket, vagy kizárólagosságot követel magának az a technokrata elit, amely a neoliberális gazdaságpolitikát erőlteti. Mint rámutatott, a magyar kormány az elmúlt hat évben gyakorlatilag szankciók nélkül ment szembe a Brüsszel által jónak tartott gazdaságpolitikai iránnyal. Vagyis látható, hogy Brüsszelnek nincs ráhatása a nemzetállamok gazdaságpolitikai irányvonalára.

A Bruxinfo uniós szakportál főszerkesztője a kérdésről ugyanakkor úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a sebességeket illetően egyelőre mindenkinek más jut az eszébe, mert a fogalmat még nem töltötték meg jelentéssel. Egyelőre ugyanis senki nem jelentette ki konkrétan, hogy a lassú sávban marad, bár a kétszintű unió kialakulása egyre egyértelműbb. Sőt, az uniós szerződések is lehetővé tesznek bizonyos célú csoportosulást, megerősített együttműködéseket azzal, hogy azokhoz bárki bármikor csatlakozhat. Gyévai Zoltán szerint a kérdés felszínre kerülése csak azt jelzi, itt az ideje megoldást találni a közösség továbbhaladására, mert a 27 tagállam (már nem ide értve Nagy-Britanniát) már nagyon nehezen tud újabb és mindenki által elfogadható integrációs témákat megfogalmazni.

Hazánk mindeddig nem foglalt állást egyértelműen a gyorsítósáv és a lassú sáv mellett sem, tekintve, hogy nehéz, vagy éppenséggel lehetetlen eldönteni, melyik verzióval járnánk jobban. Feledy Botond uniós szakértő erre röviden úgy reagált a Magyar Nemzetnek, hogy Magyarország érdeke egy olyan működő európai integráció, amely a világ régióinak versenyében újra helyt tud állni.

 Hogy ehhez hány szintre, sebességre lesz szükség, még eldől, ez a szám azonban alighanem kettőnél is jóval több lesz. Viszont a német gazdasági kapcsolódásunk és a közép-európai geopolitikai valóság miatt is érdemes Berlinnel egy integrációs körbe törekedni.

No de felmerül egy nagyon triviális kérdés. Ha a fejlődés zálogaként emlegetik a gyorsítósávot vagy mag-Európát, kinek lenne érdeke ezen kívül maradnia? Feledy Botondnak erre az a válasza, hogy itt két politikai szemlélet ütközik. Orbán Viktor és az uniós vezetők közül többen szuverenista megközelítésben válaszolják meg ezt a dilemmát, vagyis szerintük csak erős tagállamok erősíthetik meg az uniót. Mások pedig épp az erős integrációt látják az erős tagallamisag feltételének. Ez alapvető különbség.

Ám a sebességváltó felé jelenleg senki nem kapdos, még kivárás van, egészen az őszi német választásokig. Ha azonban a hétvégén a franciáknál Emmanuel Macron, szeptemberben a németeknél pedig Angela Merkel lesz a befutó, mindenképpen felpörög a második sebesség. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.