Van egy hely Japánban, ahol Magyarország említése zavarba ejtő lelkesedést vált ki az emberekből. A Kjúsú szigetének délnyugati csücskében elterülő Szaga prefektúrában a kormányzó éppúgy, mint az utca embere, legalább egy, de inkább két fogalomra asszociál hazánk neve hallatán. A „herendi” és az „onszen”, vagyis a gyógyfürdő okkal jut eszébe a lokálpatrióta helyieknek: Szaga ugyanis termálvizes fürdőiről, illetve kerámiáiról híres.
Azonban nem csak büszkeségből fordít nagy gondot a politikai vezetés a turizmus feltámasztására. A Japán Turisztikai Ügynökség adatai szerint Szaga meglehetősen rossz eredményeket ért el: az ország 47 prefektúrája közül a belföldi turisták által eltöltött vendégéjszakák tekintetében 2015-ben hátulról az ötödik volt. A külföldiekkel kalkulált statisztika valamivel jobb képet mutat, a prefektúra azonban így is csak a 17. legrosszabb helyre kúszott fel.
Jamagucsi Josinori kormányzó mégsem aggódik. Lapunk egy sajtódelegáció tagjaként kérdezte a politikust, aki elmondta: a turizmus fellendítéséhez innovatív módon közelítenek. A hivatal egyik ötlete például az volt, hogy külföldi filmesek odacsábításával kvázi termékelhelyezésként reklámozzák Szagát. Thaiföldről érkező stábok forgattak a tartományban, majd alig egy év alatt tízszeresére, 300 főről 3000-re nőtt a dél-ázsiai országból érkező turisták száma.
Jamagucsi szerint ugyanakkor a turizmus hosszú távon akkor fejleszthető, ha a fogyasztók konkrét termékekhez tudják kötni a prefektúrát. Ezekből nincs hiány, gasztronómiájuk középpontjában a sajátos textúrájú marhahús és a japán szaké elkészítése áll, de közismertek az említett termálfürdők is.
A prefektúra legfontosabb terméke mégis a kerámia, innen származik ugyanis az Arita-, vagyis az Imari-porcelán. A kerámiákat a XVII. századtól gyártják Szaga, illetve a szomszédos Nagaszaki tartományokban, miután Tojotomi Hidejosi japán hadúr 1592-ben megkísérelte elfoglalni a Koreai-félszigetet. A csatározások során elfogták az egyik ismert koreai kerámiamestert, akit Japánba hurcolva a porcelángyártás meghonosításával bíztak meg. Később a japán uralkodók tudatosan óvták az aritai kerámiaművészetet. 1648-ban a szagai települést szigorú ellenőrzés alá vonta az ott uralkodó klán, hogy technikájukat más ne ismerhesse meg.