Korrupciót gyanít az Európai Unió

Az unió május 26-án elkezdte a kötelezettségszegési eljárás első, úgynevezett pilot fázisát.

Buzna Viktor
2016. 09. 15. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brüsszel nyomására tárgyal Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséről, miután az Európai Bizottság elindította a beruházást blokkoló kötelezettségszegési eljárás előkészületeit – derül ki a lapunk birtokába került dokumentumokból. Szijjártó a múlt héten Belgrádban találkozott a szerb és kínai partnerekkel közel egy évvel azután, hogy tavaly novemberben Szucsouban aláírták az 550 milliárd forintra becsült beruházást körvonalazó kormányközi egyezményt. A hangzatos nyilatkozatokkal kísért szucsoui találkozót ugyanis ez idáig nem követték tettek. A csendet egy márciusi kormányinfón először Lázár János törte meg, akkor a Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette: Brüsszel jogi kifogásokat fogalmazott meg a beruházással kapcsolatban, ami ezért bizonytalan ideig nem valósulhat meg.

A részletekről eddig semmi nem szivárgott ki, lapunk azonban megszerezte a magyar kormány és a bizottság közötti kommunikációról készült, nem nyilvános jelentést. Ebből pedig kiderül: Brüsszel korrupciót sejt a vasúti beruházás mögött. A gyanúra a tendereztetés hiánya ad okot, illetve az, hogy nem tisztázott, milyen szerepe van a MÁV-nak a kivitelezést vállaló konzorciumban. Az unió ezért május 26-án elkezdte a kötelezettségszegési eljárás első, úgynevezett pilot fázisát. Ebben a fázisban a felek megpróbálják tárgyalások alapján tisztázni a felvetődött kérdéseket. Ha ez nem sikerül, akkor Brüsszel elindítja a tényleges kötelezettségszegési eljárást.

A bizottság álláspontja szerint a projekt kivitelezését a kormányközi egyezményben közvetlenül ítélték oda a fővállalkozónak – írja a jelentés. A szucsoui megállapodás ugyanis a MÁV Zrt., valamint kínai vasúttársaságok, a China Railway International Corporation Ltd. és a China Railway International Group által létrehozott vegyesvállalatot nevezi meg a beruházás fővállalkozójának, ami Brüsszel szerint versenyjogi szabályokat sért.

A bizottság felvetette a közös kereskedelempolitikáról, és az e területen lévő kizárólagos uniós hatáskörről szóló EUMSZ-rendelkezéseknek való megfelelés kérdését is.

A pilot eljárás elindítása után augusztusban Budapest válaszlevelet küldött a bizottságnak. Ebben a kormány az egyezményre hivatkozva leszögezi, hogy a beruházást nem ítélték oda a fővállalkozóként nevezett vegyes vállalatnak, a megállapodás szerint ugyanis a fővállalkozó és részvényesei nem vehetnek részt közvetlenül a beruházás megvalósításában. Ugyanakkor arra is hivatkoznak, hogy a kormányközi megállapodás nem tartozik a közös kereskedelempolitika hatálya alá, ezért az a magyar álláspont, hogy nem lehet ellentétes az arra vonatkozó EUMSZ-rendelkezésekkel sem – Budapest úgy látja tehát, az ügyhöz Brüsszelnek nincs köze.

Postafordultával érkezett a válasz az uniótól, de már újabb dolgokat kifogásoltak. A vegyes vállalat szerkezetét illetően megjegyzik, a szervezetben nem egyértelmű a MÁV Zrt. pozíciója. A kormányközi megállapodásban az szerepelt, hogy a magyar vasúttársaságnak 15 százalékos részesedése van a fővállalkozói társaságban, a fennmaradt tulajdont pedig a kínai fél birtokolja. Brüsszel szerint azonban nem egyértelmű, ki a szerződő fél megrendelői oldalról, s pontosan milyen a MÁV Zrt. és a szervezet viszonya. Ezzel kapcsolatban megkeresésünkre a magyar vasúttársaság közölte: a MÁV és a vegyes vállalat közötti kapcsolat kidolgozása jelenleg is egyeztetés alatt áll.

