Komolytalanok a kormány víziói, hogy start-up központ leszünk

Hiába öntenek temérdek pénzt az innovációba, az EU és a V4-országok átlagától is messze elmaradunk.

Buzna Viktor
2017. 07. 12. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben egyre kiélezettebb versenyben feszülnek egymásnak a tudásalapú gazdaságok, Magyarország fokozatosan leszakad az Európai Unió innovációs teljesítményátlagától. A napokban jelent meg az Európai Bizottság 2017-es innovációs eredménytáblája, az évente közölt jelentés szerint hazánk mind globális, mind térségi kitekintésben a kutatás-fejlesztés sereghajtójává válik. Az elemzés az EU-országok innovációs teljesítményét is összehasonlítja.

A bizottság 27 mutató alapján határozta meg a tagállamok innovációs képességét, módszertanul az elmúlt hat évben a humánerőforrás-gazdálkodás fejlődésére, az innovációbarát környezet kialakulására, illetve a kutatás-fejlesztés és az üzleti szféra működését ösztönző vagy éppen gátló körülmények változásaira fókuszáltak. Az adatokból kiderül, a 28 uniós tagállamból Magyarország hátulról a hatodik helyen áll. Utánunk Lettország, Lengyelország, Horvátország, Bulgária és Románia következik, ezzel az eredménnyel hazánk a bizottság szerint a „mérsékelten innovatív” kategóriába került.

A dokumentum Magyarországról készült különjelentése megmagyarázza a gyászos eredményt. 2010 és 2016 között innovációs teljesítményünk az uniós átlaghoz képest 3,5 százalékkal csökkent, a 27 különböző mutató közül tizenötben értünk el a hat évvel ezelőttinél rosszabb eredményt. Jelentősen, 10 százalékkal csökkent például a kis- és középvállalkozások innovációs teljesítménye, s a bizottság komoly problémának látja, hogy a kkv-szektor nincs kapcsolatban más magán- és állami gazdasági szereplőkkel. A dokumentum arra is felhívja a figyelmet, hogy a magyar kutatók lassan kiszorulnak a nemzetközi tudományos vérkeringésből. Erre utal, hogy tudományos publikációink nemzetközi idézettsége mintegy 10,5 százalékkal csökkent az elmúlt hat évben. A magyar innovációnak ráadásul a piaca is egyre zsugorodik. A jelentés szerint míg 2010-ben az uniós átlag felett voltak eladható start-up termékeink, ez közel 40 százalékkal zuhant, így az uniós átlagot ma már meg sem közelítjük.

Pedig ahogyan az a dokumentumból kiderül, 2010 és 2016 között a világban látványos átrendeződés volt tapasztalható. Ázsia előretört, Kína innovációs teljesítménye fejlődik a leggyorsabban, miközben Dél-Korea és Japán a világgazdaság leginnovatívabb szereplőinek számítanak. Az EU a jövőben lassú növekedéssel számol, beérve ezzel a visszaeső Kanadát és az Egyesült Államokat.

A hanyatló hazai kutatás-fejlesztést tekintve nehéz komolyan venni a kormány hangzatos vízióit, melyek Magyarországot Európa „start-up központjaként”, a V4-eket pedig az EU gazdasági motorjaként láttatják. Orbán Viktor kormányfő márciusban, a közép- és kelet-európai innovátorok varsói kongresszusán a V4-ek vezetőivel közösen is kiállt a tudásalapú gazdaság fontossága mellett. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is a visegrádi kooperációval hozta összefüggésbe a magyar innováció fellendülését. Márciusban szintén arról beszélt, hogy Magyarország Európában innovációs központtá kíván válni.

Egyelőre azonban hazánkhoz hasonlóan valamennyi V4-tagállam a mérsékelten innovatív kategóriába tartozik, miközben az EU fő innovátorai a skandináv államok, illetve Hollandia, az Egyesült Királyság és Németország. De akkor sincs okunk bizakodásra, ha a visegrádi együttműködésből indulunk ki, Magyarország pozíciója a regionális közösségen belül sem erős. Bár Csehország innovációs teljesítménye szintén 3,5 százalékkal esett vissza, Prága a dokumentum szerint regionális innovációs központnak számít. S meglepő, de a térség másik innovációs központja a bizottság szerint nem Budapest, hanem Pozsony. Szlovákia komolyan veszi a kutatás-fejlesztést, a bizottság dokumentuma szerint hat év alatt 8 százalékot lépett előre.

Lapunk több, a területen dolgozó kormányzati forrást megkeresett, valamennyien a Pálinkás József által vezetett Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) felelősségét hangsúlyozták. – A 2015-ben létrehozott NKFIH több mint 500 milliárd forintot osztott ki – hívta fel rá figyelmünket egyik forrásunk. Hozzátette, az elhibázott támogatási programok nem motiválták a kutatói közeget és a piacot sem. Ez vezetett oda, hogy mind a tudományos publikációk idézettsége, mind az eladási mutatók csökkentek az elmúlt hat évben. – Mindezt úgy, hogy a kutatási témapályázatok összege 50 százalékkal nőtt; írtak ki láthatósági pályázatot a legjobban publikálóknak; az egyetemek tízmilliárdokat nyertek kiválósági központokra; lett Nemzeti agykutatási program tízmilliárd forintért, és Lendület program. Mindez nem javított, hanem rontott a helyzeten – mondta egy kormányzati forrásunk.

Lapunk megkereste az NKFIH-t is. Válaszukban elmondták, az innovációs rangsor minden évben változtat módszertanán, ami befolyásolja az eredményt. Felhívták rá figyelmünket, hogy több mutató is jelentős növekedést jelez, például a nemzetközi tudományos közös publikációk száma közel 50 százalékkal nőtt. Szerintük a bizottság által közölt adatok éppen azt erősítik meg, hogy a 2020-ig rendelkezésre álló 1200 milliárd forintos forrás felhasználása elengedhetetlen ahhoz, hogy ezek a pénzek a hazai kutatóhelyek és innovatív vállalkozások versenyképességének célzott javítását szolgálják. Igaz, ezzel csak annyit állítottak, hogy ezt a pénzt el kell költeni ahhoz, hogy hasznosuljon – ami evidencia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.