Mint ahogy Emmanuel Macron francia elnök, úgy a közelmúltban az EU-s csúcstalálkozók összetrombitálásáért felelős Donald Tusk is végigjárta az uniós tagállamokat, hogy támogatást szerezzen az EU lendületbe hozásának tervéhez. Az Európai Tanács elnökének körútja azonban talán azért hagyott kevesebb nyomot a magyar sajtóban, mert Macronnal ellentétben ő találkozott a magyar és a lengyel kormányfővel. Ez az európai körút ágyazott meg a szerdán nyilvánosságra hozott tervezetének, amelyet nyugodtan lehet úgy tekinteni, mint az EU kétsebességessé tételének egy új mérföldköve. Az Európai Unió újraindításának szükségességét illetően egymásra licitáló Emmanuel Macron és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke Tuskhoz képest széplelkű vizionárius, akik érzékletes képet festenek a jövő Európájáról, ám hogy hogyan hidalnának át olyan központi problémákat, mint a keleti és nyugati tagállamok közötti nézeteltérések, fejlettségbeli különbségek, kevesebbet árultak el. Tusk viszont gyakorlati oldalról nyúlt hozzá a reformtervhez, és saját háza táján kezdte el szerelni az uniós szerkezetet. A csúcstalálkozók házigazdája azt javasolja, a merész lépések megtételéért fel kell hagyni a konszenzusos döntésekkel, amelyek amúgy is rendszerint felvizezik az eredeti javaslatot, és át kell állni a többségi szavazásra. Az egyet nem értő tagállamok álláspontját jegyzőkönyvbe vennék, és a döntést tartalmazó dokumentum mellé csatolnák. Ez már csak a problémára összpontosító vitára adhatna okot a jövőben, más, időközben felmerülő körülmény nem tudná befolyásolni. A cél a cselekvésképtelenség megszüntetése, az ördögi körök elkerülése. Tusk azzal is elébe akar vágni az EU lassúságáról szóló vádaknak, hogy hatékony döntések meghozatalára kényszeríti az állam- és kormányfők tanácsát.
Mi következik mindebből a kisebb vagy épp az EU tekintélyesebb szereplőivel szembemenő országok, országcsoportok számára? Nem sok jó, hiszen amit a nagyok eldöntenek, azt a kicsik vétóval ezentúl nem tudnák befolyásolni. Itt már a visegrádi négyek összefogása is kevés lehet, persze a részletszabályok kidolgozása még hátravan. Ám kétségkívül megnyílt az út a gyorsabb EU felé, amelyben viszont a lemaradók külön klikkbe szorulnak. És ez már az oly sokszor említett többsebességes Európa lenne.