Magyar király lányával keverik a román védőszentet

Több mint kétszázezer ortodox hívő zarándokolt Szent Piroska Jászvásáron őrzött ereklyéihez.

2017. 10. 16. 19:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat nap alatt 225 ezer ortodox hívő zarándokolt el vasárnap délig a kelet-romániai Jászvásárra (Iasi), hogy a görögkeleti egyház egyik legnagyobb védőszentjének, Szent Piroskának az ereklyéinél fohászkodjék. A romániai ortodox egyház szerint a látogatók száma rekordnak számít eme zarándoklat fennállása óta, ráadásul vasárnap délután még mintegy húszezren vártak bebocsátásra az érseki székesegyházba, hogy megcsókolják az ereklyéket rejtő koporsó üveglapját. A jelenség nem véletlen: a Moldva védelmezőjének tartott Szent Piroska (románul Cuvioasa Parascheva) a román ortodoxok egyik legfontosabb szentje, akit csodatevőként és gyógyítóként tartanak számon, ünnepét október 14-én tartják. A megannyi csodatételről beszámoló zarándokokon kívül a média egy Németországban élő fiatal román idegsebészt is megszólaltatott, aki elárulta, évente ellátogat imádkozni a védőszenthez, sőt valamennyi műtétje előtt Szent Piroska segítségéért könyörög.

A románok védőszentjének sokan magyar gyökereket tulajdonítanak – tévesen. Az egyik erdélyi magyar hírportál a napokban közzétett, magyarországi sajtótermékek által is idézett cikkében például egyenesen azt állította: magyar királynő, mégpedig I. (Szent) László király lánya volt a román nő, akinek ereklyéit „románok tízezrei tolonganak megcsókolni”. A lovagkirály és Adelhaid rheinfeldi hercegnő elsőszülött leánya, Piroska valóban áttért az ortodox hitre, miután 1104-ben II. (Komnénosz) János bizánci császár felesége lett, és Magyarországi Szent Irén (Eiréne) néven az ortodox egyházakban szentként tisztelik. Csakhogy neki semmi köze a román ortodox hívők védelmezőjének számító másik Szent Piroskához. Egyébként a Piroska és a Parascheva nem is azonos nevek.

Marton József pápai prelátus, a gyulafehérvári Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézet oktatója az erdélyi Krónikának leszögezte: bár a görögkeleti vallásban László király leányát is szentként tisztelik, nem azonos a románok egyik legnagyobb szentjével, akinek hamvait Jászvásáron őrzik. A románok Piroskája szintén a XI. században élt, viszont Trákiában, a Konstantinápolyhoz közeli Epivat faluban született, szerzetesnek állt, majd a Szentföldre zarándokolt, ahol apáca volt. Hamvai a XVII. században kerültek Moldvába, ahol a jászvásári ortodox templomban őrzik. A zarándokok többsége több mint tíz órán át állt sorban a szabad ég alatt, amíg letérdelhetett a védőszent koporsójánál, emiatt ötszázan orvosi ellátásra is szorultak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.