Az amerikai magyar iskolák oktatásáról tanácskoztak

Az amerikai magyar iskolák oktatással foglalkozó találkozóján vett részt New Yorkban Szilágyi Péter, a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkára.

MTI
2017. 06. 11. 20:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A találkozót az Egyesült Államokban működő magyar iskolák évente rendezik meg tapasztalatcsere és továbbképzés céljából, amerikai és Magyarországról érkezett előadók közreműködésével.

A New York-i főkonzulátuson rendezett idei találkozón – mint Szilágyi Péter helyettes államtitkár elmondta – nyolc szövetségi állam tizenöt magyar iskolájának képviselői vettek részt, az Egyesült Államok nyugati és keleti partvidékéről egyaránt. Az idei tanácskozás központi témája a családközpontú iskola volt.

Csabai Sarolta, a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem oktatója Családi kör régen és ma címmel tartott nyitó előadást, majd a résztvevők több munkacsoportban vitatták meg tapasztalataikat és fogalmazták meg a jövőre vonatkozó igényeiket. Szó esett a kétnyelvűségről logopédus szemmel, a szülők és a tanárok sikeres együttműködésének feltételeiről a hétvégi és nyári magyar iskolákban, az olvasóvá nevelés problémáiról, az interaktív mesekönyvek szerepéről az amerikai magyar gyermekek nyelvtudásának fejlesztésében. Beszámoltak tapasztalataikról a külföldi magyar cserkészet vezetői, és tartottak szülői fórumot is.

Szilágyi Péter elmondta: a nemzetpolitikai államtitkárság kifejezett célja a külföldi magyar iskolák megerősítése, s ennek érdekében még márciusban kérdőíveket küldtek a szerte a világban működő, összesen 212 magyar iskolának. A Miniszterelnökség azt tudakolta tőlük: kik oktatnak, a tanárok milyen képzettségűek, milyen tananyagból oktatnak és milyen gyakoriak a foglalkozások, valamint a jövőben milyen segítségre lenne szükségük.

„Az Egyesült Államokban 33 magyar iskola működik, s a kérdőívekre adott válaszokból kiderült, hogy vannak olyan iskolák is, ahol képzett, amerikai diplomával is rendelkező tanárok dolgoznak” – mondta Szilágyi Péter. Kiemelte a massachusettsi Bostonban működő, Boscola nevű magyar iskolát és a floridai Fort Lauderdale-i magyar iskolát mint a két legkiválóbb amerikai magyar intézményt.

A helyettes államtitkár arról is tájékoztatott, hogy a legtöbben terembérléshez, oktatási eszközök vásárlásához és szakmai továbbképzési lehetőségekhez kértek támogatást a budapesti kormánytól. „A munka elején vagyunk, és a tanácskozás résztvevőinek bejelentettem, hogy pályázati rendszert dolgozunk ki a támogatások elosztására” – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Hozzátette: egyre nagyobb az igény a hétvégi magyar iskolákra.

Szilágyi Péter vasárnap délután látogatást tett Kossuth Lajos testvére, Kossuth Zsuzsanna sírjánál, a New York-i Ötödik sugárúton lévő Első Presbiteriánus Templomban, majd a Greenwood temetőben, Kossuth Emília síremlékénél.

Az éppen kétszáz évvel ezelőtt született Kossuth Zsuzsanna az 1848–49-es magyar forradalom és szabadságharc bukása után először Európába, majd onnan az Egyesült Államokba menekült, és a presbiteriánus templom kertjében, jeltelen sírban temették el. Kumin Ferenc magyar főkonzul megbeszélést kezdeményezett a templom vezetőivel egy emlékmű felállításáról Kossuth Zsuzsanna születésének kétszázadik évfordulója alkalmából, s a templom elöljárói éppen a napokban fejezték ki egyetértésüket a kezdeményezéssel. Pár héttel ezelőtt egyébként Sárbogárdon – ahol Kossuth Zsuzsanna 1848 előtt élt – avattak emlékparkot és szobrot Kossuth Lajos testvérének a tiszteletére.

Kossuth Emília greenwoodi síremlékét szintén a New York-i főkonzulátus hozatta rendbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.