Mindez vélhetően összefügg azzal, hogy augusztus végén, vagyis nem sokkal Szijjártó múlt heti belgrádi útja előtt a bizottság egy sor javaslatot fogalmazott meg a magyar kormány számára. Többek között kérte egy kiegészítő jegyzőkönyv elfogadását, amely egyértelművé tenné, hogy a vegyes vállalat a MÁV Zrt. képviseletében jár el és a magyar vasúttársaság lesz a fő szerződő fél. Brüsszel arra is figyelmeztette a magyar kormányt, hogy a beszerzési eljárás a szucsoui egyezmény szövegezése szerint nem átlátható.

A májusban indult pilot eljárástól függetlenül ugyan, de szintén fennakadhat az uniós bürokrácián az a magyar elképzelés is, hogy a vasútfejlesztést 85 százalékos kínai hitel felvételével valósítsák meg. Tavaly novemberben erről is született elvi megegyezés a két állam között; ez rögzíti azt, hogy a törlesztés futamideje 20 év, a kamatról azonban nem született megállapodás. Brüsszeli forrásaink arra hívták fel a figyelmet, hogy a hitel felvétele – egyéb költségcsökkentés híján – ellentétes lehet a 2016–2020-ra vonatkozó konvergenciaprogrammal, ami rögzíti az államadósság csökkentését, mégpedig a mostani GDP-arányos 75 százalék körüli szintről 65 százalék alá. A lépés ráadásul hazai alkotmányos aggályokat is felvet, hiszen a 2012 januárjától hatályos alaptörvény szintén rögzíti, csökkenteni kell az államadósság mértékét mindaddig, amíg az a teljes hazai össztermék felét meghaladja.

A kételyeket erősíti, hogy a kormány nem hajlandó érdemi részleteket közölni arról, mekkora áruforgalommal számolnak, és mennyi idő alatt térülne meg a beruházás. Pedig már tavaly – információink szerint alig egy hónap alatt – elkészült a Főmterv Zrt. megvalósíthatósági tanulmánya 527 millió forintért, amely részletes becsléseket tartalmaz az építkezéssel, a szükséges kisajátítással, valamint a személy- és áruforgalommal kapcsolatban. Ennek részleteiről a beruházás lebonyolításáért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál érdeklődtünk, amely az információszabadságról szóló törvényre hivatkozva zárkózott el a válaszadástól. A tárca azt közölte, a készített háttéranyag mint a döntéseket megalapozó dokumentum 10 évig nem nyilvános. Magyarán – az NFM jogértelmezése szerint – legkorábban 2025-ben tudhatjuk meg, hogy a kormány milyen megtérüléssel számol, amikor az adófizetők terhére jelen állás szerint 467,5 milliárd forinttal növelné az állam adósságát. A tárca válaszát illetően megkerestük a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot, ahonnan később várható állásfoglalás.

A Budapest–Belgrád vasúti beruházást övező döntés-előkészítési és diplomáciai légkört jellemzi, hogy névvel senki nem vállalt érdemi nyilatkozatot. Hazai külügyes informátoraink úgy tájékoztattak, a kormány igyekszik Brüsszel kedvében járni, a feltételek teljesítése esetén ugyanis német és lengyel segítséget kapunk a kötelezettségszegési eljárás megállítására. Brüsszelben egyébiránt sokan Kína gazdasági és politikai térnyerésétől tartanak az unió keleti féltekéjén.

A logisztikai iparágat ismerő forrásaink egyöntetű véleménye, hogy egyhamar nem fog megtérülni a beruházás. Mint egyikük kifejtette, a nagyon nagy forgalmat bonyolító belső európai vasúti korridorok fejlesztéséhez – ilyen például a Budapest–Bécs-vasútvonal is – 85 százalékos támogatást ad az unió, magyarán a tagállamoknak jelentős áruforgalom esetén is csak olyan mértékű szubvenció mellett éri meg a kötött pályások fejlesztése, mint amekkora kölcsönt épp felvenni készülünk. – Kína egy új „selyemútban” érdekelt. A kérdés csak az, a magyar kormány miért partner abban, hogy a kínaiak csak mint kivitelezők vegyenek részt a vasúti fejlesztésben, míg a finanszírozás teljes egészében az adófizetőkre hárul – mondta lapunknak neve említésének mellőzését kérő kormányközeli forrásunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.