Ambiciózus célt tűzött ki a jegybank által létrehozott tudományos agytröszt, a Pallas Athéné Geopolitikai Alapítvány (PAGEO). A szervezet tegnap tartott fórumán kiderült, a jövő legjobb regionális kutatóközpontjaként Ázsia és Európa között építene hidat, élen járva a Peking által meghirdetett Egy Övezet, Egy Út kezdeményezés (újabban Belt and Road Initiative, BRI) megvalósításának. Csizmadia Norbert, a Magyar Nemzeti Bank korábbi stratégiai igazgatója, az alapítvány kuratóriumának jelenlegi elnöke hozzátette: a pekingi terv ígéret arra, hogy Eurázsia visszaszerezze történelmi, vezető geopolitikai szerepét a világban.
A megnyitón elhangzott optimista víziók ellenére a párbeszédet a Budapest–Belgrád-vasútvonal körül egyre sokasodó aggályok uralták. A kontinens országait szorosabb gazdasági együttműködésre ösztönző pekingi BRI nagyrészt új infrastrukturális úthálózatra építene, ebben az uniós piacot célzó vasút központi szerepet kap. Azonban, mint azt lapunk is megírta:
a beruházás Brüsszel részéről ellenállásba ütközött, s a hozzá felvett kínai hitelről, illetve a megvalósítás körülményeiről eddig napvilágot látott információk szerint megtérülése nemzetgazdasági szempontból koránt sem garantált.
A magyar közvéleményhez hasonlóan, Szerbiában is aggályok kísérik a beruházást. A PAGEO eseményén előadást tartott Dragana Mitrovic, a Belgrád Egyetem professzora, aki elmondta, Pekingnek hitel helyett beruházásokkal kellene megerősítenie a kelet-közép-európai régiót. Kínai léptékkel mérve ugyanis térségünk gazdasága nagyon gyenge, s bár a piac megerősítése Kínának is érdekében állna, Peking látszólag nem kockáztat. – Mikor a szerb kormány felvetette, hogy a kínai helyett más hitelkonstrukciót venne igénybe, Peking azt válaszolta: rendben van, de akkor hogyan tudják garantálni, hogy számunkra megtérül a beruházás? – osztotta meg értesülését a szerb professzor. Lapunk kérdésére Mitrovic hozzátette, az IMF, a Világbank is nyitott lett volna a beruházás finanszírozására.
A szerb kormány azonban elkötelezett, hogy a beruházást kínai háttérrel vigye végbe. Annak ellenére, hogy az Európai Unió igyekezett nyomást gyakorolni Belgrádra a vasút megépítése ellen, a professzor szerint elsősorban német gazdasági nyomásra. Mégis megszületett Kínával a támogatásról és a kivitelezésről szóló megállapodás. Ennek értelmében Kína 2,5 százalékos hitelből finanszírozza a szerbiai szakasz 85 százalékát, a maradék 15 százalékot a szerb kormány állja. Ami pedig a kivitelezést illeti, a munkálatok felét látja el a kínai fél, amiben mérnöki, tervezési munkálatok és a konkrét kivitelezés is beletartozik. Vagyis ha megvalósítása elkezdődik, kínai munkások is fognak a szerb szakaszon dolgozni. Mitrovic szerint