Rengeteget utazik Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a keleti és déli nyitás célországaiba – derül ki a minisztérium lapunkhoz elküldött összesítéséből. A dokumentum június 1-jével bezárólag veszi számba a tárcavezető útjait; hozzátehetjük, hogy a miniszter épp a hetekben látogatott ismét több közép-ázsiai országba, most is éppen Moszkvában van. Megéri-e a sok elkoptatott kilométer? Úgy tűnik, a magyar áruk versenyképtelensége, valamint a külgazdaság szolgálatába állított intézményrendszer hiányosságai miatt a magyarországi termékek számára finoman szólva sem sikerült a betörés a feltörekvő piacokra
Önmagában nem is kell csodálkozni a célországokon; hasonló utakat régiónkból gyakorlatilag minden külügyminiszter végigjárt már. A kérdés inkább az, hogy a minisztériumi szinten a hagyományos diplomácia kárára mindinkább teret nyerő külgazdasági szempontok mennyire érvényesülnek. Egyszerűbben fogalmazva: sikerül-e valamit eladni? Nos, az eredmények felemásak.
Kezdjük a legnagyobb és örök reménységgel, amelynek kegyeiért a világ sorban áll: Kínával. Ami a számokat illeti, az országba irányuló magyar export nagyot növekedett, a 2014-es 494 milliárd forintról 2016-ra 631 milliárdra. – Nemzetgazdasági szinten nem jelent sok bevételt, de a magyar mezőgazdasági cégek Kína irányába való kivitele jelentősen nőtt – beszélt a pozitívumokról Matura Tamás Kína-szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója. – Csakhogy, bár a kivitelünk több lett – tette hozzá –, az export nagyjából 90 százalékát továbbra is a Magyarországon lévő multicégek állítják elő. Így munkahelyeket teremtenek Magyarországon, ami jó, ugyanakkor egy külföldi cég, kissé sarkítva, bármikor dönthet úgy, hogy távozik. Emellett gond, hogy rengeteg vállalat mindössze összeszerelő-üzemet működtet Magyarországon, vagyis az előállítási folyamat magasabb hozzáadott értékű részeit, mint például a kutatás-fejlesztés, nem itt végzik. Magyarországon éppen ezért jórészt kisebb jövedelemmel járó munkahelyeket tartanak fenn.