A kormányfő arra reagált, hogy Adil Osmanovic, Bosznia-Hercegovina civil ügyekért felelős minisztere szerdán a a két ország határszerződésének felbontásával fenyegette meg Horvátországot arra az esetre, ha Zágráb nem állítja le a Peljesac híd építésének előkészületeit.
„A hidat megépítjük, és folytatjuk a párbeszédet Bosznia-Hercegovinával” – jelentette ki Plenkovic. Mint mondta, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tesz. „A híd a horvát területi vizeken belül épül, amely vitathatatlanul horvát terület, és amely a nemzetközi jog bármely alkalmazásában is kizárólag és örökre horvát marad” – húzta alá a miniszterelnök. Szerint a kérdést „nem kell átpolitizálni”. Úgy véli, a projekt nemcsak Bosznia-Hercegovinának és Horvátországnak hasznos, hanem az Európai Uniónak is.
Bosznia-Hercegovina nyílt kijáratot akar az Adriai-tengerre. Az ország parlamentje nemrég úgy határozott, hogy minden munkálatot le kell állítania a szomszédos Horvátországnak a délkelet-adriai híd építésével kapcsolatban. Zágráb ezzel szemben azt állítja, hogy Szarajevó nem gátolhatja meg a projekt kivitelezését.
A vita évek óta húzódik a két ország között. Bosznia-Hercegovina egy mindössze néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Peljesac-félszigettel szemben, és ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos. Szarajevó azt szeretné elérni, hogy a Neumi-öbölből egy 70 kilométer hosszúságú tengeri folyosón át nyílt kijárata legyen a nemzetközi vizekre, hogy hajói ne csak horvát területi vizeken keresztül tehessék meg ezt az utat. Horvátország viszont a boszniai tengerpartot elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbi tengerparti földsávjával, ezért hidat építene a Peljesac-félszigetre, hogy az oda vagy Dubrovnikba utazóknak ne kelljen két horvát-boszniai határon is áthaladniuk.
A heves viták ellenére 2005-ben hivatalosan is megkezdődtek a munkálatok, Zágráb pedig azóta megpróbált eleget tenni a boszniai kéréseknek. Megemelte a híd tervezett magasságát 35-ről 55 métere, valamint a tartópillérek egymás közti távolságát 200 méter szélességűre növelte, hogy bármilyen hajó akadálytalanul közlekedhessen alatta, ami jelentősen megdrágította a projektet.
Az Európai Bizottság nemrég 375 millió euróval (115 milliárd forint) támogatta a Peljesac híd megépítését.