Az Airbus nálunk teszteli helikopterei fegyverzetét – egyelőre nem nekünk

Nem hazánk, hanem információink szerint Szerbia rendelt a gépekből.

Zord Gábor László
2017. 10. 01. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő héttől Magyarországon próbálja ki az európai Airbus-konszern helikopteres részlege, az Airbus Helicopters a katonai termékcsaládja részére kifejlesztett új fegyverrendszert – tudtuk meg. A hír azért lehet érdekes, mert amikor az Orbán-kormány néhány éve még azzal hitegette a nyugati ipari szereplőket, hogy rövidesen tőlük vett gépekkel látja el a rendőrségi, a légi mentői és a honvédségi flottákat, a német–francia cég hasonló felszereltséggel ajánlotta H–145M típusú helikoptereit Magyarországnak katonai célra. Miután azonban a kabinet inkább a meglévő harmincéves szovjet-orosz gépek oroszországi nagyjavításáról, illetve használt, 15-20 éves amerikai gépek vásárlásáról döntött, az új forgószárnyasok 172 milliárd forintra becsült beszerzése lekerült a napirendről.

Az általában katonai kiképzésre használt bakonyi lőtereken szokatlannak számító hadiipari fejlesztési célú lövészetekre így nem a hazai szakma által nemrégiben még epekedve várt magyar helikoptermegrendelés miatt kerítenek sort. Ehelyett a szomszédos Szerbia az, amely információink szerint ilyen felszereléssel rendelt gépeket nemrégiben az Airbus Helicopterstől. A gépágyús és nem irányított rakétákkal zajló próbákat így az ő érdekükben is végzi a gyártó hazánkban. (Az HForce elnevezésű fegyverrendszer másik fix kuncsaftja Thaiföld, a cég további teszteket tervez Svédországban is.)

A belgrádi kormány nemrégiben jelentette be, hogy a bajorországi Donauwörthben lévő gyártól vásárol kilenc H–145M típusú helikoptert hadereje és rendőrsége részére, köztük négy olyan példányt, amely felfegyverezhető lesz. A nyugati szövetségi rendszerből kimaradó, a NATO-val 1999-ben háborút vívó, Oroszországgal intenzív katonai-haditechnikai együttműködést folytató balkáni ország – amely ugyanakkor uniós tagjelölt is – megosztotta helikopterpiacát Nyugat és Kelet között. Az Airbus gépei mellett ugyanis nemrégiben az orosz Vertoljoti Rossziitől is vásároltak új Mi–17V–5 típusú szállítóhelikoptereket.

Forrásaink nem zárják ki, hogy a próbák Magyarországra helyezésével a német–francia cég itteni marketing-erőfeszítéseit is fel kívánta újítani, amelyeket – versenytársaihoz hasonlóan – visszafogott, miután a Orbán-kormány jégre tette az új nyugati gépek beszerzését. Nem lehet elég korán elkezdeni – mondhatnánk erre, hiszen a Mi–17-es szállító és a Mi–24-es harci helikopterek nyolc évre szóló oroszországi nagyjavításával a magyar katonai helikopterképesség megújítása a tízéves Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program végére halasztódott.

Az Airbus magyarországi tesztrepüléseivel kapcsolatban megkérdeztük a gyártót is. Válaszában azt írta, hogy megvizsgálta az európai lőtereket, és azért választotta Magyarországot, mert a helyszín földrajzi értelemben közel esik hozzá, valamint a legközelebb áll a technikai feltételekre vonatkozó követelményekhez. A cég úgy fogalmazott, hogy az erre vonatkozó döntés nincs összefüggésben egyetlen folyamatban lévő eladási kampányával sem. „H–145-ösünket több ügyfélnek is ajánljuk Európában és globálisan, de erről a tevékenységről nem áll módunkban tájékoztatást adni” – írták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.