Nem szállhatnak fel a magyar Gripenek

Leállították a vadászgépek repülését, miután ma veszélyes – de szerencsés végkimenetelű – eseményre került sor Kecskeméten.

Zord Gábor László
2017. 06. 23. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015 júniusában felszállás után „félúton” beragadt a 30-as oldalszámú magyar Gripen futóműve. Se behúzni, se újra kiengedni nem lehetett. Miután kifogyasztotta üzemanyagát, a gép pilótája hasra szállt a géppel, megóvva a pusztulástól a többmilliárdos technikát. Kádár Sándor őrnagynak azonban végül mégiscsak katapultálnia kellett a betonon csúszó gépből, mivel úgy tűnt, a pályáról lesodródva átvágódhat. Sanyának – ahogy a kecskeméti közösségben ismerik a pilótát – azonban nem volt szerencséje: a svéd vadászgép északír gyártmányú katapultülése gyártási hibás volt. Miután kilőtte a gépből, nem vált le előírásszerűen a pilótáról, így az az üléstől terhelten, sokkal nagyobb sebességgel ért földet. Gerince súlyosan megsérült, és a hosszas gyógyulási és pihenési idő után kiderült, többé nem ülhet katonai gép kormánya mögé. Nemrég köttetett meg közte és a Honvédelmi Minisztérium között az az életjáradékhoz hasonlatos, jövedelemkiegészítésről szóló megállapodás, mellyel kompenzálják hősies tettéért a már korábban kitüntetett pilótát. A 30-as oldalszámú Gripent szétszedték, és sérüléseit Svédországban kijavították, mint megírtuk, tavaly év végén került vissza Kecskemétre, hogy folytathassa szolgálatát a magyar légtérvédelemben.

Már úgy tűnhetett, hogy az eset lassanként a múlt jótékony homályába vész. Ma azonban megelevenedtek a két évvel ezelőtti események Kecskeméten. Úgy tudjuk, az egyik Gripen és pilótája nagyon hasonló vészhelyzetbe került, mint 2015-ben a 30-as és Sanya. A futómű ki- vagy behúzás közben elakadt valamiben, vagy valamilyen más meghibásodás történt, ami újabb balesettel fenyegetett. A szerencse azonban ma a kecskemétiekkel volt: egy alkatrész, vélhetően a futóművet behúzott állapotában fedő úgynevezett áramvonalazó lemez engedett, így mégiscsak sikerült biztonságban leszállni a Gripennel.

Azonban az ilyen dolgok a repülés világában nem intézhetőek el vállrándítással. Elővigyázatosságból a teljes 14 gépes flottát leállították a vizsgálat lefolytatásáig, amíg a hatóságok és a gyártó bevonásával nem találnak magyarázatot, illetve megnyugtató ellenlépéseket nem foganatosítanak a repülésbiztonsági kockázat felszámolására.

Mint a 2015-ös baleset idején a Magyar Nemzetben megírtuk, a kecskeméti bázis egyik vezető műszakija egy korábbi repülésbiztonsági konferencián figyelmeztetett, hogy a helyi beton leszállópálya egyenetlenségei miatt az átlagosnál több a futóműrendszer-meghibásodás a magyar Gripeneken. A megoldás aszfalt burkolat lenne, de az elmúlt két évben ezt nem sikerült megoldani. Talán most, hogy a repülőtér kettős (a katonai mellett civil) hasznosításra való alkalmassá tétele napirenden van, készülnek elő a munkálatokkal, talán orvosolják ezt a veszélyes hiányosságot is.

A HM még nem adott ki közleményt az ügyben, a sajtóügyeletes megkeresésünkre látszólag nem is tudott róla, hogy történt valami rendkívüli. Mindazonáltal közvetett megerősítéssel szolgál, hogy a sajtót ma délután jövő hét keddjére meghívták egy éjszakai repülés fotózására, ám a küldést követően röviddel már törölték is az invitációt, indokkal nem szolgálva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.