Víziók helyett aggályok a Kína-konferencián

Mindenki a Budapest–Belgrád-vasútvonalra volt kíváncsi a jegybank konferenciáján. Sajnos a vegyesvállalat szóvivője a kérdéseket nem várta meg.

Buzna Viktor
2017. 05. 23. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ambiciózus célt tűzött ki a jegybank által létrehozott tudományos agytröszt, a Pallas Athéné Geopolitikai Alapítvány (PAGEO). A szervezet tegnap tartott fórumán kiderült, a jövő legjobb regionális kutatóközpontjaként Ázsia és Európa között építene hidat, élen járva a Peking által meghirdetett Egy Övezet, Egy Út kezdeményezés (újabban Belt and Road Initiative, BRI) megvalósításának. Csizmadia Norbert, a Magyar Nemzeti Bank korábbi stratégiai igazgatója, az alapítvány kuratóriumának jelenlegi elnöke hozzátette: a pekingi terv ígéret arra, hogy Eurázsia visszaszerezze történelmi, vezető geopolitikai szerepét a világban.

A megnyitón elhangzott optimista víziók ellenére a párbeszédet a Budapest–Belgrád-vasútvonal körül egyre sokasodó aggályok uralták. A kontinens országait szorosabb gazdasági együttműködésre ösztönző pekingi BRI nagyrészt új infrastrukturális úthálózatra építene, ebben az uniós piacot célzó vasút központi szerepet kap. Azonban, mint azt lapunk is megírta:

a beruházás Brüsszel részéről ellenállásba ütközött, s a hozzá felvett kínai hitelről, illetve a megvalósítás körülményeiről eddig napvilágot látott információk szerint megtérülése nemzetgazdasági szempontból koránt sem garantált.

A magyar közvéleményhez hasonlóan, Szerbiában is aggályok kísérik a beruházást. A PAGEO eseményén előadást tartott Dragana Mitrovic, a Belgrád Egyetem professzora, aki elmondta, Pekingnek hitel helyett beruházásokkal kellene megerősítenie a kelet-közép-európai régiót. Kínai léptékkel mérve ugyanis térségünk gazdasága nagyon gyenge, s bár a piac megerősítése Kínának is érdekében állna, Peking látszólag nem kockáztat. – Mikor a szerb kormány felvetette, hogy a kínai helyett más hitelkonstrukciót venne igénybe, Peking azt válaszolta: rendben van, de akkor hogyan tudják garantálni, hogy számunkra megtérül a beruházás? – osztotta meg értesülését a szerb professzor. Lapunk kérdésére Mitrovic hozzátette, az IMF, a Világbank is nyitott lett volna a beruházás finanszírozására.

A szerb kormány azonban elkötelezett, hogy a beruházást kínai háttérrel vigye végbe. Annak ellenére, hogy az Európai Unió igyekezett nyomást gyakorolni Belgrádra a vasút megépítése ellen, a professzor szerint elsősorban német gazdasági nyomásra. Mégis megszületett Kínával a támogatásról és a kivitelezésről szóló megállapodás. Ennek értelmében Kína 2,5 százalékos hitelből finanszírozza a szerbiai szakasz 85 százalékát, a maradék 15 százalékot a szerb kormány állja. Ami pedig a kivitelezést illeti, a munkálatok felét látja el a kínai fél, amiben mérnöki, tervezési munkálatok és a konkrét kivitelezés is beletartozik. Vagyis ha megvalósítása elkezdődik, kínai munkások is fognak a szerb szakaszon dolgozni. Mitrovic szerint

a szerb cégek elsősorban a kisebb jelentőségű beszállítók szintjén járulnak majd hozzá a beruházáshoz.

A professzor leszögezte: a vasúti fejlesztés stratégiai szempontból Szerbia érdeke, a beruházás átláthatatlansága és a korrupt szerb politikai elit együttállása aggályokat kelt.

– A kínai mondás úgy tartja: ha gazdag akarsz lenni, elsősorban építsd meg az utat – mondta lapunknak Li Csen, az Európai Egy Övezet Egy Út Együttműködési és Fejlesztési Egyesület (EUOBOR) elnöke. A tegnapi esemény társszervezője szerint szűk látókörű gondolkodásra vall az a magyar sajtóban korábban megjelent kalkuláció, miszerint 2400 év kell a beruházás megtérülésének. – Nincs olyan vasút, amely csak egy irányba halad – mondta, majd hozzátette: a Budapest–Belgrád-vasútvonal sem kizárólag a kínai áruk szállítására szolgál. Li Csen hangsúlyozta, a vasútvonal mellé logisztikai beruházások is társulnának. Elmondta,

kínai szállítmányozási cégek már jelen vannak Magyarországon és figyelik a vasút menti lehetőségeket. – Budapest XXIII. kerülete válhat a legesélyesebben egy logisztikai központ helyszínéül – tette hozzá.

Hogy Magyarország is a szerbeknél meghatározott, 2,5 százalékos kamatozású hitelből fizeti majd a becslések szerint akár 8-900 milliárd forintos beruházást, egyelőre nem biztos. A finanszírozással kapcsolatban Li Csen elmondta: a kamatlábról még folyhatnak tárgyalások a magyar és a kínai kormány között. Kínai munkások ugyanakkor valószínűleg a magyar szakaszon is dolgozni fognak. A kivitelezést célzó kérdésünkre Li Csen elmondta: a beruházás megvalósításáról készült szerződés megengedi, hogy a Budapest–Belgrád-vasútvonal projekt tervezője és kivitelezője EU-n kívüli legyen. – A konkrét forma természetesen a pályázatok eredményeitől függ – tette hozzá az EUOBOR elnöke. Szerinte a mérnöki munkát végzi majd a kínai fél, míg az építkezésen dolgozó szakemberek többsége magyar lesz. – Az építéshez szükséges anyagok nagy részét Európából szállítják majd – mondta Li Csen.

Hogy pontosabb képet kapjunk arról, miként zajlik a ködös beruházás kivitelezése, még pár évet biztosan várnunk kell.

Az eredeti tervek szerint 2017-re ígért beruházás ugyanis négy vagy akár öt évet is csúszhat.

Li Csen elmondta, a Kínai-Magyar Vasút Nonprofit Zrt. idén kezdi kiírni a pályázatokat, a tendereztetés pedig egy évig tart majd. Ezután indul majd el a tervezési és engedélyeztetési folyamat, mely további két évet vesz majd igénybe. A konkrét kivitelezés pedig akár három évig is eltarthat.

A szerb és a kínai fél mellett szerettünk volna teret adni a magyar álláspontnak is, sajnos azonban erre nem volt mód. Bár a beruházásért felelős Kína-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. szóvivője, Szabó Anett jelen volt a tegnapi eseményen, beszédében nem tért ki a finanszírozás és megvalósítás részleteire. Elmondta, a beruházás 85 százalékát fedezi a kínai hitel. Reagált az Európai Bizottság lapunk által tavaly feltárt kötelezettségszegési eljárására is, a szóvivő leszögezte, a beruházás teljesen megfelel az Európai Unió jogszabályainak. A beruházás gazdasági és politikai stabilitásáról mindenesetre árulkodik, hogy az esemény hallgatósága a szóvivőnek nem tehetett fel kérdéseket.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.