Horvátország ragaszkodik a Boszniát megkerülő Peljesac hídhoz

Horvátország nem áll el a Peljesac híd megépítésétől, amely közvetlen összeköttetést jelentene Dubrovnikkal.

MTI
2017. 08. 31. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányfő arra reagált, hogy Adil Osmanovic, Bosznia-Hercegovina civil ügyekért felelős minisztere szerdán a a két ország határszerződésének felbontásával fenyegette meg Horvátországot arra az esetre, ha Zágráb nem állítja le a Peljesac híd építésének előkészületeit.

„A hidat megépítjük, és folytatjuk a párbeszédet Bosznia-Hercegovinával” – jelentette ki Plenkovic. Mint mondta, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tesz. „A híd a horvát területi vizeken belül épül, amely vitathatatlanul horvát terület, és amely a nemzetközi jog bármely alkalmazásában is kizárólag és örökre horvát marad” – húzta alá a miniszterelnök. Szerint a kérdést „nem kell átpolitizálni”. Úgy véli, a projekt nemcsak Bosznia-Hercegovinának és Horvátországnak hasznos, hanem az Európai Uniónak is.

Bosznia-Hercegovina nyílt kijáratot akar az Adriai-tengerre. Az ország parlamentje nemrég úgy határozott, hogy minden munkálatot le kell állítania a szomszédos Horvátországnak a délkelet-adriai híd építésével kapcsolatban. Zágráb ezzel szemben azt állítja, hogy Szarajevó nem gátolhatja meg a projekt kivitelezését.

A vita évek óta húzódik a két ország között. Bosznia-Hercegovina egy mindössze néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Peljesac-félszigettel szemben, és ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos. Szarajevó azt szeretné elérni, hogy a Neumi-öbölből egy 70 kilométer hosszúságú tengeri folyosón át nyílt kijárata legyen a nemzetközi vizekre, hogy hajói ne csak horvát területi vizeken keresztül tehessék meg ezt az utat. Horvátország viszont a boszniai tengerpartot elkerülő, közvetlen közúti összeköttetést szeretne kialakítani saját, délebbi tengerparti földsávjával, ezért hidat építene a Peljesac-félszigetre, hogy az oda vagy Dubrovnikba utazóknak ne kelljen két horvát-boszniai határon is áthaladniuk.

A heves viták ellenére 2005-ben hivatalosan is megkezdődtek a munkálatok, Zágráb pedig azóta megpróbált eleget tenni a boszniai kéréseknek. Megemelte a híd tervezett magasságát 35-ről 55 métere, valamint a tartópillérek egymás közti távolságát 200 méter szélességűre növelte, hogy bármilyen hajó akadálytalanul közlekedhessen alatta, ami jelentősen megdrágította a projektet.

Az Európai Bizottság nemrég 375 millió euróval (115 milliárd forint) támogatta a Peljesac híd megépítését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.